eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Dropshipping: sklep internetowy bez magazynu

Dropshipping: sklep internetowy bez magazynu

2015-10-29 11:31

Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?


Warunki handlowe


Jednymi z najczęstszych pytań, jakie padają ze strony początkujących e-przedsiębiorców w związku ze współpracą w dropshipping są kwestie związane z opłacalnością modelu i zarobkowaniem: cenami, marżami i kosztami. I tutaj podobnie – jest to kwestia zupełnie indywidualna, uwarunkowana zasadami narzucanymi przez dostawców i konkurencję. Niektórzy z dostawców oferują ceny w dropshippingu na takim samym poziomie jak w tzw. tradycyjnym hurcie, inni wyższe, niektórzy z hurtowników podbierają dodatkowe opłaty za realizację zamówienia, inni nie – możliwe są także programy rabatowe w zależności od wysokości obrotów. Jak podkreślają właściciele najlepszych hurtowni dropshippingowych, opłacalność przedsięwzięcia zależy od całości modelu biznesowego, promocji sklepu, branży oraz panującej w niej konkurencji. Jedno jest pewne: prowadzenie sklepu w modelu dropshipping wiąże się z dużymi oszczędnościami związanymi z brakiem konieczności prowadzenia magazynu i zamrażaniem kapitału w towarze. Nie trzeba planować zakupów z większym wyprzedzeniem i martwić się niesprzedanym, zalegającym w magazynie towarem, możliwe jest natomiast monitorowanie zainteresowania na poszczególne produkty i szybka zmiana asortymentu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Taka organizacja pozwala na oszczędności, nawet przy dodatkowych opłatach za przygotowanie przesyłki.

Podatki


Jak wygląda natomiast kwestia podatków w modelu dropshippig, w tym podatek dochodowy? Przede wszystkim, także ta kwestia zależy w największym stopniu od roli, w jakiej występuje sklep internetowy. W przypadku prowadzenia sprzedaży we własnym imieniu zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 września 2011 roku (sygn. ILPB1/415-782/11-2/TW) przychód powstający w wyniku prowadzenia sprzedaży internetowej w modelu dropshipping stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, w wysokości należności, jaką klienci sklepu internetowego wnoszą na rachunek sklepu za zakupiony towar. W tym przypadku moment wpływu środków pieniężnych na rachunek sklepu jest równoznaczny z powstaniem przychodu, o ile nie została wystawiona wcześniej faktura. Koszty uzyskania przychodów muszą być udokumentowane rachunkiem, fakturą, lub innym dowodem księgowym, co nie stanowi problemu, ponieważ hurtownie przesyłają e-sklepom faktury za wysłany do klientów towar. Natomiast w kwestii podatku VAT, kiedy sprzedaż w modelu dropshipping prowadzona jest we własnym imieniu stanowi tzw. transakcję łańcuchową, w której towar przesyłany jest bezpośrednio od hurtownika do odbiorcy końcowego, ale strona trzecia, którą jest sklep internetowy, dokonuje zakupu towaru od dostawcy, na który otrzymuje fakturę.

Przedstawiony opis zasad funkcjonowania w modelu dropshipping opracowany został w oparciu o zasady, jakie wypracowane zostały na przestrzeni ostatnich kilku lat przez najlepsze hurtownie dropshippingowe i sklepy. Należy jednak pamiętać o tym, że współpraca w systemie bezpośredniej wysyłki do klienta nie jest uregulowana wprost, więc obowiązki każdej ze stron zależą od tego, w czyim imieniu sprzedawany jest towar oraz od ustalenia indywidualnych warunków realizacji zamówienia.

Katarzyna Brdak, Specjalista ds. marketingu w

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: