Sprzedaż towarów i usług do krajów UE i poza UE
2016-06-08 10:38
Sprzedaż towarów i usług do krajów UE i poza UE © ra2 studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jaka jest przyszłość polsko-niemieckiej współpracy handlowej?
Aspekty zakładania firmy w innym państwie
Zarejestrowanie swojej działalności w innym państwie to opcja możliwa, ale niewymagana. Aby sprzedawać towary i usługi za granicą, wystarczy dotychczasowa forma prawna firmy z siedzibą w Polsce. Jednocześnie – w myśl zasady swobody przedsiębiorczości kluczowej dla rynku wewnętrznego UE – obywatele państw członkowskich mogą zakładać swoje przedsiębiorstwa na terenie całej UE.
– Procedura rejestrowa będzie odbywać się wówczas zgodnie z prawem obowiązującym w państwie, w którym planujemy otworzyć działalność. Wobec tego niezbędna, a przy tym kosztowna, może okazać się pomoc specjalistów zaznajomionych z lokalnymi przepisami. Inny kraj bowiem, to inne formalności do spełnienia i dokumenty do złożenia, odmienny system podatkowy, różne stawki podatku dochodowego i ubezpieczeń społecznych oraz konieczność prowadzenia odrębnej rachunkowości, a więc kolejna trudność i dodatkowy koszt – objaśnia Miłosława Strzelec-Gwóźdź, partner w GP Kancelarii Radców Prawnych (gpkancelaria.pl).Rozwiązanie to można więc rekomendować przedsiębiorcom gotowym podjąć się takich wyzwań proceduralnych i finansowych, opierającym swój biznes głównie na eksporcie towarów/usług, którym zależy na wzroście wiarygodności w oczach zagranicznych klientów lub na ewentualnych korzyściach podatkowych.
fot. ra2 studio - Fotolia.com
Sprzedaż towarów i usług do krajów UE i poza UE
Być nadal polskim podmiotem gospodarczym
Drugim fundamentem wolności rynku wewnętrznego UE jest zasada swobody świadczenia usług.
– W tym miejscu należy rozróżnić pojęcie prowadzenia przedsiębiorczości i świadczenia usług transgranicznych – stwierdza radca prawny, dodając: – Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE prowadzenie przedsiębiorstwa to rzeczywiste kierowanie działalnością gospodarczą przez czas nieokreślony przy użyciu stałej infrastruktury. Swoboda świadczenia usług charakteryzuje się natomiast brakiem trwałego i ciągłego uczestnictwa w życiu gospodarczym państwa członkowskiego usługobiorcy.Wobec tego swoboda świadczenia usług umożliwia przedsiębiorcom z państw UE udostępnianie swojej oferty klientom z innych krajów członkowskich bez konieczności rejestrowania tam swojej działalności. Rozwiązanie to jest z pewnością szybsze, tańsze i nie obliguje do podporządkowania się procedurom rejestrowym opartym na odmiennych od polskich przepisach czy do prowadzenia odrębnej rachunkowości. Tym niemniej – na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego – trzeba zarejestrować się jako tzw. podatnik VAT-UE. Wymagane jest też posługiwanie się numerem NIP poprzedzonym kodem PL przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych.
Czyje prawo obowiązuje obie strony umowy?
E-sprzedaż na odległość rodzi następujące pytanie: które prawo reguluje umowę między stronami pochodzącymi z różnych krajów? Dyrektywa o handlu elektronicznym mówi, że prawo tego państwa, z którego pochodzi usługodawca. Jednak przepis ten nie dotyczy umów z konsumentami. Wówczas bowiem w zakresie przepisów konsumenckich obowiązuje prawo państwa pochodzenia konsumenta. Znajduje ono zastosowanie od momentu, gdy sprzedawca kieruje swoją działalność do tego kraju. Przy tym język i rodzaj waluty używane w serwisie przedsiębiorcy nie są wystarczającymi przesłankami działalności kierowanej. Trybunał Sprawiedliwości uznał za takie podanie numerów telefonicznych z międzynarodowym numerem kierunkowym, posługiwanie się domeną inną niż domena kraju pochodzenia usługodawcy, pozycjonowanie strony www w innych krajach, zamieszczanie opinii międzynarodowej klienteli czy listy krajów dostawy z opisami tras.
– Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozp. Rzym I strony mogą też wybrać prawo właściwe dla konkretnej umowy. Wybór ten nie może jednak prowadzić do pozbawienia konsumenta wyższego poziomu ochrony niż ten gwarantowany przez prawo obowiązujące w jego kraju. Wiążące będzie zawsze prawo bardziej korzystne dla konsumenta – uczula ekspert i uspokaja jednocześnie: – Dyrektywa 2013/11/UE ujednoliciła rynek UE w zakresie handlu konsumenckiego, tak więc różnice pomiędzy prawodawstwem krajów członkowskich powinny być niewielkie.Wybór prawa właściwego najlepiej jasno wskazać w postaci klauzuli w umowie. Jeśli strony go nie dokonają, a usługodawca nie kieruje swojej działalności do państwa konsumenta, będzie obowiązywać art. 4 rozp. Rzym I, który nie zapewnia szczególnej ochrony konsumentów, a za wiążące uznaje prawo państwa zwykłego pobytu usługodawcy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Handel zagraniczny I 2024. Eksport spadł o 12%, a import o 14,6% r/r
-
Handel zagraniczny I-XII 2023. Eksport spadł o 0,9%, a import o 9,1% r/r
-
Handel zagraniczny I-XI 2023. Eksport spadł o 0,1%, a import o 8,4% r/r
-
Handel zagraniczny I-X 2023. Eksport wzrósł o 1,2%, a import spadł o 7,9% r/r
-
Handel zagraniczny I-IX 2023. Eksport wzrósł o 1,7%, a import spadł o 7,5% r/r
-
Handel zagraniczny I-VIII 2023. Eksport wzrósł o 3,2%, a import spadł o 6,2% r/r
-
Handel zagraniczny I-VII 2023. Eksport wzrósł o 4,4%, a import spadł o 5% r/r
-
Handel zagraniczny I-VI 2023. Eksport wzrósł o 6,1%, a import spadł o 3,2% r/r
-
Handel zagraniczny I-V 2023. Dodatnie saldo na poziomie 24,6 mld PLN
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Andek / 2017-04-06 10:47:36
Samemu czasem ciężko poradzić sobie z pewnymi aspektami takiem działalności za granicą, szczególnie jak się dalej fizycznie jest w kraju. Mi bardzo pomogła firma Nowe Kolory, która po przeniesieniu mojego sklepu do Norwegii dalej go obsługuje poprzez kontakt, transport, w ogóle obsługę klienta. Jestem bardzo zadowolony bo już zaczynam widzieć tego efekty i dodatkowych klientów z Norwegii. Mam nadzieje, że to jeszcze bardziej się rozkręci. [ odpowiedz ] [ cytuj ]