Jak przygotować się na nieudane ferie zimowe?
2019-02-03 00:13
Narty i bagaż © New Africa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jedziesz na Mistrzostwa Świata w Lahti? To, powinno cię zainteresować
1. Ferie zimowe bez śniegu, nart i wyciągu
Uzyskanie odszkodowania za niesprzyjające warunki atmosferyczne graniczy w zasadzie z cudem. Jeżeli jednak wykupiłeś 10-dniowy karnet na wyciąg, który był czynny jedynie przez 5 dni, to masz już podstawy, aby wnioskować o zwrot pieniędzy za niewykorzystane dni.
2. Narty/snowboard zostały uszkodzone, opóźnione lub zaginęły podczas przewozu
Podróż lotnicza:
Jeżeli na ferie zimowe udajesz się samolotem, to upewnij się, jaką politykę bagażową stosuje przewoźnik. W przypadku większości linii lotniczych transport nart lub deski snowboardowej łączy się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat.
- Przewoźnik lotniczy uszkodził sprzęt w czasie transportu? Szkodę zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found). Tam otrzymasz raport niezgodności bagażowej (PIR). W przypadku oddania nart do naprawy, zachowaj fakturę/paragon potwierdzający poniesiony koszt. Aby ubiegać się o zwrot kosztów, złóż pisemną reklamację do linii lotniczej w terminie 7 dni od zdarzenia.
- Sprzęt jest opóźniony lub zaginął? Ten fakt zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found). Tam otrzymasz raport niezgodności bagażowej (PIR). W oczekiwaniu na opóźniony sprzęt, możesz wypożyczyć narty oraz deskę snowboardową. Pamiętaj, aby zachować rachunek z wypożyczalni - stanowi on podstawę do ubiegania się o zwrot. W sytuacji, gdy bagaż się nie odnajdzie, poza zwrotem kosztów wypożyczenia sprzętu, przysługuje Ci odszkodowanie za utracony bagaż. Aby otrzymać zwrot za sprzęt narciarski, należy udowodnić linii lotniczej, jaka była jego wartość. W przypadku opóźnienia w dostawie reklamację należy wysłać linii lotniczej w formie pisemnej w terminie 21 dni od odebrania sprzętu sportowego. Jeżeli bagaż się nie odnajdzie, reklamację złóż niezwłocznie, przyspieszy to wypłatę odszkodowania.
Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej to ok. 6 tys. zł. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników znajdziesz na stronie ECK.
fot. New Africa - Fotolia.com
Narty i bagaż
Podróż pociągiem:
Wybierając się na ferie pociągiem, narty lub deskę snowboardową należy ulokować na półce nad głową. Wówczas konsument jest odpowiedzialny za przewożony sprzęt narciarski. Jeżeli jednak brakuje miejsca, a pracownik wskaże inną lokalizację poza polem naszego widzenia, wtedy to przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność za ewentualną szkodę powstałą w czasie transportu. Większość linii kolejowych umożliwia bezpłatne przewiezienie sprzętu narciarskiego.
Transfer z lotniska do hotelu:
Jeżeli wykupiłeś wyjazd na narty z biurem podróży, najczęściej to ono odpowiada za transfer między lotniskiem, a hotelem/pensjonatem. Warto po przejeździe autokarem sprawdzić stan naszego sprzętu. W razie problemu, szkodę zgłoś kierowcy prosząc o pisemne potwierdzenie. Warto zadbać również o dowody (np. w postaci zdjęć). Reklamację w tej sytuacji konsument powinien wysłać do biura podróży.
Przepisy nie regulują terminu w jakim podróżny powinien złożyć reklamację. Roszczenia o odszkodowanie i zadośćuczynienie przedawniają się z upływem 3 lat.
3. Ubezpieczenie na stoku/ EKUZ
Wyjeżdżając na zimowy wypoczynek, powinniśmy mieć na uwadze, że sporty zimowe należą do dyscyplin ekstremalnych. Przed wyjazdem na zagraniczny stok warto zabezpieczyć się na wypadek nieszczęśliwego wypadku. Niezbędne świadczenia zdrowotne (na terenie UE i EFTA) można otrzymać dzięki Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) wydawanej w ramach NFZ.
4. Pomoc konsumentom
Podczas zimowego wypoczynku w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii przydatna może się okazać aplikacja ECC-Net Travel. Dzięki niej podstawowe prawa będziesz mieć zawsze pod ręką.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jak wybrać polisę turystyczną przed zimowym wyjazdem w góry?
-
Ubezpieczenie turystyczne: jakie w góry, jakie do ciepłych krajów?
-
EKUZ jako ubezpieczenie na narty? Ochrona będzie szczątkowa
-
Czy ubezpieczenie na narty chroni przed COVID-19?
-
Gdzie na narty w czasie pandemii? Wybór (na razie) nie imponuje
-
Ruszył sezon. Jakie ubezpieczenie na narty wybrać?
-
Wyjazd na narty: najczęstsze kontuzje i koszty ich leczenia
-
Jakie ubezpieczenie na narty warto wykupić?
-
Bezpieczny wyjazd na narty. Co ubezpieczyć?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)