eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak reklamować usługi turystyczne

Jak reklamować usługi turystyczne

2007-04-29 13:58

Przed nami wyjątkowo długi weekend majowy. Wiele osób nie dowierzając naszej polskiej pogodzie, zakupiło wycieczki do ciepłych krajów, inni planują zwiedzanie europejskich stolic. Na wszelki wypadek prezentujemy przygotowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie poradnik, jak reklamować usługi turystyczne.

Przeczytaj także: Wyprzedaże - porady UOKiK

Pamiętaj, że organizator ma obowiązek bezzwłocznie powiadomić konsumenta jeśli z przyczyn niezależnych od niego, przed rozpoczęciem realizacji usługi turystycznej zmieniają się w istotny sposób warunki umowy z klientem. W tej sytuacji klient – również bez zbędnej zwłoki! - może zgodzić się na zmianę umowy lub od niej odstąpić otrzymując zwrot wszystkich wniesionych opłat.

Cena w umowie nie może być podwyższona, chyba, że umowa wyraźnie taką możliwość przewiduje a organizator udowodni podwyżkę wzrostem kosztów transportu, wzrostem opłat urzędowych lub wzrostem kursów walut.

Na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może być podwyższona.

Uprawnienia z umowy można bez zgody organizatora przenieść na inna osobę spełniającą warunki udziału.

W przypadku, gdy warunki wyjazdu odbiegają od opisanych w umowie należy niezwłocznie powiadomić o tym organizatora lub jego przedstawiciela (rezydenta).

Dobrze jest udokumentować zdjęciami stan obiektu turystycznego odbiegającego naszym zdaniem od umowy. Jeśli w hotelu brakuje basenu, a właśnie z powodu basenu zdecydowaliśmy się na taką a nie inną ofertę to jest to wystarczający powód, aby dochodzić odszkodowania od organizatora.

Jeżeli nie zostaną podjęte żadne działania zmierzające do poprawy sytuacji turysty, trzeba złożyć reklamację. Dobrze jest wręczyć jej egzemplarz przedstawicielowi organizatora już na miejscu i domagać się od niego pokwitowania odbioru na naszej kopii.

W umowie o usługi turystyczne powinna być zawsze procedura reklamacyjna (trzeba się do niej zastosować).

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, jeśli organizator nie ustosunkuje się do reklamacji w terminie 30 dni od zakończenia imprezy lub 30 dni od złożenia reklamacji, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.

Skargę na organizatora turystyki można zgłaszać do właściwego Urzędu Marszałkowskiego, do Wydziału Turystyki lub do miejskiego rzecznika praw konsumentów. Problemy z zagranicznymi organizatorami turystyki pomoże rozwiązać Europejskie Centrum Konsumenckie.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: