2020-01-08 13:37
Przeczytaj także: 8 najczęstszych pytań o czas pracy kierowcy
fot. mat. prasowe
Przykład prawidłowej jazdy w załodze 2 kierowców z maks. wykorzystaniem dostępnego czasu jazdy
W załodze kierowcy mogą korzystać z doby wydłużonej do 30 godzin.
Oznacza to, że kierowcy mogą korzystać z doby wydłużonej do 30 godzin, w trakcie której odbiorą odpoczynek trwający przynajmniej 9 godzin, a w załodze nie jest on liczony jako odpoczynek skrócony. W rezultacie nie zmniejsza się dostępności trzech odpoczynków skróconych w pojedynczej obsadzie. Na jazdę, pracę i przerwy w takim przypadku kierowcy mają aż 21 godzin od rozpoczęcia do zakończenia pracy. Pozostałe reguły, takie jak dostępny dzienny czas jazdy, nie ulegają zmianie i są liczone dla każdego z kierowców indywidualnie – wyjaśnia Mateusz Włoch, Inelo. - Warunkiem „rozciągnięcia” doby do 30 godzin jest obecność obu kierowców (od rozpoczęcia do zakończenia pracy) podczas każdego zdarzenia jazdy, z wyjątkiem pierwszej godziny – dodaje.
fot. mat. prasowe
Moment, w którym drugi kierowca powinien się najpóźniej dosiąść
Gdy pierwszy kierowca ruszy, to przez godzinę zegarową może poruszać się w pojedynkę.
Najczęściej popełnianym błędem jest niespełnienie zasad ww. reguły poprzez np. wcześniejsze wysadzenie drugiego kierowcy i dojazd pierwszego kierowcy do bazy. W takim przypadku pierwszy kierowca nie ma doby 30, a 24-godzinną, przez co odpoczynek nie jest liczony jak przy jeździe w załodze, a to może prowadzić do bardzo poważnego naruszenia – mówi Mateusz Włoch.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej dyspozycyjność drugiego kierowcy podczas ruchu pojazdu jest traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej – z tego powodu nie jest wymagane wykonywanie dodatkowych przerw. Wystarczy, że po 4 h i 30 min jazdy kierowcy zmienią się za kierownicą na odpowiednią ilość czasu, tj. np. 45 minut. – wyjaśnia ekspert Inelo. - W 2017 roku wystąpił chwilowy problem polegający na tym, że niektóre służby we Francji nie stosowały się do tego zapisu podczas kontroli. Jednak zgodnie z prawem to wytyczne KE są podstawą dla funkcjonariuszy przy przeprowadzaniu inspekcji. Co ciekawe, strona francuska zadeklarowała zwrot niesłusznie założonych kar.
Warto również zaznaczyć, że w każdej sytuacji, gdy w pojeździe znajduje się dwóch kierowców – obie karty powinny być włożone do tachografu. Zatrzymanie do kontroli, gdy w pojeździe znajduje się dwóch kierowców, a tylko karta jednego z nich jest w tachografie, może skutkować najpoważniejszym naruszeniem – podobnie jak, gdy jedziemy bez karty – informuje Mateusz Włoch.
fot. mat. prasowe
Przykład prawidłowego odpoczynku na promie w załodze
Bezpieczny czas na dotarcie do portu to 18 godzin (w przypadku planowanego odpoczynku 11 godz. na promie).
Warto zauważyć, że, planując trasę kierowców w załodze, bezpieczny czas na dotarcie do portu to 18 godzin (w przypadku planowanego odpoczynku 11 godz. na promie). Wynika to z faktu, że kierowcy w podwójnej obsadzie odbierają odpoczynek nie w ciągu 24, a w okresie 30 godzin od rozpoczęcia pracy po uprzednim prawidłowym odpoczynku. Dodatkowo bezpiecznie będzie zostawić 1 godzinę czasu na wjazd i zjazd – radzi ekspert firmy Inelo.
Bardzo rzadko można natknąć się na różnicę w przepisach pomiędzy umową AETR a rozporządzeniem unijnym 561/2006. Takich rozbieżności jest po prostu niewiele. Warto jednak zauważyć, że jedną z nich jest właśnie stała praca w załodze. Opisuje to artykuł 8, ustęp 6, litera c, według którego kierowcy, stale pracujący w załogach, mogą w każdym tygodniu skrócić odpoczynek tygodniowy do 24 godzin, oczywiście pod warunkiem odpowiedniej rekompensaty. Pamiętajmy, że dotyczy to wyłącznie przewozów realizowanych poza Unię Europejską – wyjaśnia Mateusz Włoch, Inelo.
oprac. : eGospodarka.pl
Pakiet mobilności: jak go interpretować, skoro nawet KE ma wątpliwości?
Zakaz jazdy ciężarówek w 2019 r. Jakie terminy w Polsce i Europie?
Zobacz, czego nie wiesz o czasie pracy kierowców
Czas pracy kierowcy: kary za odpoczynek są legalne
Czas pracy: aktywność kierowcy w dobie
Czy kontrola drogowa ciężarówki może zakłócać odpoczynek kierowcy?
Czas pracy kierowcy i wynagradzanie - przewóz podwójny
Karta drogowa: czy kierowcy muszą ją posiadać?
Pakiet mobilności już obowiązuje. Co powinien wiedzieć kierowca i przewoźnik?
Pracuję jako kierowca międzynarodowy na autach bez tachografu (auto dostawcze do 3,5 DMC). W pracy stosuję jedynie tzw. marszrutę z opisem daty ...
Przez 2 lata pracowałem na 1/3 etatu jako kierowca (dostawca). Była to umowa u przewoźnika, który wykonywał usługi transportowe dla pewnej ...
Jaki był rok 2020 na rynku mieszkaniowym?
Usługi dla biznesu: 5 kroków do udanych tranzycji biznesowych
Cyberbezpieczeństwo: oczywiste metody nie zawsze skuteczne?
COVID-19 bez wpływu na wyniki sprzedaży deweloperów
Polacy kupili w 2020 roku obligacje skarbowe za ponad 28 miliardów
Microsoft, DHL i LinkedIn. Pod te marki podszywają się hakerzy
Fiskus pozbawia odliczenia VAT bo kontrahent jest nierzetelny