  • 1. Data: 2003-01-24 12:32:29
    Temat: unieważnienie slubu kościelnego
    Od: "pop" <d...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy ktoś z grupowiczów wie coś na temat unieważnienia ślubu kościelnego?
    Sprawa dotyczy mnie osobiście, dlatego jest dla mnie ważna. Słyszałem, że
    łatwiej jest o takie unieważnienie kiedy jeszcze nie ma się rozwodu
    cywilnego. Czy to prawda? Jak długo może trwać procedura, oraz jakie muszą
    być okoliczności żeby o takie unieważnienie możnaby było sie starać?

    Z góry wielkie dzięki
    Dawid

  • 2. Data: 2003-01-24 12:42:44
    Temat: Re: unieważnienie slubu kościelnego
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 3. Data: 2003-01-24 12:50:22
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    pop wrote:
    > Czy ktoś z grupowiczów wie coś na temat unieważnienia ślubu kościelnego?

    Sprawę tą reguluje kodeks kanoniczny.

    Kanon 1095
    Niezdolni do zawarcia małżeństwa są ci, którzy:
    1)są pozbawieni wystarczającego używania rozumu;
    2)mają poważny brak rozeznania oceniającego co do istotnych praw
    i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych;
    3)z przyczyn natury psychicznej nie są zdolni podjąć istotnych obowiązków
    małżeńskich.

    Kanon 1097
    § 1. Błąd co do osoby powoduje nieważność małżeństwa.
    § 2. Błąd co do przymiotu osoby, chociażby był przyczyną zawarcia małżeństwa,
    nie powoduje nieważności małżeństwa, chyba że przymiot ten był bezpośrednio
    i zasadniczo zamierzony.

    Kanon 1098
    Kto zawiera małżeństwo, zwiedziony podstępem, dokonanym dla uzyskania zgody
    małżeńskiej,
    a dotyczącym jakiegoś przymiotu drugiej strony, który ze swej natury może poważnie
    zakłócić
    wspólnotę życia małżeńskiego, zawiera je nieważnie.

    Kanon 1101
    § 2. Jeśli jednak jedna ze stron albo obydwie pozytywnym aktem woli wykluczyłyby
    samo małżeństwo lub jakiś istotny element małżeństwa, albo jakiś istotny przymiot,
    zawierają je nieważnie.

    Kanon 1103
    Nieważne jest małżeństwo zawarte pod przymusem lub pod wpływem ciężkiej bojaźni z
    zewnątrz,
    choćby nieumyślnie wywołanej, od której, ażeby się uwolnić, zmuszony jest ktoś
    wybrać małżeństwo.

    Z tego co rozmawiałem z zaprzyjaźnionym księdzem to on uważa, że pod Kanon 1103
    podpadają wszystkie
    małżeństwa z "musu ciąży", natomiast pod kanon 1095 p2. WSZYSTKIE małżeństwa
    zawierane przed 45 ;((

    Sprawa rozwodu cywilnego nie ma tu nic do rzeczy.
    Najlepiej pójdź do swojego proboszcza, on Ci powie jak sprawę poprowadzić.
    Procedura trwa do 2 lat i wbrew pozorom jest łatwiejsza niż rozwód w naszym miodem
    i mlekiem
    płynącym - dla prawniczej sitwy - kraju .

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 4. Data: 2003-01-24 13:38:38
    Od: "Krzys" <krzys(cut)@poczta.fm>

    Sprawa moze sie ciagnac kilka lat, i chyba nie ma znaczenia czy jest sie
    przed czy po rozwodzie cywilnym.
    A co do okolicznosci, to najczesciej chodzi o zatajenie posiadanych chorob
    lub generalnie na oszustwie, zmianie zachowania po slubie itp.
    Krzys

  • 5. Data: 2003-01-24 13:59:31
    Od: "Krzys" <krzys(cut)@poczta.fm>

    Przed slubem udajesz ze jestes grzeczny, a po slubie wychodzi ze jestes SM.
    Krzys

  • 6. Data: 2003-01-25 00:02:15
    Od: Kaja <k...@B...poczta.onet.pl>

    Fri, 24 Jan 2003 14:38:38 +0100, Krzyscut <b0rbq0$t3a$1@news.tpi.pl>
    napisał/a:

> [...]
    > A co do okolicznosci, to najczesciej chodzi o zatajenie posiadanych chorob
    > lub generalnie na oszustwie, zmianie zachowania po slubie itp.

    A jak to jest jak rozwiedzeni cywilnie (powiedzmy już z 10 lat)mają
    dziecko?

    --
    Pozdrawiam;
    Kaja