eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Wadliwe zwołanie zgromadzenia wspólników a ważność uchwał

Wadliwe zwołanie zgromadzenia wspólników a ważność uchwał

2010-06-14 12:40

Na zwyczajnych i nadzwyczajnych zgromadzeniach wspólników spółki kapitałowej podejmowane są uchwały kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa spółki. Należą do nich w szczególności uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego spółki, zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wyboru członków zarządu spółki oraz często w sprawie wyrażenia zgody na zbycie udziałów spółki, czy rozporządzenie prawem lub zaciągniecie zobowiązania do świadczenia o wskazanej w umowie spółki wartości.

Przeczytaj także: Walne zgromadzenie w świetle zmian w KSH

Jeśli – wskutek wadliwego zwołania zgromadzenia – udziałowiec (w spółce z o.o.) bądź akcjonariusz (w spółce akcyjnej) nie był obecny na zgromadzeniu i tym samym został pozbawiony wpływu na podjęcie niesłusznej jego zdaniem uchwały, może żądać stwierdzenia jej nieważności. W praktyce jednak nie zawsze – pomimo, że zgromadzenie zostało zwołane wadliwie – sama wadliwość zwołania będzie ku temu skuteczną podstawą.

Do najważniejszych błędów w zwoływaniu zgromadzenia wspólników, które mogą stanowić podstawę żądania stwierdzenia nieważności uchwały bądź jej uchylenia, należą: brak uchwały zarządu spółki w sprawie zwołania zgromadzenia, uchybienie terminu zwołania zgromadzenia oraz niewłaściwy sposób doręczenia zawiadomienia o zgromadzeniu.

BRAK UCHWAŁY ZARZĄDU W SPRAWIE ZWOŁANIA ZGROMADZENIA

Zwołanie zgromadzenia wspólników jest sprawą z zakresu prowadzenia spraw spółki przekraczającą zwykły zarząd i jako taka wymaga podjęcia uchwały w tej sprawie przez zarząd spółki. Oznacza to, że wysłanie zawiadomień o zgromadzeniu wspólników powinno być poprzedzone powiadomieniem wszystkich członków zarządu spółki o posiedzeniu zarządu, a następnie podjęciem przez zarząd uchwały o zwołaniu zgromadzenia bezwzględną większością głosów.

NIEWŁAŚCIWY TERMIN ZAWIADOMIENIA O ZGROMADZENIU

Zgodnie z kodeksem spółek handlowych zgromadzenie zwołuje się za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników.

Warto zwrócić uwagę, że – nawet w przypadku dochowania terminu – ważne jest również to, aby wysyłka do wszystkich wspólników nastąpiła w tym samym dniu, zgodnie z zasadą równości wspólników. Istotne różnice czasowe w wysyłaniu zawiadomień, mogą stanowić podstawę powództwa o stwierdzenie nieważności uchwał zwołanego w ten sposób zgromadzenia.

NIEWŁAŚCIWY SPOSÓB ZAWIADOMIENIA O ZGROMADZENIU

Zgromadzenie jest zwołane wadliwie także wtedy, gdy zawiadomienie zostało wysłane na niewłaściwy adres wspólnika, tj. inny niż ujawniony w księdze udziałów lub wskazany przez wspólnika w inny sposób, np. na liście wspólników. Sytuacja przedstawia się jednak inaczej, gdy zawiadomienie zostało przekazane wspólnikowi w taki sposób, że mógł zapoznać się z jego treścią, np. do rąk własnych, nawet jeżeli nie potwierdził faktu odbioru zawiadomienia własnoręcznym podpisem. Takie zwołanie zgromadzenia zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 26 marca 2009 r., I CSK 153/08 nie może być traktowane jako wadliwe.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: