eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Adres e-mail przedsiębiorcy w rejestrze KRS

Adres e-mail przedsiębiorcy w rejestrze KRS

2012-01-05 12:37

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 144, poz. 851, dalej "nowelizacja"), która wprowadza wiele istotnych zmian w zakresie pozyskiwania informacji z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego (dalej "CI KRS") oraz rejestracji przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej "KRS").

Przeczytaj także: Zaskarżenie uchwały blokuje wpis do KRS

Nowelizacja zrównała moc wszystkich dokumentów wydawanych przez CI KRS. Nadała ona moc dokumentu urzędowego takim dokumentom jak: odpisy, wyciągi, zaświadczenia czy informacje, wydawane w formie elektronicznej. Dotychczas moc dokumentu urzędowego miały ww. dokumenty, ale wydawane tylko w formie papierowej. Dokumenty elektroniczne nie były zaś akceptowane jako dokumenty urzędowe, a jedynie jako dokumenty prywatne. Zmiana wprowadzona nowelizacją oznacza, że dokumenty uzyskane z CI KRS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej mają jednakową moc dokumentu urzędowego.

Nowelizacją uregulowano również kwestie bezpłatnego udostępniania przez CI KRS, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych (w tym w Internecie), aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru oraz o dokumentach zawartych w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Możliwość przeglądania informacji zawartych w rejestrze KRS dotyczy wszystkich jego części, tj. rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru dłużników niewypłacalnych.

Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła możliwość samodzielnego pobierania wydruków dokumentów z rejestru KRS, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez CI KRS pod warunkiem, że posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w KRS.

Wszelkie szczegółowe kwestie dotyczące ustroju i organizacji CI KRS, a także dokumentów w formie elektronicznej (w tym cech wydruków pozyskanych samodzielnie) zostały określone w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości (Dz. U. z 2011 r. Nr 273, poz. 1616, Dz. U. z 2011 r. Nr 299, poz. 1773 oraz Dz. U. z 2011 r. Nr 297, poz. 1760).

Jednocześnie, warto zaznaczyć, że jedna istotna dla przedsiębiorców zmiana została wprowadzona nowelizacją już w dniu jej ogłoszenia, tj. 13 lipca 2011 r. Dotyczy ona wpisywania numeru NIP do rejestru przedsiębiorców z urzędu. Po uzyskaniu informacji o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP sąd rejestrowy (tj. wydział gospodarczy KRS sądu rejonowego) dokonuje z urzędu wpisu numeru NIP do rejestru.

Wpis ten nie podlega opłacie sądowej ani ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jest to bez wątpienia udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas byli obowiązani przy składaniu wniosków do KRS po uzyskaniu numeru NIP do złożenia w sądzie rejestrowym formularza KRS ZY, dotyczącego m.in. wpisania numeru NIP. Nowelizacją wprowadzono również możliwość zamieszczenia w dziale 1 rejestru przedsiębiorców adresu strony internetowej oraz adresu poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

Zmiana ta wychodzi naprzeciw rozwiązaniom XXI wieku oraz współcześnie używanym sposobom komunikowania się, które zastępują dotychczas stosowane tradycyjne sposoby. Warto przy tym dodać, że dane wpisane do KRS korzystają z domniemania ich prawdziwości. Oznacza to, że korzystają one z domniemania prawnego (wzruszalnego), polegającego na przyjęciu fikcji zgodności wpisanych do rejestru danych ze stanem rzeczywistym. Może być to korzystne dla kontrahentów przedsiębiorcy porozumiewających się za pomocą adresu e-mail wskazanego w KRS, gdyż taki adres będzie również korzystał z domniemania jego prawdziwości i przedsiębiorca nie będzie mógł, co do zasady, zasłaniać się, że jest on nieprawdziwy, czy też nieaktualny.

Podsumowując, wprowadzone nowelizacją zmiany, jak np. wpisywanie z urzędu numeru NIP, zamieszczanie adresu e-mail i adresu strony www w rejestrze, czy też zrównanie mocy urzędowej dokumentów wydawanych w formie elektronicznej z dokumentami wydawanymi w formie papierowej należy ocenić pozytywnie. Idą one na pewno w dobrym kierunku i mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zasługuje na pochwałę. Upowszechnienie bezpłatnego dostępu do danych zawartych w KRS za pomocą Internetu oraz możliwość samodzielnego pozyskiwania wydruków stanowi zaś odpowiedź na zmiany zachodzące w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej i komunikowania się w XXI wieku.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: