eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

2010-02-01 11:42

Nie wszyscy kupujący mają świadomość tego, że przysługuje im szereg uprawnień w przypadku, gdy kupiona przez nich rzecz ma wady fizyczne, nawet jeśli rzecz nie jest objęta gwarancją udzieloną przez sprzedawcę. Instytucja ta w polskim prawie nazywa się rękojmią za wady fizyczne (art. 556 i nast. kodeksu cywilnego).

Przeczytaj także: Prawa konsumenta. Nowe zasady rękojmi i gwarancji

Zgodnie z brzmieniem kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli:
  • rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy,
  • rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo
  • rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
I. Czym jest wada fizyczna?

Za rzecz wadliwą będzie zatem uznana rzecz, która nie posiada wartości lub użyteczności zgodnych z celem umowy, przeznaczeniem rzeczy wynikającym z okoliczności lub przeznaczenia tej rzeczy.

Wada fizyczna wystąpi również wtedy, gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego (np. co do nieprzemakalności kupowanych butów). Nie chodzi w tym wypadku jedynie o ustne złożenie zapewnienia przez sprzedawcę. Skutek analogiczny do złożenia przez sprzedawcę takiego zapewnienia wywierają informacje, oznaczenia, objaśnienia, czy też np. różnego rodzaju symbole umieszczone na sprzedawanej rzeczy, czy też jego opakowaniu.

Wadą fizyczną jest także wydanie rzeczy kupującemu w stanie niepełnym, tj. niekompletnym. Może to dotyczyć chociażby części składowych kupionej rzeczy lub np. braku części zapasowych, które zgodnie z zapewnieniem sprzedawcy winny być do kupionej rzeczy dołączone. Pewne wątpliwości mogą się pojawić, gdy w rzeczy sprzedanej są braki ilościowe. Jeśli braki takie dotyczą przedmiotu zapakowanego i zawierającego oznaczenie ilości jednostką miary, to braki ilościowe postrzega się jako brak zgodności przedmiotu sprzedaży z zapewnieniem sprzedawcy i traktuje się jako wadę fizyczną. We wszystkich innych przypadkach braki ilościowe traktowane są jako brak spełnienia świadczenia w całości o skutkach opóźnienia lub zwłoki.

II. Uprawnienia kupującego

Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, to kupujący może:
  • od umowy odstąpić (Odstąpienie od umowy polega na zwrocie tego co strony sobie nawzajem świadczyły – kupujący zwraca rzecz, a sprzedawca zwraca kwotę z tytułu zapłaconej przez kupującego ceny. Wtedy umowę uważa się za nie zawartą) albo
  • żądać obniżenia ceny.
Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Co ważne, ograniczenie to nie ma zastosowania, jeśli rzecz już była raz wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana (np. gdy raz już naprawiane przez sprzedawcę buty znowu się rozkleiły), chyba że wady są nieistotne.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: