Podkupienie pracownika lub kontrahenta jako czyn nieuczciwej konkurencji
2015-08-20 00:50
![Podkupienie pracownika lub kontrahenta jako czyn nieuczciwej konkurencji [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Podkupienie pracownika lub kontrahenta jako czyn nieuczciwej konkurencji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ustawa-o-zwalczaniu-nieuczciwej-konkurencji/Podkupienie-pracownika-lub-kontrahenta-jako-czyn-nieuczciwej-konkurencji-161690-200x133crop.jpg)
Kradzież pracownika jest czynem nieuczciwej konkurencji © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nieuczciwa konkurencja w Internecie
Dzisiejsza praktyka biznesowa wykształciła pojęcia employee poaching/employee raiding, tj. zachowania pracodawców polegające na „podkradaniu” pracowników, przeważnie bezpośredniego konkurenta (w szczególności tych posiadających unikalną lub rzadką wiedzę o swoim dotychczasowym pracodawcy). Wobec coraz powszechniejszego występowania tego typu zjawisk temat ten od kilku lat staje się coraz gorętszym przedmiotem dyskusji, choć na razie głównie poza Polską. Rozważamy tu sytuację, w której pracownika z dotychczasowym pracodawcą nie łączy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy/współpracy. Na ile przepisy prawa chronią tajemnicę/interesy przedsiębiorstwa byłego pracodawcy przed odchodzącym pracownikiem, który nie miał takiej umowy.Temat jest tylko z pozoru łatwy i nie wymagający zbyt obszernego komentarza. Zastosowanie znajdą tu m.in. przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. 2003 nr 153 poz. 1503 z późn. zm.) (dalej jako uznk), które wskazują kiedy określona sytuacja i towarzyszące jej okoliczności może zostać uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Zakwalifikowanie danego zachowania jako w/w czynu może rodzić poważne konsekwencje prawne zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy, opisane m.in. w art. 18 ust. 1 uznk, np. w postaci żądania zaniechania określonego działania, domagania się odszkodowania czy też złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie (najczęściej przeprosin np. w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym).
W opinii autorów, czyn nieuczciwej konkurencji polegający na nakłanianiu do niewykonywania lub rozwiązania umowy przez pracownika lub kontrahenta danego przedsiębiorcy (art. 12 uznk), częstokroć ściśle wiąże się z naruszeniem tajemnicy jego przedsiębiorstwa (art. 11 uznk). Dlatego też w pierwszej kolejności, pokrótce zostanie scharakteryzowane zachowanie polegające na naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa jako czynie nieuczciwej konkurencji, by w dalszej części rozważań skoncentrować się w głównej mierze na analizie employee poaching i konsekwencjach prawnych takiego zachowania.
fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com
Kradzież pracownika jest czynem nieuczciwej konkurencji
Przedsiębiorca oskarżony o „podkupywanie” pracowników lub klientów swego konkurenta musi się liczyć, poza stratami finansowymi, również z uszczerbkiem na swoim wizerunku i utratą zaufania.
Podkreślić należy, iż istnieje zasadnicza różnica pomiędzy wiadomościami odpowiadającymi treści pojęcia „tajemnica przedsiębiorstwa” a informacjami wchodzącymi w skład powszechnej, aczkolwiek specjalistycznej wiedzy zdobytej przez pracownika w wyniku własnej aktywności zawodowej podczas zatrudnienia u danego przedsiębiorcy. Doświadczenie, wiedza i umiejętności zdobyte przez pracownika podczas zatrudnienia, stanowią element jego dobra osobistego i jako takie dobro zasługują na ochronę prawną, a zatem mogą być przez pracownika wykorzystywane dla własnej korzyści a tym samym nie korzystają z ustawowej ochrony na rzecz przedsiębiorstwa
(za wyrokiem SN z dnia 3 października 2000 r., I CKN 304/2000, OSNC 2001, nr 4, poz. 59).
Przydatne linki:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zatem, pod pojęciem doświadczenia, wiedzy i umiejętności rozumieć należy przede wszystkim zbiór tych cech i przymiotów jakie pracownik posiadł w toku całej pracy zawodowej, m.in. poprzez obserwację, zbieranie doświadczeń, nabywanie umiejętności potrzebnych do prawidłowego wykonywania powierzonych mu obowiązków, uczestnictwo w różnego rodzaju szkoleniach (np. umiejętności menadżerskie, kupieckie, negocjacyjne; wiedza powszechnie dostępna na temat oferty produktowej, specyfiki branży, w której pracuje; znajomość języka obcego; znajomość obsługi programów komputerowych; umiejętność obsługi maszyn specjalistycznych; etc.).
![Zmowa cenowa w ujęciu praktycznym [© Rawpixel.com - Fotolia.com] Zmowa cenowa w ujęciu praktycznym](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawo-konkurencji/Zmowa-cenowa-w-ujeciu-praktycznym-175463-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
SN: rabaty posprzedażowe a nieuczciwa konkurencja
-
Tajemnica przedsiębiorstwa: przed kradzieżą można się ochronić
-
Ustawa o ochronie konkurencji: warto znać i przestrzegać
-
Krajowa Izba Urbanistów ograniczała konkurencję
-
Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
-
Polscy producenci kontra sieci handlowe
-
Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa?
-
Nieuczciwa konkurencja - jak się bronić?
-
Przedsiębiorco, uważaj na nowe przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)