eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Własny biznes krok po kroku

Własny biznes krok po kroku

2017-03-29 10:16

Własny biznes krok po kroku

Businesswoman © fot. mat. prasowe

"Bo ja jestem kobieta pracująca – żadnej pracy się nie boję" mawiała odgrywana przez Irenę Kwiatkowską bohaterka "Czterdziestolatka". I choć od powstania serialu upłynęło już wiele lat, współczesne Polki ciągle świetnie wpisują się w ten obraz. Są ambitne, wykształcone i przedsiębiorcze. Niestety, ich problemem pozostaje luka płacowa. Kobiety ciągle zarabiają o niemal 1/5 mniej niż ich koledzy. Dlatego też nie jest niczym zaskakującym, że coraz częściej decydują się na własny biznes.

Przeczytaj także: Własny biznes: jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka?

Polki realizują się zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Jednocześnie coraz więcej z nich ucieka od korporacyjnych ram, stawiając na własny biznes. Wprawdzie założenie działalności gospodarczej jest w dziś o niebo prostsze niż jeszcze do niedawna, to ciągle jednak warto wiedzieć jak się o tego zabrać. A wiedza ta przyda się nie tylko paniom, ale i mężczyznom, którzy noszą się z zamiarem przejścia "na swoje".

Na co zwrócić uwagę zakładając własny biznes? Od czego zacząć? Oto krótki poradnik.

Krok 1
Stwórz biznesplan


Własny biznes najpierw powinien powstać w głowie. Dlatego też początkiem i podstawą działalności firmy jest biznesplan. Zanim zatem zarejestrujemy firmę, zacznijmy od analizy. Weźmy pod lupę przyszłe wydatki, posiadany kapitał, przyjrzyjmy się rynkowi i konkurencji. Określmy również liczbę klientów, którą musimy zdobyć, aby generować zyski. Zdefiniujmy tę grupę poprzez poznanie jej potrzeb.

Krok 2
Wybór formy opodatkowania


Decydując się na własny biznes, musimy również przemyśleć wybór formy opodatkowania. Początkujący przedsiębiorca ma do wyboru cztery możliwości. Jedną z nich jest opodatkowanie na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu skali podatkowej – 18 proc. i 32 proc. – tej formy nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego, ponieważ jest ona przyznawana automatycznie. Kolejną z nich jest opodatkowanie według jednolitej stawki podatkowej 19 proc. – o takiej formie należy powiadomić urząd skarbowy. Zaletą jednolitej stawki jest jej niezmienność, nawet jeśli przekroczymy granicę dochodu. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – podatek opłacany jest jedynie od przychodu. Niestety, nie wszyscy mogą wybrać ten sposób opodatkowania. Ostatnią formą opodatkowania jest karta podatkowa. Podobnie jak ryczałt, ta forma opodatkowania jest przewidziana tylko dla określonej przepisami grupy przedsiębiorców.

Krok 3
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej


Warto dobrze przemyśleć formę opodatkowania, ponieważ przedsiębiorca musi się określić w tej sprawie już przy rejestracji firmy. Przystępując do zgłoszenia działalności gospodarczej w gminie, należy wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, który jest dostępny również on-line. Aby firma znalazła się w rejestrze CEIDG, należy podać: adres firmy, NIP, PESEL, kod działalności składający się z pięciu znaków ułożonych według Polskiej Klasyfikacji Działalności, adres mailowy, numer telefonu kontaktowego, rodzaj opodatkowania, datę rozpoczęcia działalności oraz dane rachunków bankowych. Dużym ułatwieniem jest fakt, że złożenie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej CEIDG-1 oznacza, że własny biznes zgłosiliśmy również do ZUS/KRUS, GUS oraz o naczelnika urzędu skarbowego.

Krok 4
REGON, NIP i ZUS


Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest posiadanie numeru REGON i NIP. Po uzyskaniu przez przedsiębiorcę wpisu do CEIDG, GUS w ciągu siedmiu dni nadaje przedsiębiorcy numer REGON. Jeżeli w momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca miał nadany NIP, nie ulega on zmianie. Jeśli jednak w chwili składania wniosku rejestracyjnego CEIDG-1 nie posiadał NIP-u, zostanie on nadany po rejestracji. Ponadto, w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności, konieczne jest zgłoszenie w odpowiednim dla przedsiębiorcy oddziale ZUS siebie, osoby zatrudnionej i osoby współpracującej do odpowiednich ubezpieczeń. Przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć formularz ZUS ZUA, chyba że jednocześnie zatrudniony jest w innej firmie – wtedy powinien złożyć ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego). Wszystkie niezbędne formularze można znaleźć na stronie ZUS.

Krok 5
Ubezpieczenie


Ubezpieczenia majątkowe dla firm nie są obowiązkowe, ale warto rozważyć wykupienie polisy. – Zakres ubezpieczenia jest uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A.
– Ubezpieczeniem można objąć budynki, budowle, lokale, sprzęt elektroniczny, maszyny, urządzenia i wyposażenie np. biura. Warto pamiętać, że polisa może chronić również mienie, które przyjęliśmy do sprzedaży, oraz mienie naszych pracowników – podkreśla Marta Mazaraki.
Jeśli zamierzamy zatrudniać pracowników, warto wykupić dla nich polisę NNW. Ważną kwestią, o której zapominają przedsiębiorcy, jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które przydaje się zwłaszcza w prowadzeniu działalności usługowej (np. hotelu, zakładu fryzjerskiego, kosmetycznego, kawiarni).
– Polisa odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności chroni nas na wypadek roszczeń osób trzecich. Trzeba pamiętać, że odszkodowania z tego tytułu mogą być naprawdę wysokie – dodaje Marta Mazaraki.
Przy wyborze ubezpieczenia warto zwrócić uwagę na zakres ubezpieczenia oraz wysokość sumy gwarancyjnej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: