eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Przekazanie prawa własności nieruchomości

Przekazanie prawa własności nieruchomości

2009-09-01 12:14

W dniu 25 maja 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej:"WSA") wydał w sprawie o sygnaturze akt I SA/Wa 1773/08 wyrok, w którym stwierdził, że warunkiem przekazywania mienia gminie jest wykazanie we wniosku aktualnego faktycznego wykorzystania mienia do realizacji konkretnych zadań gminy (dalej: "wyrok").

Przeczytaj także: Przekazanie prawa własności nieruchomości

W powyższej sprawie wojewoda orzekł o przekazaniu gminie miejskiej prawa własności działki, wskazując na istnienie podstaw do przekazania mienia gminie, a mianowicie - nieruchomość miała być wykorzystana na potrzeby miasta, w tym budowę Zarządu Transportu Miejskiego. Od decyzji wojewody odwołał się starosta wskazując, że wystąpił z wnioskiem o przekazanie podmiotowego mienia w związku z art. 64 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 871 ze zm., dalej: "ustawa") w okresie poprzedzającym wydanie decyzji przez starostę. Wskazane postępowanie nie zostało zaś dotychczas zakończone.

W ocenie starosty w przypadku orzekania o przekazaniu nieruchomości w celu wykorzystania do realizacji zadań gminy wojewoda powinien wziąć pod uwagę potrzeby lokalowe miasta i powiatu oraz uwzględnić liczebność mieszkańców oraz budynków będących w ich zasobach. Starosta podkreślił także, że nieruchomość nie podlega uwłaszczeniu gdy starostwo ma znaczne problemy lokalowe. Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa (dalej: "KKU") uwzględniła skargę starosty i odmówiła przekazania gminie prawa własności nieruchomości. Gmina zaś zaskarżyła decyzję organu do sądu administracyjnego.

Skarga gminy została uwzględniona przez WSA. Sąd podkreślił także, że zgadza się ze stanowiskiem KKU, zgodnie z którym warunkiem przekazania mienia gminie jest wykazanie we wniosku aktualnego faktycznego wykorzystywania mienia do realizacji konkretnie oznaczonych zadań gminy. W swym uzasadnieniu WSA wskazał, że same zamierzenia miasta co do wykorzystywania mienia w przyszłości nie stanowią podstawy do wydania pozytywnej decyzji w podniesionej sprawie.

Konkludując sąd zwrócił uwagę, że w przypadku zawarcia umowy użyczenia przed złożeniem wniosku o uwłaszczenie wywołuje określone obowiązki po stronie podmiotu biorącego w użyczenie (we wskazanym przypadku była to gmina), a mianowicie - pokrycie kosztów eksploatacji, a także ubezpieczenia i utrzymania budynku.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: