Niniejsza publikacja stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych z zakresu organizacji i funkcjonowania spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz międzynarodowego postępowania karnego, które weszły w życie w październiku 2012 r., a także ostatnio opublikowane orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sądu Najwyższego oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Przeczytaj także:
Zmiany w Kodeksie postępowania karnego - ściganie karne
KODEKS POSTĘPOWANIA KARNEGO
W dniu 17 października 2012 r. weszła w życie część przepisów ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o zmianie ustawy –
Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1091), którą:
-
na polskie sądy karne i prokuratorów nałożono obowiązek udzielenia organom karnym innych państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej „UE”), w określonym przez nie terminie, informacji o postępowaniach karnych prowadzonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
-
wprowadzono wymóg przeprowadzenia przez polskie sądy karne i prokuratorów konsultacji z właściwymi sądami i innymi organami karnymi państw członkowskich UE oraz wystąpienia z wnioskiem o przejęcie albo przekazanie ścigania karnego w postępowaniach karnych o charakterze transgranicznym;
-
wskazano, że Europejska Sieć Sądowa jest organem UE, do którego polskie sądy karne lub prokuratorzy mogą zgłosić się w przypadku powstania wątpliwości u jakiego sądu lub organu karnego państwa członkowskiego UE zasięgnąć informacji o postępowaniach karnych zawierających element transgraniczny;
-
wskazano, że Eurojust (tj. European Union’s Judicial Cooperation Unit) jest organem UE, który może wydać opinię w przedmiocie wątpliwości polskich sądów karnych lub prokuratorów dotyczących właściwości państwa.
fot. Sebastian Duda - Fotolia.com
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany X 2012
W dniu 17 października 2012 r. weszła w życie część przepisów ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r.
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego.
SPÓŁDZIELCZE KASY OSZCZĘDNIOŚCIOWO – KREDYTOWE
W dniu 27 października 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 855), którą:
-
poddano spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (dalej „SKOK-i) publicznemu nadzorowi państwowemu sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”);
-
określono, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, SKOK-i będą zobowiązane do przeprowadzenia audytu zewnętrznego i przekazania jego wyników m.in. KNF, Kasie Krajowej (funkcjonującej dotychczas jako Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa) oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;
-
przewidziano, że członkami SKOK-ów będą mogły być organizacje pozarządowe, jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych posiadające osobowość prawną, spółdzielnie, związki zawodowe oraz wspólnoty mieszkaniowe;
-
wskazano, że Kasa Krajowa będzie kontrolować działalność SKOK-ów pod kątem zgodności z ustawą oraz zaleceniami nadzorczymi KNF.
ORZECZNICTWO SN
W dniu 30 marca 2012 r. Sąd Najwyższy (dalej „SN”) podjął uchwałę, w której wskazał kiedy nabywca
lokalu mieszkalnego z bonifikatą jest zobowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Według SN dzieje się tak w sytuacji, gdy nabywca zbył lokal przed upływem pięciu lat od dnia nabycia i w ciągu 12 miesięcy przeznaczył środki uzyskane z jego sprzedaży na spłatę kredytu bankowego zaciągniętego na budowę i wykończenie budynku mieszkalnego, znajdującego się na nieruchomości nabytej przed datą sprzedaży (sygn. akt III CZP 4/12, dalej „uchwała”).
W Uchwale SN zaznaczył, że zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 3b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm., dalej „ustawa o gospodarce nieruchomościami”), zbywanie lub nabywanie nieruchomości oznacza dokonywanie czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste. W związku z powyższym SN stwierdził, że wyłączenie obowiązku zwrotu kwoty równej uzyskanej bonifikacie na podstawie art. 68 ust. 2a pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami, może nastąpić jedynie w związku z nabyciem innego lokalu mieszkalnego lub nieruchomości o określonym przeznaczeniu. Nie można zatem skorzystać z przysługującego zwolnienia, jeśli środki uzyskane ze sprzedaży lokalu zostały przeznaczone na zapłatę ceny za lokal nabyty wcześniej lub na spłatę uzyskanego wcześniej kredytu.