  • 1. Data: 2004-01-25 12:22:51
    Temat: zapis dot. VAT w umowie przedwstępnej kupna mieszkania
    Od: "fk" <N...@o...pl>

    Witam

    Mam zamiar wkrótce podpisać umowę przedwstępną na kupno mieszkania, które
    zostanie wybudowane w październiku. W tym czasie nastąpią zmiany dotyczące
    podatku VAT i tak:

    teraz VAT na mieszkanie 7%, po 1 maja dalej 7%
    teraz VAT na grunt (zwolniony), po 1 maja 7% albo 22%
    teraz VAT na materiały budowlane 7%, po 1 maja 22 %

    jak się pytałem przedstawiciela dewelopera to powiedział, że będę musiał
    dopłacić tylko ten VAT na grunt i że zmiana VAT-u na mat. budowlane nie
    spowoduje podwyższenia ceny.

    Ale na umowie (poniżej) mam taki zapis. Czy przypadkiem powołując się na ten
    zapis, inwestor nie będzie miał prawa podwyższyć cenę z powodu zwiększenia
    stawki VAT na materiały budowlane? Ewentualnie jak to skorygować, żeby nie
    miał takiej możliwości? (skoro jest uczciwy, to powinien się zgodzić na
    zmiany)

    pozdrawiam
    Grzegorz

    _________________________
    1. Cenę nabycia przedmiotu umowy w standardzie podstawowym ustala się na
    kwotę ..... PLN brutto (słownie...) z zastrzeżeniem postanowień ustępów
    następnych.

    2. Cena nabycia podana w ust.1 obejmuje wartość gruntu w kwocie ...... zł
    oraz podatek VAT obliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku
    zmiany przepisów prawnych dotyczących podatku VAT, w szczególności
    podwyższenia stawki VAT, albo objęcia podatkiem VAT sprzedaży gruntu, cena
    nabycia określona w ust.1 zostanie stosownie zmieniona, w sposób
    uwzględniający zmianę przepisów.
    Cena nabycia przedmiotu umowy z uwzględnieniem zmian, o których mowa w $2
    ust.10 lit. a, b, c zostanie ostatecznie skalkulowana przy przyjęciu stawki
    podatku VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień zawarcia
    notarialnej umowy sprzedaży, o której mowa w $1 ust.3.
    Strony ustalaja, że w rozliczeniu, o którym mowa w $2 ust.11 lit. a przyjęta
    zostanie stawka podatku VAT obowiązująca na dzień sporządzenia tego
    rozliczenia z zastrzeżeniem, że w przypadku jej zmiany na dzień zawarcia
    umowy sprzedaży notarialnej, dokonana zostanie korekta.

  • 2. Data: 2004-01-30 15:56:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Jan 2004, fk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ dopłacić tylko ten VAT na grunt i że zmiana VAT-u na mat. budowlane nie

    Dobrze gadał.

    >+ Ale na umowie (poniżej) mam taki zapis. Czy przypadkiem powołując się na ten
    >+ zapis, inwestor nie będzie miał prawa podwyższyć cenę z powodu zwiększenia
    >+ stawki VAT na materiały budowlane?

    Na oko możliwosci nie widać.
    Natomiast inwestor NIE MA GWARANCJI, że rzad np. nie zrobi numeru
    i JEDNAK np. wprowadzi 22% VAT na mieszkania: wtedy ów zapis
    "przełoży" na ciebie koszty.

    >+ Ewentualnie jak to skorygować, żeby nie
    >+ miał takiej możliwości? (skoro jest uczciwy, to powinien się zgodzić na
    >+ zmiany)

    Zapisać że:
    [...]
    >+ 1. Cenę nabycia przedmiotu umowy w standardzie podstawowym ustala się na
    >+ kwotę ..... PLN brutto (słownie...) z zastrzeżeniem postanowień ustępów
    >+ następnych.

    ...w tym kwotę .... z uwzglednieniem 7% podatku VAT.
    Ew. jeszcze poprosić o wywalenie słowa "skalkulowana", które może
    sugerować że chodzi o "obliczenie z kosztów" :)
    [...]
> [...]
    >+ ust.10 lit. a, b, c zostanie ostatecznie skalkulowana przy przyjęciu stawki
    >+ podatku VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień zawarcia

    ...nie wiem, "zostanie WYZNACZONA z kwot netto i należnych wartosci
    podatku VAT od składników częsci umowy" ?

    pozdrowienia, Gotfryd