  • 1. Data: 2002-05-29 12:38:01
    Temat: zdjecia pracownikow w Internecie
    Od: "Andrzej J. Zaleski" <n...@m...pnet.pl>

    Witam,

    bardzo prosze o odpowiedz, badz skierowanie mnie na wlasciwa strone.

    Czy pracodawca moze na swoich firmowych stronach internetowych upubliczniac
    zdjecia swoich pracownikow? Czy wymagana jest ich zgoda na to? Czy
    upublicznienie samego zdjecia jest naruszeniem Ustawy o ochronie danych
    osobowych, czy dopiero podanie ich z nazwiskiem? Czy przypadkowe zdjecie np.
    w folderze firmy to prawo narusza?Czy upublicznianie numerow telefonow i
    numerow pokojow w pracy jest naruszeniem Ustawy o ochronie danych osobowych?

    Jesli ktos moglby fachowo odpowiedziec na moje pytania - bede bardzo
    wdzieczny.
    Pozdrawiam

    A.Zaleski

  • 2. Data: 2002-05-29 12:39:34
    Temat: Re: zdjecia pracownikow w Internecie
    Od: "Krzysztof Jakubik" <k...@c...pl>

> [...]
    > w folderze firmy to prawo narusza?Czy upublicznianie numerow telefonow i
    > numerow pokojow w pracy jest naruszeniem Ustawy o ochronie danych

    Szczerze mowiac nie bardzo sie znam na temacie (dlatego prosze o ewentualna
    korekte), ale wydaje mi sie, ze ustawa ta dotyczy prywatnego zycia osob, a
    nie aspektow wykonywania pracy zawodowej w przedsiebiorstwie. A podanie
    numeru telefonu do firmy ewidentnie dotyczy pracy, kwestia zdjecia jest
    bardziej dyskusyjna, ale moim zdaniem tez nie podchodzi pod ustawe.

    Pozdrawiam serdecznie

    KJ

  • 3. Data: 2002-05-29 13:27:00
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Krzysztof Jakubik wrote:

> [...]
    > numeru telefonu do firmy ewidentnie dotyczy pracy, kwestia zdjecia jest
    > bardziej dyskusyjna, ale moim zdaniem tez nie podchodzi pod ustawe.

    Istotne jest przeciez czy zamieszczenie zdjec wynika z tresci umowy o
    prace i jej zakresu, regulaminu zakladowego czy uznaniowosci.
    A jezeli nie wynika ze stosunku pracy a z uznaniowosci to podlega
    ustawie.

    Jacek

  • 4. Data: 2002-05-29 14:01:59
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "Andrzej J. Zaleski" <n...@m...pnet.pl> napisał w
    wiadomości news:ad2hr0$7lh$1@flis.man.torun.pl...
> [...]
    > w folderze firmy to prawo narusza?Czy upublicznianie numerow telefonow i
    > numerow pokojow w pracy jest naruszeniem Ustawy o ochronie danych

    Ta tematyka nie jest zwiazana z ustawa o ochronie danych osobowych a z
    kodeksem cywilnym, w szczegolnosci z art 23 i 24 kc. oraz ustawa o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych, w szczegolnosci art 81 tej ustawy.

    KC:
    Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność,
    cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna,
    wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego
    niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

    Art. 24. § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem,
    może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W
    razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która
    dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego
    skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w
    odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również
    żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej
    na wskazany cel społeczny.

    § 2. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda
    majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.

    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych
    przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.

    Co do zdjecia na witrynie pracodawcy - wydaje sie, ze pracodawca nie moze
    wykorzystywac tego zdjecia bez zgody pracownika, ktory jest na tym zdjeciu.

  • 5. Data: 2002-05-29 14:07:15
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

> [...]

    przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.

    Ustawa o prawie autorskim:

    Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:

    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,

    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza.

    Co do zdjecia na witrynie pracodawcy - wydaje sie, ze pracodawca nie moze
    wykorzystywac tego zdjecia bez zgody pracownika, ktory jest na tym zdjeciu.
    chyba ze spelnia kryteria ustawy - jest osoba znana, albo wykonano jej
    wizerunek w zwiazku z pelnieniem przez nia funkcji publicznych...

    Numery telefonow do dzialow - wogole nie podpadaja pod dane osobowe.

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl