  • 1. Data: 2022-01-11 09:35:14
    Temat: wpłacający na dowodzie wpłaty
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    Jest ustawa o praniu pieniędzy czy jakoś tak i tam napisali, że osoba
    płacąca rachunki w banku czy na poczcie gotówką musi być zidentyfikowana
    z dokumentu.
    OK. nie ma z tym problemu.

    Teraz w pandemii osoby starsze prosiły inne osoby, aby na poczcie czy w
    banku zapłaciły im rachunki i w niektórych bankach kasjer kazał
    przepisywać blankiet wpłaty, aby wpłacającym była osoba co przyniosła
    gotówkę, w przeciwnym przypadku nie przyjęli wpłaty bo nie... bo ustawa.

    Czy jest jakiś zakaz płacenia gotówką w imieniu innej osoby ?

  • 2. Data: 2022-01-11 10:18:52
    Temat: Re: wpłacający na dowodzie wpłaty
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Tue, 11 Jan 2022 09:35:14 +0100, użytkownik Monika Głowacka
    napisał:

> [...]
    > gotówkę, w przeciwnym przypadku nie przyjęli wpłaty bo nie... bo ustawa.
    >
    > Czy jest jakiś zakaz płacenia gotówką w imieniu innej osoby ?

    W wypadku ogólnym nie ma zakazu. Powiem więcej: w typowych wypadkach
    nikogo nie obchodzi za kogo się płaci. Dlatego na druku wpłaty nie ma
    nawet miejsca na wpisanie danych osoby, w której imieniu jest dokonywana
    wpłata. Jest tylko miejsce na dane osoby dokonującej wpłaty. Wszelkie
    inne informacje można wpisać w polu: tytuł wpłaty.

  • 3. Data: 2022-01-11 10:59:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 10:18:55 UTC+1 jureq napisał(a):

> [...]
    > wpłata. Jest tylko miejsce na dane osoby dokonującej wpłaty. Wszelkie
    > inne informacje można wpisać w polu: tytuł wpłaty.

    O ile się zmieści.
    Kłopotu nie ma, gdy się wpłaca dużej firmie, która dla każdego klienta otwiera
    indywidualny (a tak naprawdę
    raczej "wirtualny") rachunek.
    Ale jak małej, np. jakiejś głupiej wspólnocie mieszkaniowej, gdzie wszyscy wpłacają
    na jeden numer rachunku,
    to może być kłopot z identyfikacją, kto daną sumę zapłacił.
    Oczywiście czasem nawet wpisanie nie pomoże w 100% - np. w mojej wspólnocie są 3
    rodziny Rutkowskich
    (na 160 mieszkań - wiedziałem, że Rutkowskich w DC dużo, ale żeby aż tyle?) i jak
    jeszcze nie mieliśmy indywidualnych
    kont, to zdarzyło się raz, że mi zaksięgowali cudzą wpłatę i chyba dwa razy, że moja
    poszła na konto kogoś innego - widać
    spojrzeli tylko po nazwisku, bo imiona różne (a i numer lokalu w tytule wpisuję).

  • 4. Data: 2022-01-11 13:52:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jan 2022 01:59:02 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > O ile się zmieści.

    No i pytanie na ile kontroluja dane wplacajacego.
    Na poczcie, przy umiarkowanych, kwotach raczej wcale.

> [...]
    rodziny Rutkowskich
    > (na 160 mieszkań - wiedziałem, że Rutkowskich w DC dużo, ale żeby aż tyle?)

    Hm, ewidencja dzialalnosci gospodarczych znajduje 2247 Rutkowskich,
    7108 Kowalskich, i 14939 Nowakow. I jeszcze 3267 "Kowalska".

    Wiec istotnie dosc popularne nazwisko ... ale zeby az tak?
    To nie moze byc przypadek :-)

    O, dzialanosci w Warszawie 222 tys. Rutkowskich 188.
    Mniej niz 1 promil ... w totka zagrajcie razem :-)

    A we Wroclawiu 27 na 72 tys ... znaczaco mniej.
    W Poznaniu 44 na 60 tys ... czyzby nie bylo to popularne nazwisko ...
    we Lwowie?

    J.

  • 5. Data: 2022-01-11 15:57:14
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 11.01.2022 o 13:52, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A we Wroclawiu 27 na 72 tys ... znaczaco mniej.
    > W Poznaniu 44 na 60 tys ... czyzby nie bylo to popularne nazwisko ...

    W tym wątku chyba chodzi o to, że dasz gotówkę Ygrekowskiemu, ten
    pójdzie do banku lub na pocztę, a tam dowód lub paszport i
    kasjer+nadzorca kasjera powie: Ygrekowski ? za Rutkowskiego ? nieeeee!
    Musi Pan zmienić wpłacającego na Ygrekowski i wspólnota dostanie jako
    Ygrekowski wpłacający kase na konto dostanie.

  • 6. Data: 2022-01-11 15:58:07
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 11.01.2022 o 09:35, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > gotówkę, w przeciwnym przypadku nie przyjęli wpłaty bo nie... bo ustawa.
    >
    > Czy jest jakiś zakaz płacenia gotówką w imieniu innej osoby ?

    Każdą czynność prawną można wykonać przez przedstawiciela, chyba, że
    ustawa stanowi inaczej.

  • 7. Data: 2022-01-11 16:49:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jan 2022 15:57:14 +0100, Krzysztof kw1618 wrote:

> [...]
    > Musi Pan zmienić wpłacającego na Ygrekowski i wspólnota dostanie jako
    > Ygrekowski wpłacający kase na konto dostanie.

    Owszem, ale zainteresowalo nas tez skad trzech Rutkowskich w jednym
    bloku.

    Chociaz ... jesli sie nie myle w obliczeniach, to pr-stwo jest 0.07% -
    czyli nie takie znow nieprawdopodobne...

    J.

  • 8. Data: 2022-01-11 17:41:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jak pocztowy blankiet wpłaty niepodpisany to zacznie się szopka.
    Ciekawe co gdy firma wpłaca?

    -----

  • 9. Data: 2022-01-11 22:36:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 16:49:59 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    >
    > Chociaz ... jesli sie nie myle w obliczeniach, to pr-stwo jest 0.07% -
    > czyli nie takie znow nieprawdopodobne...

    Nie wiem, jak to liczyłeś, ale znaczy to, że w 1 na 1500 bloków ze 160 mieszkaniami
    będzie 3 Rutkowskich.
    Bloków w DC na pewno więcej ;>