eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Stołówki szkolne i akademickie pod lupą. Są wyniki kontroli IH

Stołówki szkolne i akademickie pod lupą. Są wyniki kontroli IH

2016-10-11 13:16

Stołówki szkolne i akademickie pod lupą. Są wyniki kontroli IH

Stołówka © Gerhard Seybert - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Co jedzą polscy żacy i uczniowie? Czy oferowane im posiłki mają zadowalającą jakość? Czy podawana żywność jest prawidłowo oznakowana? I wreszcie, czy 100 g surówki to faktycznie 100 g? Odpowiedzi na te pytanie poszukiwali inspektorzy Inspekcji Handlowej. Oto wyniki kontroli, którą przeprowadzili w I kwartale bieżącego roku.

Przeczytaj także: Co firmy cateringowe serwują nam w szpitalach i szkołach?

Inspekcja Handlowa postanowiła przyjrzeć się temu, czym żywią się polscy uczniowie oraz studenci. Głównym celem, który przyświecał inspektorom, było zbadanie posiłków serwowanych na terenie szkół, uczelni, internatów, akademików oraz klubów studenckich.

Działania kontrolne objęły 86 placówek, z czego zastrzeżenia wzbudziło 66 (77 proc.). Optymizmem może napawać fakt, iż uchybienia w zakresie jakości żywności wystąpiły tylko w 4 placówkach. Większość błędów dotyczyła oznakowania żywności (40 stołówek) oraz informowania o cenach (21 stołówek).

Kontrola jakości 366 partii potraw dokonana na miejscu nie wzbudziła zastrzeżeń. 78 próbek zostało dodatkowo zbadanych laboratoryjnie. Szczególną uwagę zwrócono na ilość zamówionego jedzenia, skład przetworów mięsnych oraz faktyczny gatunek ryb. Inspektorzy Inspekcji Handlowej zakwestionowali jedynie 5 partii żywności z 4 zakładów gastronomicznych. Uchybienia dotyczyły m.in. złej jakości tłuszczu do smażenia, zaniżonej masy surówki w zestawie obiadowym.

Kontrola objęła także sposób przechowywania żywności oraz sprawdzenie dat jej przydatności do spożycia. Towar przeterminowany np. śmietanę, masło, szynkę, wykryto u 9 przedsiębiorców, w sumie 28 partii zostało wycofanych. Nieprawidłowe przechowywanie mięsa (zamrożone zamiast przechowywane w chłodni) wykryto w 4 placówkach.

Istotnym punktem kontroli było sprawdzenie poprawności oznakowania niemal 1000 produktów. Zastrzeżenia wniesiono do blisko połowy ocenianych partii (49 proc.) w 40 placówkach (47 proc.). Nieprawidłowości dotyczyły głównie potraw bez opakowania i polegały na niepodaniu informacji o składnikach z jakich zostały wykonane, w tym o składnikach wywołujących alergię. Ponadto odnotowano przypadki wprowadzania konsumentów w błąd: zamiast sera feta podano ser sałatkowy, zamawiając gorącą czekoladę z bitą śmietaną konsument otrzymywał napój z mieszanki do automatów zawierającej m.in. zamiennik mleka, serwatkę i odtłuszczone mleko w proszku.

Inspektorzy zbadali również rzetelność obsługi dokonując zakupów kontrolnych nie stwierdzając istotnych naruszeń dla konsumentów. Ujawniono natomiast, że w 7,3 proc. placówek (z 82 sprawdzonych) sprzedawcy nie wydawali klientom paragonów, albo rejestrowali w kasie inny produkt np. zamiast opakowania jednorazowego zarejestrowano „baton”. Ponadto w 24 proc. placówek spośród wszystkich skontrolowanych nie przekazywano w sposób prawidłowy informacji o cenach, w szczególności nie informowano jaka ilość produktu jest oferowana w zaproponowanej cenie.

fot. mat. prasowe

Wyniki kontroli stołówek

W 5 przypadkach inspektorzy IH zakwestionowała jakość obsługi.


Tegoroczne działania kontrolne zakończyły się usunięciem wykrytych nieprawidłowości. Inspektorzy poinformowali również wyspecjalizowane służby, w tym Państwową Inspekcję Sanitarną oraz administrację podatkową. Inspektorzy Inspekcji Handlowej nałożyli 29 mandatów, oraz wydali 26 decyzji administracyjnych.

Konsumencie, zamawiając posiłek:
  1. Żądaj wydania paragonu, może się przydać podczas reklamacji.
  2. Danie przez ciebie zamówione powinno zgadzać się z opisem w menu.
  3. Karta dań powinna zawierać cenę i ilość potrawy lub wyrobu do którego cena się odnosi, np. filet z dorsza 8 zł/150g.
  4. Wykaz składników powinien uwzględniać alergeny.
  5. Żywność sprzedawana bez opakowania musi zawierać informację o składnikach (np. na wywieszce).
  6. W razie wątpliwości, co do sposobu sprzedaży poinformuj Inspekcję Handlową, jeśli masz zastrzeżenia do warunków sanitarno-higienicznych zawiadom Inspekcję Sanitarną.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: