eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Jakie formy zatrudnienia w projekcie unijnym są dozwolone?

Jakie formy zatrudnienia w projekcie unijnym są dozwolone?

2015-10-27 10:39

Przeczytaj także: Umowa cywilnoprawna – 7 aspektów, o których warto pamiętać


Zatrudnienie przy projektach finansowanych z funduszy unijnych z perspektywy 2007-2013


Przede wszystkim pamiętać warto, że znaczna część projektów realizowanych w kolejnych latach będzie współfinansowana ze środków europejskich. Oznacza to, że ich wykonanie będzie musiało się odbywać w sposób określony w dokumentacji konkretnych programów operacyjnych i regionalnych. Jest to istotne szczególnie w kontekście uznania kosztów poniesionych na personel za kwalifikowane do finansowania w ramach konkretnego projektu.

W poprzedniej perspektywie budżetowej kwestie te były szczegółowo regulowane, chociażby w dokumencie pt. „Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013. Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki”. Przykładowo wskazano w nim, że „w przypadku gdy osoba będąca personelem projektu jest pracownikiem Beneficjenta, którego umowa o pracę tylko w części obejmuje zadania w ramach projektu (np. na ½ etatu, ¼ etatu w ramach projektu), wydatki związane z wynagrodzeniem w ramach projektu są kwalifikowane, o ile: a) zadania związane z realizacją projektu zostaną wyraźnie wyodrębnione w umowie o pracę lub zakresie czynności służbowych pracownika lub opisie stanowiska pracy; b) zakres zadań związanych z realizacją projektu stanowi podstawę do określenia proporcji faktycznego zaangażowania pracownika w realizację projektu w stosunku do czasu pracy wynikającego z umowy o pracę tego pracownika; c) wydatek związany z wynagrodzeniem personelu projektu odpowiada proporcji, o której mowa w lit. b”. Dokument ten przewiduje również możliwość uznania za wydatki kwalifikowane nagród lub premii, pod warunkiem spełnienia wskazanych w nim warunków. Analogicznie rzecz ma się z uznaniem za wydatki kwalifikowane dodatków do wynagrodzeń, z tym że do wysokości 40% wynagrodzenia.

Dokument ten określa także kwalifikację wydatków poniesionych na wynagrodzenie personelu zaangażowanego w realizację projektu na podstawie stosunku cywilnoprawnego. Tutaj pojawia się istotna kwestia. Przewidziano, że kwalifikowanie wydatków na wynagrodzenie takiej osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej, w sytuacji gdy jest ona zatrudniona na umowę o pracę, jest możliwe tylko w uzasadnionych przypadkach: „w szczególności gdy charakter zadań wyklucza możliwość ich realizacji w ramach stosunku pracy”. Przy tym zakres zadań w ramach takiej umowy cywilnoprawnej musi być precyzyjnie określony, a zaangażowanie w ramach stosunku pracy musi pozwalać na efektywne wykonywanie zadań w ramach umowy cywilnoprawnej. Konieczne jest także, na podstawie tego dokumentu, prowadzenie ewidencji godzin pracy osób zaangażowanych w projekt na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Wyżej wskazany dokument dopuszczał kwalifikowanie wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, która osobiście wykonuje zadania w ramach projektu – a więc mówimy tutaj o samozatrudnieniu. Wówczas poniesienie wydatku na wynagrodzenie należy udokumentować dokumentem księgowym, chociażby notą obciążeniową. Co istotne, osoba samozatrudniona, jeśli jest zaangażowana w realizację więcej niż jednego zadania lub funkcji w ramach projektu, także powinna prowadzić ewidencję godzin oraz wykonanych czynności w ramach tych zadań lub funkcji.

Zatrudnienie przy projektach finansowanych z funduszy unijnych z nowej perspektywy


Tak było w programie Kapitał Ludzki, a więc jednym z podstawowych dotychczas programów, którego dokumenty zdają się dla poprzedniej perspektywy unijnej najbardziej reprezentatywne. Dziś jednak najważniejsze są nowe programy i tam wskazane kryteria kwalifikacji. Nie będziemy wymieniać ich wszystkich, gdyż każdy z nich zasługuje na odrębną analizę. Powołajmy się tylko na dokument pt. „Przewodnik kwalifikowalności kosztów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój”. Wskazano w nim przede wszystkim, że „całkowite lub częściowe podwójne sfinansowanie danego kosztu jest niedozwolone”, a za podwójne finansowanie uznaje się między innymi „finansowanie w ramach umowy cywilnoprawnej zadań osoby stanowiącej personel projektu, które mieszczą się w zakresie obowiązków służbowych wynikających ze stosunku pracy tej osoby”. wskazuje oznacza to, że w przypadku tego programu dopuszczalne ma być zaangażowanie osoby pozostającej w stosunku pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, jeśli zakres jej obowiązków służbowych nie będzie się pokrywał z zakresem objętym umową o pracę.

Dalsze regulacje wynikają z załącznika nr 1 do wyżej wskazanego dokumentu: „Katalog kosztów kwalifikowanych w ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych”. Wskazano w nim, że „właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczyć koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu”, przy czym koszty pracy należy rozliczać według stawki godzinowej, przy zastosowaniu udostępnionego w tym załączniku wzoru. Osoba taka musi także posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu. Załącznik wprowadza także maksymalną liczbę godzin, jaką można rozliczyć w projekcie w ciągu roku (860 godzin pracy) i w ciągu miesiąca (72 godziny pracy).

W kwestii rozliczenia zaangażowania w projekt innych osób, przewodnik wskazuje oczywiście, że jest to dopuszczalne. W przypadku umowy o pracę koszty takie powinny być dokumentowane listą płac, a w przypadku, „jeżeli dany pracownik nie jest zaangażowany w projekt w wymiarze pełnego etatu” – na podstawie oddelegowania pracownika do projektu w częściowym wymiarze etatu, ze wskazaniem obowiązków w ramach projektu i w oparciu o kartę czasu pracy z opisem wykonanych zadań. W przypadku umowy zlecenia, podstawą ma być rachunek, wykaz obowiązków w ramach projektu oraz protokół odbioru. Nadto, łączne zaangażowanie zawodowe osoby zatrudnionej w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów, nie może przekraczać 276 godzin miesięcznie.

Odrębnie w omawianym dokumencie określono kwestię kwalifikowania kosztów podwykonawstwa, a więc zlecenia osobie trzeciej części merytorycznych prac nad projektem, które nie są wykonywane na terenie i pod bezpośrednim nadzorem beneficjenta, oraz kosztów zasobów udostępnionych przez strony trzecie. Co istotne, w ramach tego akurat programu, co do zasady, zlecić wykonanie części prac merytorycznych podwykonawcy można tylko wówczas, jeśli jest nim uczelnia publiczna, państwowy instytut badawczy, instytut PAN lub inna jednostka naukowa będąca organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę. Do zaangażowania w ten sposób innych podmiotów konieczna jest zgoda właściwej instytucji pośredniczącej. Dotyczy to także wszystkich umów o dzieło, co warto szczególnie podkreślić. Niemniej w przypadku umów o dzieło, wyżej wskazane ograniczenia podmiotowe nie mają zastosowania.

Również w przypadku umów o dzieło (jest to szczególnie i w pełni uzasadnione) wykonanie zadań musi zostać potwierdzone protokołem odbioru wskazującym: „prawidłowe wykonanie zadań oraz liczbę i ewidencje godzin poświęconych w danym miesiącu kalendarzowym na wykonanie zadań w projekcie”. Ograniczenia związane z podwykonawstwem w programie operacyjnym Inteligentny Rozwój wskazują, jak istotne przy planowaniu udziału personelu w projektach finansowanych ze środków unijnych jest zapoznanie się z dokumentami tych projektów i określonymi w nich zasadami kwalifikacji.

***
Podsumowując, mimo że teoretycznie można zawrzeć z personelem projektu dowolne umowy, to w praktyce – w zależności od obowiązków, charakteru wykonywanych czynności i sposobu ich wykonywania – nie ma już takiej dowolności i trzeba zawsze bezwzględnie wziąć pod uwagę obowiązujące normy prawa pracy i prawa cywilnego. W przypadku, gdy projekt ma być finansowany ze środków unijnych, koniecznie trzeba przyjrzeć się zasadom kwalifikowania kosztów personelu, określonym odrębnie dla każdego programu operacyjnego i programu regionalnego.

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: