eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Odpowiedzialność urzędnika za decyzje administracyjne

Odpowiedzialność urzędnika za decyzje administracyjne

2011-06-09 10:46

Przedsiębiorstwa, które znalazły się w trudnej sytuacji w wyniku błędów urzędników otrzymają odszkodowanie. Już teraz odpowiedzialnością objęte są wszystkie osoby podejmujące decyzje administracyjne.

Przeczytaj także: Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Urzędnik zapłaci odszkodowanie

17.5.2011 r. weszła w życie ustawa z 20.1.2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz.U. Nr 34, poz. 173). Ustawa ta określa zasady odpowiedzialności majątkowej urzędników wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych podmiotów ponoszących odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej – za działania lub zaniechania prowadzące do rażącego naruszenia prawa. Przepisy określają także zasady postępowania w sprawie tej odpowiedzialności. Przy czym ilekroć w ustawie jest mowa o wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa, należy przez to rozumieć również wykonywanie władzy publicznej bez podstawy prawnej.

W myśl art. 417 k.c. za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa. Zatem w razie niezgodnego z prawem działania (zaniechania) pracownika do wypłaty odszkodowania pokrzywdzonemu takim działaniem (zaniechaniem) i tak właściwy jest Skarb Państwa (lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca władzę publiczną z mocy prawa).

Przed zmianą przepisów…

Dotychczas urzędnik ponosił odpowiedzialność tylko na podstawie przepisów Kodeksu pracy o odpowiedzialności materialnej za wyrządzoną pracodawcy szkodę. Szkoda ta polegała na konieczności wypłaty odszkodowania pokrzywdzonemu za niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie. Obecnie, w zakresie uregulowanym omawianą ustawą, przepisy te będą wyłączone.

Do kogo ma zastosowanie ustawa?

Przepisy ustawy mają zastosowanie do wszystkich funkcjonariuszy publicznych, czyli pracowników urzędów zaangażowanych w analizę i rozstrzygnięcie sprawy.

Funkcjonariuszem jest zatem osoba:
  • działająca w charakterze organu administracji publicznej lub z jego upoważnienia albo
  • działająca jako członek kolegialnego organu administracji publicznej lub
  • wykonująca w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy cywilnoprawnej i biorąca udział w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia przez taki organ.
Nowe przepisy stosuje się tylko do działań i zaniechań funkcjonariuszy publicznych, które nastąpiły od dnia wejścia w życie ustawy.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: