Transport drogowy a zawieszenie działalności
2015-02-17 00:11
Tir © xmagics - Fotolia.com
Przeczytaj także: Międzynarodowy przewóz towarów. Jakie przepisy regulują pracę przewoźników?
Zgodnie z art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym1, zwanej dalej „ustawą o transporcie drogowym”, przewoźnik drogowy może zawiesić w całości albo w części wykonywanie transportu drogowego na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. W konsekwencji przedsiębiorca, który posiada licencję na wykonywanie transportu drogowego, może w dowolnym czasie, zawiesić wykonywanie transportu drogowego – w całości bądź w części2.Korzyści dla firmy
Istotą przedmiotowego zawieszenia jest czasowe zatrzymanie praw i obowiązków związanych z wykonywaniem transportu drogowego. Podstawowym skutkiem zawieszenia wykonywania transportu drogowego jest bowiem konieczność powstrzymania się przez przewoźnika drogowego od wykonywania przewozów i realizowania przysługujących mu uprawnień.
Przydatne linki:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
Z drugiej strony zawieszenie wykonywania transportu drogowego pozwala na uzyskanie przez przewoźnika pewnych korzyści finansowych związanych ze wstrzymaniem lub ograniczeniem realizowania przewozów, które w pewnych sytuacjach mogą być okresowo nierentowne3. Niewątpliwie w analizowanym przypadku korzyść taką stanowią oszczędności związane z czasowym wycofaniem z ruchu pojazdów służących do wykonywania przewozów.
Ponadto (zgodnie z art. 14a ust. 4 ustawy o prawie transportowym), w przypadku zawieszenia wykonywania transportu drogowego na okres przekraczający trzy miesiące, przewoźnik może uzyskać zwrot części opłaty za udzielenie licencji, o czym szerzej w dalszej części artykułu. Istotną cechę stanowi także możliwość wstrzymania wykonywania transportu na okres powyżej sześć miesięcy, które bez zgłoszenia zawieszenia odpowiedniemu organowi (w trybie art. 14a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym), skutkowałoby (na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 2 lit. d) tejże ustawy) obligatoryjnym cofnięciem licencji.
fot. xmagics - Fotolia.com
Tir
Swoboda przedsiębiorcy
Ustawodawca wskazuje, że zawieszenie może mieć być całościowe lub częściowe. W konsekwencji zastosowania zawieszenia całościowego, trzeba liczyć się z wstrzymaniem przez przewoźnika wykonywania wszelkiej działalności w tym zakresie i w konsekwencji z wycofaniem ze świadczenia usług transportu drogowego wszystkich wykorzystywanych w tym celu pojazdów. Przez zawieszenie częściowe należałoby natomiast rozumieć wycofanie ze świadczenia usług transportu drogowego tylko niektórych wykorzystywanych w tym zakresie pojazdów. Może ono wystąpić w związku z ograniczeniem zakresu działalności przewoźnika, w tym w szczególności ze wstrzymaniem wykonywania niektórych rodzajów realizowanych przez danego przedsiębiorcę przewozów4.
Rozstrzygnięcie o tym, czy zawieszenie będzie miało charakter całościowy, czy częściowy, a w przypadku zawieszenia częściowego – jaki będzie miało ono zakres, zależy wyłącznie od uznania przewoźnika. Ustawodawca przyznał również przedsiębiorcy stosunkowo dużą swobodę, jeśli chodzi o możliwość określenia zakresu czasowego zawieszenia wykonywania transportu drogowego, ustanawiając ograniczenie w postaci ustawowego wymogu, zgodnie z którym zawieszenie wykonywania transportu drogowego nie może nastąpić na okres przekraczający 12 miesięcy. Co ciekawe, podmiot gospodarczy może w okresie ważności licencji wielokrotnie korzystać z uprawnienia zawieszenia wykonywania transportu drogowego. Jest jednak warunek: pomiędzy okresami zawieszenia, nie dłuższymi niż 12 miesięcy, występują okresy wykonywania tego rodzaju działalności5.
Obowiązki przewoźnika
Faktyczne wstrzymanie wykonywania transportu drogowego nie jest równoważne z jego zawieszeniem w rozumieniu komentowanego przepisu. Aby doszło do tego, zgodnie z prawem przewoźnik ma obowiązek w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu zawieszenia powiadomić o tym organ udzielający danemu podmiotowi licencji (art. 14a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym). Przy czym przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych wymogów co do formy przedmiotowego zawiadomienia. Ustawodawca wskazał jedynie, że w zawiadomieniu należy podać:
- okres, na który zawieszono wykonywanie transportu drogowego,
- liczbę wypisów z licencji odpowiadającą liczbie pojazdów samochodowych, którymi zaprzestano wykonywania przewozów drogowych - w przypadku częściowego zawieszenia wykonywania transportu drogowego.
W konsekwencji, dla zachowania właściwej formy zawiadomienia – poza wskazaniem w jego treści wymienionych powyżej informacji – wymagane jest spełnienie ogólnych wymogów przewidzianych dla pism wnoszonych do organu administracji w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego6. Ponadto, przedsiębiorca zawieszający działalność zobowiązany jest zwrócić do organu, który udzielił licencji odpowiednio:
- wszystkie wypisy z licencji – w przypadku zawieszenia wykonywania transportu drogowego w całości,
- wypisy z licencji odpowiadające liczbie pojazdów samochodowych, którymi zaprzestano wykonywania przewozów drogowych – w przypadku częściowego zawieszenia wykonywania transportu drogowego.
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
-
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ukróci przewozy bez licencji
-
Wyższe opłaty drogowe w krajach UE wyzwaniem dla firm transportowych
-
Transport drogowy towarów ma ponad 2 mld zł długów
-
8 sposobów na ochronę przed kradzieżą towaru w czasie transportu
-
Podwyżka myta w Niemczech od 1 grudnia 2023. Jak wpłynie to na branżę transportową?
-
Stagnacja w europejskim transporcie drogowym. Poprawa możliwa w 2024 roku
-
Branża TSL szuka pracowników przed świętami. Wystarczy jej czasu?
-
Do czego uprawnia legitymacja w świetle prawa przewozowego?
-
Jak rozwija się elektromobilność w branży transportowej w Polsce?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)