eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Podróż służbowa do miejsca zamieszkania

Podróż służbowa do miejsca zamieszkania

2012-06-12 00:26

Podróż służbowa do miejsca zamieszkania

Podróż służbowa do miejsca zamieszkania © corepics - Fotolia.com

Zdarza się, że pracownik jest delegowany do swojego miejsca zamieszkania. Czy i jakie koszty delegacji należy mu wówczas zwrócić? A jeśli wysyłamy go do miejsca zameldowania?

Przeczytaj także: Zasady rozliczania podróży służbowych mogą określać przepisy wewnętrzne

fot. corepics - Fotolia.com

Podróż służbowa do miejsca zamieszkania

Pracownikowi odbywającemu podróż służbową przysługują należności na pokrycie jej kosztów oraz diety

Zasady przyznawania świadczeń z tytułu delegacji - w przepisach zakładowych lub umowie

Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Pracownikowi odbywającemu taką podróż przysługują należności na pokrycie jej kosztów oraz diety. Miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży określa pracodawca. Pracodawca może uznać za miejscowość rozpoczęcia (zakończenia) podróży miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika.

Zasady wypłaty należności z tytułu podróży służbowych pracownikom zatrudnionym poza państwowymi i samorządowymi jednostkami sfery budżetowej pracodawca powinien określić w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy. Jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania, odpowiednie postanowienia mogą być zawarte w umowie o pracę.

Ważne jest miejsce faktycznego zamieszkania

Dla określenia należności z tytułu podróży służbowej ważne jest faktyczne miejsce zamieszkania pracownika (czyli miejscowość, gdzie faktycznie pracownik przebywa z zamiarem stałego pobytu), a nie miejsce zameldowania.

Podstawa prawna:
  • art. 77 5 Kodeksu pracy
  • art. 25 Kodeksu cywilnego,
  • § 2, § 3, § 4 ust. 1, ust. 3 pkt 1, § 6 ust. 1 i ust. 2, § 7 rozporządzenia MPiPS z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. z 2002 r. nr 236, poz. 1990).


www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: