Transport drogowy: przewoźnik musi zgłosić ilość kierowców do 31 marca
2023-03-24 09:12
![Transport drogowy: przewoźnik musi zgłosić ilość kierowców do 31 marca [© pixabay.com] Transport drogowy: przewoźnik musi zgłosić ilość kierowców do 31 marca](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/transport-drogowy/Transport-drogowy-przewoznik-musi-zglosic-ilosc-kierowcow-do-31-marca-251549-200x133crop.jpg)
Przewoźnik musi zgłosić ilość kierowców © pixabay.com
Przeczytaj także: Od 1 stycznia 2023 roku baza eksploatacyjna wg nowych przepisów
Czego dotyczy nowy obowiązek dla przewoźników?
Nowe przepisy, które wynikają z art. 7a ust. 8 (pkt. 1 i 2) ustawy o transporcie drogowym, nakładają na przedsiębiorstwa transportowe, posiadające ważne zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego obowiązek zgłoszenia oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych, w tym osób o których mowa w pkt. 2 na dzień 31 grudnia poprzedniego roku. Dodatkowo, przewoźnicy muszą podać informacje o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, którzy wykonywali operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji. Na chwilę obecną dokumenty te należy złożyć w terminie do 31 marca 2023 roku do właściwego organu, który wydał przewoźnikowi zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
fot. pixabay.com
Przewoźnik musi zgłosić ilość kierowców
Brak deklaracji może być potraktowany jako niespełnienie podstawowych wymogów posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
W oświadczeniu w obu przypadkach należy uwzględnić wszystkie osoby bez względu na formę zatrudnienia, a więc będzie to dotyczyć pracowników zatrudnionych na umowę o pracę czy zlecenie, którzy współpracowali z danym przewoźnikiem na dzień 31 grudnia 2022 roku. Drugi zapis wydaję się być bardziej skomplikowany, bo jak należy wyliczyć średnią arytmetyczną kierowców? W danym przedsiębiorstwie przewozowym należy wyliczyć ją na podstawie sumy liczby zatrudnionych kierowców w poszczególnych miesiącach, którzy spełnili określone warunki w przepisie, a następnie otrzymany wynik należy podzielić przez 12 miesięcy. Warto tutaj jednak zaznaczyć to, że w przypadku jednoosobowych firm przewozowych, gdzie właściciel pełni obowiązki także kierowcy i ma ważne zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, to przewoźnik wpisuje siebie zarówno w pozycji dotyczącej osób zatrudnionych, jak i średniej arytmetycznej kierowców – mówi Jakub Ordon, regionalny ekspert Grupy Inelo.
W jaki sposób należy złożyć oświadczenie?
Wniosek dostępny jest do pobrania na stronie gov.pl. Deklaracje przyjmowane są wyłącznie w oryginalnej wersji i można je złożyć poprzez elektroniczny ePUAP, jeśli jest on skierowany do GITD lub przesłać na adres organu, który wydał zezwolenie.
Warto zaznaczyć, że deklarację może złożyć osoba z pełnomocnictwem do składania oświadczenia w imieniu przedsiębiorcy, ale wówczas musi pamiętać o tym, żeby do deklaracji dołączyć oryginał upoważnienia i potwierdzenie opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo – komentuje Jakub Ordon z Grupy Inelo.
Jakie są konsekwencje dla zapominalskich?
Niestety bardzo dotkliwe. Brak deklaracji może być potraktowany jako niespełnienie podstawowych wymogów posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Taka sytuacja może wiązać się nawet z ryzykiem utraty niezbędnych uprawnień do wykonywania transportu, a w konsekwencji brakiem możliwości dalszego prowadzenia działalności przez przewoźnika, bo pozwolenie może być cofnięte przez organ, w przypadku niespełnienia wymogów ustawowych, a takim jest wskazanie ilości zatrudnianych kierowców. Podobna sytuacja dotyczyła także baz eksploatacyjnych o powierzchni co najmniej 1/3 liczby zgłoszonych pojazdów, których fakt istnienia przewoźnicy mieli zgłosić w terminie do 15 stycznia 2023 roku. – podsumowuje Jakub Ordon.
![Transport: płaca minimalna i delegowanie pod kontrolą. Kary od 1000 euro [© thomaslerchphoto - Fotolia.com] Transport: płaca minimalna i delegowanie pod kontrolą. Kary od 1000 euro](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-transportowa/Transport-placa-minimalna-i-delegowanie-pod-kontrola-Kary-od-1000-euro-234034-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Transport drogowy - o jakich dokumentach trzeba pamiętać?
-
Polski sektor TSL osiągnął znaczącą odporność na kryzysy
-
Pakiet Mobilności nakłada nowe obowiązki na spedytorów
-
Przewozy pasażerskie z długami w wysokości 408 mln zł
-
Branża TSL rok po wprowadzeniu Pakietu Mobilności
-
Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?
-
Wzmożone kontrole ZUS w firmach transportowych. Czego dotyczą?
-
Polski transport mierzy się z brakiem pracowników. Dlaczego?
-
Nowe przepisy w Wielkiej Brytanii dotkną polskie firmy transportowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)