eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › ETS: informacje o wygranej nie mogą wiązać się z kosztami dla konsumenta

ETS: informacje o wygranej nie mogą wiązać się z kosztami dla konsumenta

2012-10-21 22:13

ETS: informacje o wygranej nie mogą wiązać się z kosztami dla konsumenta

Powiadomienie o nagrodzie wiąże się często z koniecznością wysłania SMS © boonchutk - Fotolia.com

Działania promocyjne takie jak listy, ulotki czy ogłoszenia w prasie z zapewnieniem o wygranej nie mogą wiązać się z koniecznością ponoszenia jakichkolwiek kosztów w celu odebrania nagrody - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Przeczytaj także: 7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday

ETS rozpatrywał sprawę brytyjskiego urzędu Office of Fair Trading (OFT), zajmującego się ochroną konsumentów, który pozwał pięć firm organizujących różnego rodzaju promocje, w trakcie których klienci informowani byli o wygraniu nagród, pod warunkiem poniesienia dodatkowych kosztów.

Wyrok sądu dotyczy wszelkiego rodzaju agresywnych praktyk marketingowych stosujących „nagrody” jako sposób na skłonienie konsumenta do ponoszenia kosztów. Obejmuje zarówno materiały promocyjne wysyłane bezpośrednio na adres konsumenta, jak i inne formy promocji, w których występuje zachęta typu "odbierz swoją nagrodę" czy podobna forma zawiadomienia o wygranej. Dotyczy to między innymi zdrapek w prasie, ulotek czy „losów” dołączanych do różnego rodzaju przedmiotów (np w postaci kodu). Tego typu promocje bardzo często wiążą się z koniecznością wykonania przez adresata czynności związanych z dodatkowymi kosztami (takich jak zadzwonienie lub wysłanie wiadomości SMS pod numer premium, konieczność dokonania zakupu czy opłata kosztów wysyłki lub ubezpieczenia przesyłki.

fot. boonchutk - Fotolia.com

Powiadomienie o nagrodzie wiąże się często z koniecznością wysłania SMS

ETS zakazał praktyk wiążących otrzymanie nagrody z poniesieniem przez konsumenta jakichkolwiek kosztów.


W jednym z przykładów podawanych podczas rozprawy, konsument był informowany o wygraniu rejsu po Morzu Śródziemnym. Jednak aby odebrać nagrodę trzeba było opłacić ubezpieczenie, dopłacić do kabiny jedno- lub dwu- osobowej, wpłacić koszty opłat portowych oraz wyżywienia podczas rejsu. Łączna kwota wyniosła blisko 400 funtów na osobę, która „wygrała” wycieczkę i była niewiele niższa od zwykłych kosztów rejsu tego typu.

ETS zakazał wszelkich tego rodzaju praktyk, nawet jeśli koszty ponoszone przez konsumentów są minimalne (np. ograniczają się do ceny znaczka pocztowego lub „zwykłego” SMS-a) lub jeśli wśród kilku metod odebrania nagrody znajduje się sposób na dokonanie tego bez dodatkowych opłat.

oprac. : Joanna Gacka / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: