  • 1. Data: 2005-02-09 20:38:24
    Temat: uznanie roszczenia
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Witam. Mam parę pytań z dziedziny, hmm "płatności"
    Gdyby ktoś mógł mi wyjaśnić, byłbym ogromnie wdzięczny

    1.a)czy podpisanie dokumentu pt. "nota odsetkowa" jest uznaniem
    roszczenia przerywającym bieg przedawnienia?

    2. czy podpisanie zobowiązania do "spłaty należności" w określonym
    terminie, bez określania rodzaju tych należności jest uznaniem
    wszystkich należności wobec wierzyciela, może żadnej a może tylko tych,
    które następnie były spłacane

    To tytułem wstępu ;-)

    Z góry dzięki
    MAc

  • 2. Data: 2005-02-09 21:31:46
    Temat: Re: uznanie roszczenia
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "MAc" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > terminie, bez określania rodzaju tych należności jest uznaniem
    > wszystkich należności wobec wierzyciela, może żadnej a może tylko tych,
    mało danych - zależnie od okoliczności - art.65 KC
    podaj konkretny przykład, to spróbujemy popolemizować ;)

    p.
    W.

  • 3. Data: 2005-02-09 22:34:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MAc" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1.a)czy podpisanie dokumentu pt. "nota odsetkowa" jest uznaniem
    > roszczenia przerywającym bieg przedawnienia?

    Zależy co rozumiesz poprzez podpisanie. Jak gość podpisuje odbiór tej noty,
    to nie oznacza to nic więcej ponadto, ze ją otrzymał. Jak by na kopii
    napisał "akceptuję", albo cokolwiek równoważnego, to wówczas przerwie bieg
    przedawnienia moim zdaniem.

> [...]
    > terminie, bez określania rodzaju tych należności jest uznaniem
    > wszystkich należności wobec wierzyciela, może żadnej a może tylko tych,

    O, to już strasznie skomplikowana sprawa. Na mój gust takie zobowiązanie nie
    przerywa biegu przedawnienia, bowiem wierzyciel musiał by dowieść, że
    zobowiązanie tyczyło przedawnionego roszczenia. No a skoro nie napisano
    czego dotyczy, to cienko to widzę przed sądem.

    > To tytułem wstępu ;-)

    A to będzie dalszy ciąg? A razem się nie dało?

  • 4. Data: 2005-02-09 22:48:31
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Wirtualna napisał(a):

    > mało danych - zależnie od okoliczności - art.65 KC
    > podaj konkretny przykład, to spróbujemy popolemizować ;)

    no to jedziemy.
    Wieloletni najem lokalu użytkowego od firmy dla firmy. Zaczynają
    narastać zaległości. W pewnym momencie zostają w dużej części spłacone.
    Najem trwa nadal.
    Po jakimś czasie przychodzi nota odsetkowa, z kopią, która zostaje
    podpisana i zwrócona nadawcy.

    Znowu zaczynają narastać zaległości.
    Firma chce zmienić umowę najmu zmniejszając wynajmowaną powierzchnię (w
    celu uniknięcia wzrostu zadłużenia) jednak właściciel lokalu uzależnia
    zmianę umowy od spłaty zadłużenia.
    W tym momencie pojawia się drugie pismo - "firma x spłaci swoje
    zadłużenie w stosunku do firmy y w terminie do dnia...."

    Następuje prawie całkowita spłata zadłużenia głównego (bez odsetek) i
    firma y zgadza się na zmianę umowy - co następuje. Zostaje podpisana
    umowa na czas określony - trzy miesiące.

    I tu się kończą zadane pytania.

    najem na zmniejszonej powierzchni trwa jeszcze trzy miesiące, po czym
    firma x chce się wyprowadzić - posiadając zadłużenie wynikające zarówno
    z faktur jak i z noty odsetkowej.
    Firma Y w celu zabezpieczenia swoich roszczeń uniemożliwia firmie x
    wyprowadzenie się (za pomocą ochroniarzy) uniemożliwiając zabranie
    sprzętu komputerowego. (w celu zabezpieczenia swoich roszczeń)

    Przez kolejne trzy miesiące wystawia faktury za najem - firma x
    faktycznie korzysta z pomieszczeń (na upartego można przyjąć, że nie ma
    innego wyjście) w końcu "porzuca sprzęt i się wyprowadza. W kolejnym
    miesiącu podpisuje dokument "wypowiedzenie umowy najmu" - de facto w 3
    miesiące po wygaśnięciu umowy.

    Mijają dwa lata. Firma x w upominawczym dostaje nakaz, niestety prawnik
    popełnia błędy
    a)rachunkowe.
    b) nalicza odsetki od odsetek
    c) prawdopodobnie (to zależy) wymaga odsetek przedawnionych

    Tyle opowiastki.

    MAc

  • 5. Data: 2005-02-10 08:48:11
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    MAc napisał(a):
    > Wirtualna napisał(a):

    Dodatkowo:
    1.Sprzęt pozostawiony (nie wydany) przez firmę x w pomieszczeniach firmy
    y został bez inwentaryzacji zabezpieczony w magazynie. Firma Y chce
    wystąpić o zwrot "zabezpieczonego" sprzętu i przypuszczalnie wystąpić o
    odzszkodowanie z tytułu utraty wartości sprzętu, jego niekompletności i
    ewentualnego zniszczenia.
    Na "niewydanie" sprzętu nie ma żadnych dokumentów, natomiast mogą być
    świadkowie.

    2. Jak wygląda w tym przypadku (w całości) kwestia przedawnienia
    należności głównej oraz odsetek od należności - trzy czy jak ktoś
    wcześniej w innej sprawie sugerował dwa lata.

    MAc

  • 6. Data: 2005-02-10 09:03:54
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Wirtualna" <W...@w...pl.com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "MAc" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    zdecydowanie tak, o ile uznanie roszczenia zostało podpisane przed upływem
    okresu przedawnienia.

    > mało danych - zależnie od okoliczności - art.65 KC
    > podaj konkretny przykład, to spróbujemy popolemizować ;)

    Zawsze jeśli wierzyciel będzie dochodził roszczeń nienależnych możesz wnieść
    sprzeciw i wykazać, że zobowiązania, których dochodzi nie istnieją.
    Nieprecyzyjne określenie wierzytelności to raczej ryzyko dla wierzyciela.

  • 7. Data: 2005-02-10 09:07:31
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

> [...]
    > y został bez inwentaryzacji zabezpieczony w magazynie. Firma Y chce
    > wystąpić o zwrot "zabezpieczonego" sprzętu

    roszczenia o wydanie rzeczy przedawniają się chyba po roku, ale nie jestem
    pewny, sprawdzę i napiszę jeszcze.

    i przypuszczalnie wystąpić o
    > odzszkodowanie

    również po roku.

> [...]

    > należności głównej oraz odsetek od należności - trzy czy jak ktoś
    > wcześniej w innej sprawie sugerował dwa lata.

    nal. główna tzn, w tym przypadku co, sprzęt (zwrot)? Bo nie kumam co tu ma
    być ta naleznością główną?
    A odsetki przedawniają się po 3 latkach.

  • 8. Data: 2005-02-10 12:03:10
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    remeeq napisał(a):

    > zdecydowanie tak, o ile uznanie roszczenia zostało podpisane przed upływem
    > okresu przedawnienia.

    A nie jest jedynie potwierdzeniem przyjęcia dokumentu? -czyli przyjęciem
    do wiadomości stanowiska drugiej strony?

    > Zawsze jeśli wierzyciel będzie dochodził roszczeń nienależnych możesz wnieść
    > sprzeciw i wykazać, że zobowiązania, których dochodzi nie istnieją.
    > Nieprecyzyjne określenie wierzytelności to raczej ryzyko dla wierzyciela.

    CZY: jeżeli wierzyciel otrzymuje w upominawczym nakaz na należności
    ewidentnie nienależne (błędy w dodawaniu - a pozew o żle zsumowaną kwotę)
    TO: (z praktyki) lepiej podważać calość nakazu czy część.

    MAc

  • 9. Data: 2005-02-12 08:16:00
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

> [...]
    > Najem trwa nadal.
    > Po jakimś czasie przychodzi nota odsetkowa, z kopią, która zostaje
    Sam podpis pod dokumentem oznacza domniemanie, że strona złożyła dane
    oświadczenie (kpc) - jeśli nie bardzo podpis do oświadczenia pasuje,
    domniemywał bym, że strona potawierdza zapoznanie się z dokumentem.

> [...]
    > W tym momencie pojawia się drugie pismo - "firma x spłaci swoje
    > zadłużenie w stosunku do firmy y w terminie do dnia...."
    Jest uznanie roszczenia - trzeba się zastanowić, ile z tegoż roszczenia
    zdążyło się przedawnić.

> [...]

    > wyprowadzenie się (za pomocą ochroniarzy) uniemożliwiając zabranie
    > sprzętu komputerowego. (w celu zabezpieczenia swoich roszczeń)
    na jakiej podstawie - 846kc dotyczy tylko hoteli

> [...]
    > innego wyjście) w końcu "porzuca sprzęt i się wyprowadza. W kolejnym
    > miesiącu podpisuje dokument "wypowiedzenie umowy najmu" - de facto w 3
    Czy umowa na czas nieokreślony została zmieniona? Czy umowa na czas 3
    miesiecy zawierała postanowienia przejściowe? Skąd to wypowiedzenie? Umowy
    terminowej raczej się nie wypowiada...

    to nie musi być błąd - 482kc

    p.
    W,

  • 10. Data: 2005-02-12 09:19:12
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wirtualna napisał(a):

    > na jakiej podstawie

    670 - 671 kc zapewne

    > - 846kc dotyczy tylko hoteli

    jaki to ma związek?

    > Czy umowa na czas nieokreślony została zmieniona? Czy umowa na czas 3
    > miesiecy zawierała postanowienia przejściowe? Skąd to wypowiedzenie? Umowy
    > terminowej raczej się nie wypowiada...

    Skoro nadal korzystali z pomieszczeń, to terminowa ona już nie była
    (art.674 kc)...

    KG