Przewóz towarów: podwykonawstwo
2014-02-20 00:59
Przeczytaj także: Umowa przewozu. Uwaga na pułapki w zakresie kar umownych
Konsekwencją omawianego uregulowania jest to, że dochodzenie odszkodowania przez uprawnionego może w zasadzie odbywać się z zachowaniem określonego porządku. Przykładowo nadawca będzie miał prawo dochodzenia odszkodowania wyłącznie od głównego przewoźnika, z którym zawarł umowę przewozu, a dopiero ten przewoźnik będzie mógł dochodzić roszczeń od swojego podwykonawcy. W powyższym przykładzie nadawca nie mógłby dochodzić odszkodowania bezpośrednio od podwykonawcy.
Wskazać należy, że Konwencja CMR w ogóle nie zawiera jakichkolwiek regulacji co do zasad odpowiedzialności pomiędzy przewoźnikiem, a jego podwykonawcą. W związku z powyższym należałoby przyjąć, że zastosowanie mają zasady ogólne, jakby chodziło o zwykłą umowę przewozu. W takim zatem przypadku przewoźnika, którzy powierzył ładunek podwykonawcy należałoby traktować jako nadawcę towaru, ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu.
W przypadku umowy zawieranej na zasadzie podwykonawstwa warto mieć na uwadze, że odrębną i odmienną instytucją jest przewóz sukcesywny. Czasami wskazane wyżej sytuacje są utożsamiane, co nie jest uzasadnione. Różnica jest bowiem taka, że w przypadku przewozu sukcesywnego kolejni przewoźnicy stają się przez przyjęcie towaru i listu przewozowego stroną umowy na warunkach określonych w liście przewozowym (jedna umowa), podczas gdy przy przewozie na zasadzie podwykonawstwa powstają stosunki obligacyjne łączące dwóch przewoźników (wiele umów). Rozważania zawarte w tym artykule odnoszą się jedynie do drugiej sytuacji. Znajomość mechanizmów i regulacji dotyczących podwykonawstwa wydaje się niezbędna, albowiem jak pokazuje praktyka rozwiązanie to jest w dzisiejszych czasach niezwykle często wykorzystywane przy obsłudze zleceń transportowych.
Grzegorz Zakrzewski radca prawny, prowadzący Kancelarię Radcy Prawnego z siedzibą w Kaliszu, specjalizującą się w krajowym i międzynarodowym prawie transportowym
1 2
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
-
Konwencja CMR - niezbędnik dla przewoźnika
-
Kiedy przewoźnik odpowiada za kradzież towaru w transporcie?
-
Kara umowna za termin FIX sprzeczna z konwencją CMR
-
Do czego uprawnia legitymacja w świetle prawa przewozowego?
-
Kary umowne w zleceniach transportowych budzą wątpliwości
-
Odpowiedzialność przewoźnika: czy można uniknąć kary za uszkodzenie lub zaginięcie towaru?
-
Błędne dane w zleceniu transportowym a odpowiedzialność przewoźnika
-
Kto odpowiada za nielegalny przemyt w przewozie towarów?
-
Kara umowna za brak neutralizacji dokumentów transportowych - czy będzie skuteczna?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)