eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wadliwy towar: jakie mamy prawa?

Wadliwy towar: jakie mamy prawa?

2010-10-13 12:44

Przeczytaj także: Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar


Niezgodność towaru z umową wystepuje wtedy, gdy nie nadaje się on do celu do jakiego jest zwykle używany lub gdy nie posiada cech, jakich byśmy się po takim towarze spodziewali. Dotyczy to również przypadku niezgodności właściwości towaru z publicznie dostępnymi zapewnieniami producenta, szczególnie podanymi na opakowaniu lub w reklamie. Oznacza to, że jeśli w reklamie pojawiła się informacja, że zakupiona przez nas kurtka jest przeciwdeszczowa, a w rzeczywistości w kontakcie z deszczem ona przemokła, to nastąpiła niezgodność towaru z umową. Także jeśli sprzedawca wprowadził nas w błąd co do przeznaczenia lub cech towaru, możemy wystąpić z reklamacją. Natomiast, jeśli w momencie dokonania zakupu byliśmy świadomi tej niezgodności, nie możemy się na nią powołać przy reklamacji. Np. gdy kupiliśmy coś z drobną wadą za niższą cenę.

Niezgodność ta dotyczy zarówno wad ukrytych, to jest takich które ujawniły się dopiero po pewnym czasie użytkowania oraz takich, których kupujący od razu nie zauważył. Co istotne, także w przypadku wad ukrytych, niezgodność o której mowa musiała już występować w momencie dokonania zakupu. Kluczowe są w tej sytuacji terminy – jeżeli wada ujawniła się w przeciągu sześciu miesięcy od wydania towaru, zakłada się, że istniała ona w chwili wydania. Natomiast w przypadku późniejszego ujawnienia się wady, gdy sprzedawca się z nami nie zgodzi, kupujący musi udowodnić, że istniała ona już w momencie zakupu. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem eksperta, wydającego opinię w tej sprawie. Istotny też jest fakt, że aby nasze roszczenie zostało rozpatrzone, należy zgłosić wystąpienie wady w przeciągu dwóch miesięcy od momentu jej ujawnienia się. Po dokonaniu takiego zgłoszenia sprzedawca ma 14 dni na udzielenie nam odpowiedzi.

Mając na uwadze powyższe, należy pamiętać, że prawa wynikające z tej ustawy obowiązują jedynie, jeżeli zgłosi się niezgodność w okresie do dwóch lat od momentu wydania towaru.

Czego możemy się domagać?

W przypadku gdy omawiana niezgodność wystąpi i wszystkie terminy zostaną dopełnione, kupujący ma prawo do kilku form rekompensaty. Podstawowym rozwiązaniem jest żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową. Może to przyjąć formę nieodpłatnej naprawy wadliwego produktu lub wymianę go na nowy. Jednak może się okazać, że naprawa lub wymiana nie są możliwe bądź wymagają nadmiernych kosztów. W takiej sytuacji mamy prawo domagać się stosownego obniżenia ceny lub w przypadku istotnej niezgodności - odstąpienia od umowy sprzedaży.

Warto mieć na uwadze, że negatywna decyzja producenta w odpowiedzi na nasze roszczenie, wcale nie oznacza zamnknięcia sprawy. W takiej sytuacji możemy zwrócić się o pomoc do organizacji konsumenckich lub dochodzić naszych praw na drodze sądowej. Jeżeli obie strony sporu wyrażą na to zgodę, można spróbować rozwiązać sprawę w sądzie polubownym.

Natomiast jeśli żadna z tych dróg nie zaskutkuje korzystnym dla nas rozwiązaniem, pozostaje nam skierowanie sprawy do sądu powszechnego. Odbywa się to za pomocą złożenia pozwu - w przypadku gdy dochodzimy kwoty do 10.000 złotych w formie urzędowego formularza, a gdy kwota ta jest wyższa w formie pisemnej, bez formularza. Do pozwu dołączamy potwierdzenie uiszczenia opłaty sądowej oraz wszystkie pisma, które mogą stanowić materiał dowodowy w sprawie. Gdy znajdziemy się w takiej sytuacji możemy skorzystać z pomocy radców prawnych, adwokatów oraz miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: