eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Jaka działalność gospodarcza wymaga koncesji?

Jaka działalność gospodarcza wymaga koncesji?

2019-12-05 12:01

Przeczytaj także: Sama rejestracja działalności czasami nie wystarcza


Kryteria reglamentowane w przypadku wniosków koncesyjnych są to takie kryteria, które są ściśle określone przez przepisy prawa poprzez szczegółowy zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu. Innymi słowy są to kryteria, które ograniczają działalność gospodarczą. Będą to m.in. takie działalności jak firmy ochroniarskie czy sieci komórkowe. Często można się spotkać przy działalnościach reglamentowanych z organizowaniem przetargów jak w przypadku sieci komórkowych. Aby móc wziąć udział w danym przetargu należy spełniać określone kryteria. Dlatego też nie każdy przedsiębiorca będzie mógł wziąć udział w przetargu czy też wykonywać daną działalność jak np. wydobywanie i pozyskiwanie złóż.

Jeżeli natomiast chodzi o kryteria regulowane są to również takie kryteria, które ograniczają działalność gospodarczą. Regulacje działalności są formą reglamentacji działalności gospodarczej tj. sposobu na ograniczenie wolności działalności gospodarczej. Wskazać należy, że kryteria regulowane są najłagodniejszymi kryteriami, aby uzyskać koncesję czy też zezwolenie. Jednakże wymagają one ze strony przedsiębiorcy o wiele większego zaangażowania i wysiłków. Trzeba również uważać na to, że jeżeli działalność gospodarcza, którą chcemy prowadzić, podlega reglamentacji, nie może ona być działalnością nieewidencjonowaną.

Ponadto wskazać należy, że tzw. działalność jedynie regulowana, a nie koncesjonowana, powinna jednak być wpisana do właściwego rejestru, aby móc ją wykonywać. I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, jeżeli odrębne przepisy stanowią, że dany rodzaj działalności jest działalnością regulowaną, przedsiębiorca może wykonywać tę działalność, jeśli spełnia warunki określone tymi przepisami i po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru działalności regulowanej. Jako przykład można tu wymienić działalności:
  • prowadzenie ośrodka szkolenia kierowców, pracowni psychologicznej dla instruktorów, egzaminatorów kierowców, organizowanie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  • prowadzenie stacji kontroli pojazdów;
  • organizowanie imprez turystycznych;
  • działalność kantorowa;
  • działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Polski, pośrednictwa do pracy za granicą obywateli polskich, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego, pracy tymczasowej.

3. Procedura administracyjna w sprawie wniosków koncesyjnych


3.1. Ogólne wymogi składania wniosków koncesyjnych


Co do zasady, zagadnienia koncesjonowania reguluje ustawa Prawo przedsiębiorców w rozdziale 4. Każdy wniosek o udzielenie koncesji, (ale również o pozwolenie na budowę, wodnoprawne czy też środowiskowe) powinien przede wszystkim:
  • wskazywać dane wnioskodawcy, w tym jego adres,
  • wskazać i adresować wniosek do organu właściwego do wydania decyzji,
  • określać treść żądania, którym będzie uwarunkowane wydanie decyzji tj., jakiego przedsięwzięcia dotyczyć ma dana decyzja oraz szczegółowego wskazania, na jakim obszarze przedsięwzięcie ma być zlokalizowane (miasto, ulica, numery ewidencyjne działek),
  • złożyć wymagane prawem załączniki.

Postępowanie w sprawie wydania decyzji jest postępowaniem administracyjnym powszechnym wg. przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.). Dlatego też pismo w postaci wniosku koncesyjnego powinno (oprócz wskazanych powyżej) spełniać wymogi określone w art. 63 § 1, 2 i 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, a mianowicie:
  1. Podania/wnioski (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej (patrz e-administracja) przy zastosowaniu profilu zaufanego.
  2. Podanie/wniosek powinno zawierać, co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
  3. Podanie/wniosek wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.

Oprócz spełnienia wyżej wymienionych ogólnych wymogów dla złożenia wniosku o koncesję należy pamiętać o załącznikach, które są niezbędne do rozpoznania naszego wniosku. Jednakże wskazać należy, że w zależności od rodzaju działalności wymagającej koncesji, będą określone inne wymogi szczególne dla załączników. Dlatego też warto wcześniej zapoznać się z konkretnymi wymogami, jakie trzeba spełnić, aby prowadzić daną działalność oraz jakie wymagane są dokumenty (załączniki) do danego wniosku.

Ważne:
Wszelki informacje na temat warunków, jakie trzeba spełnić do uzyskania koncesji, co trzeba napisać we wniosku, jakie dokumenty trzeba załączyć oraz opłatach od wniosku możesz sprawdzić na stronach internetowych urzędów.

Jeżeli wniosek o koncesję jest już całkowicie skompletowany, można złożyć go w odpowiednim urzędzie czy ministerstwie. Po jego wniesieniu organ administracji publicznej zgodnie z art. 63 § 4 i 5 Kodeksu postępowania administracyjnego powinien:
  • potwierdzić wniesienie podania/wniosku, jeżeli wnoszący tego zażąda. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.
  • w przypadku urzędowego poświadczenia odbioru podania wniesionego w formie dokumentu elektronicznego powinno ono zawierać:
    • informację o tym, że pisma w sprawie będą doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
    • pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 391 doręczanie pism drogą elektroniczną § 1d.

Oczywiście, jeżeli nasz wniosek będzie zawierał braki formalne, to zgodnie z art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, przedsiębiorca będzie wezwany do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

Zobacz także: https://mikroporady.pl/instrukcje-i-regulaminy/instrukcje/jak-napisac-wniosek-koncesyjny-o-wydanie-zezwolenia-lub-pozwolenia

3.2. Rozpatrzenie wniosku o koncesję.


Podczas rozpatrywania wniosku o koncesję, organ administracji publicznej bada czy jest właściwy do rozpoznania sprawy. W przypadku, gdy organ uzna się za niewłaściwy, to niezwłocznie sam przekazuje sprawę do organu właściwego, zawiadamiając jednocześnie o tym wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 66 Kodeksu postępowania administracyjnego wyróżnia się kilka form załatwienia sprawy:
  • jeżeli podanie dotyczy kilku spraw podlegających załatwieniu przez różne organy, organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, uczyni przedmiotem rozpoznania sprawy należące do jego właściwości. Równocześnie zawiadomi wnoszącego podanie, że w sprawach innych powinien wnieść odrębne podanie do właściwego organu,
  • odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania,
  • jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo, gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, organ, do którego podanie wniesiono, zwraca je wnoszącemu. Zwrot podania następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie,
  • organ nie może jednak zwrócić podania z tej przyczyny, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, jeżeli w tej sprawie sąd uznał się już za niewłaściwy.

Następnym krokiem organu administracji publicznej jest merytoryczne rozpoznanie wniosku o koncesję oraz wydanie decyzji. Decyzja rozstrzyga sprawę, co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończy sprawę w danej instancji. Wskazać ponadto należy, że organ może z własnej inicjatywy lub też na wniosek wnioskodawcy przeprowadzić rozprawę zgodnie z art. 89 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organ może również zwrócić się o opinie i ekspertyzy oceny, jeżeli sprawa tego wymaga zgodnie z art. 84 Kodeksu postępowania administracyjnego.

oprac. : mikroPorady.pl mikroPorady.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: