  • 1. Data: 2003-09-26 21:16:08
    Temat: umowa najmu ?
    Od: "Mk" <j...@p...pl>

    Witam,
    posiadam mieszkanie ktorego jestem wlascicielem (formalnie rodzice), w
    zwiazku z tym chcialbym sie dowiedziec jak moglbym sie zabezpieczyc przez
    ewentualnymi problemami ze wspolokatorem, czy umowa najmu moze byc tutaj
    wyjsciem ? co musi byc w niej zawarte ? jakies sugestie ?

    dzieki za weszelka informnacje...

    Michal Kwiatkowski

  • 2. Data: 2003-09-29 11:33:10
    Temat: Re: umowa najmu ?
    Od: "ania" <b...@h...com>

    art.659 do art. 675 k.c.

  • 3. Data: 2003-09-29 11:40:35
    Od: "ania" <b...@h...com>

    W umowie najmu lokalu wynajmujący zobowiązuje się do oddania najemcy lokalu
    do używania. Najemca natomiast zobowiązuje się płacić w zamian określony
    czynsz.

    Obowiązki Wynajmującego:

    Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego
    użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Jeśli więc
    Kowalski wynajmuje Nowakowi lokal to właśnie Kowalski będzie musiał
    dokonywać większości napraw.

    Jeśli najem dotyczy lokalu mieszkalnego to wynajmujący jest zobowiązany do:

    zapewnienia sprawnego działania istniejących urządzeń technicznych budynku,
    umożliwiających najemcy korzystanie z oświetlenia i ogrzewania lokalu,
    cieplej i zimnej wody, wind, zbiorczej anteny i innych urządzeń należących
    do wyposażenia lokalu lub budynku,
    utrzymania w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń
    budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców, oraz jego otoczenia,
    dokonywania napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń oraz przywrócenie
    poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie od przyczyn, z tym że
    najemcę obciąża obowiązek pokrycia szkód powstałych z jego winy, dokonywania
    napraw lokali, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia
    technicznego, w zakresie nie obciążającym najemcy.

    Obowiązki Najemcy:

    Najemca powinien używać wynajęty lokal zgodnie z umową, oraz powinien się
    stosować porządku domowego, o ile ten nie jest sprzeczny z uprawnieniami
    wynikającymi z umowy.

    Jeżeli strony nie uzgodniły inaczej, najemca powinien płacić czynsz co
    miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca, do rąk wynajmujące go lub na wskazany
    przez niego rachunek.

    Za zapłatę czynszu i opłat odpowiadają z najemcą stale mieszkające z nim
    osoby pełnoletnie.

    Chociaż utrzymywanie rzeczy w stanie przydatnym do umówionego użytku obciąża
    wynajmującego to drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy są
    domeną najemcy. Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą
    w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian,
    podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy
    instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła,
    ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

    Umowa podnajmu lokalu w całości lub jego części albo oddania w bezpłatne
    używanie wymaga zgody wynajmującego wyrażonej na piśmie, jednakże
    wynajmujący nie może zgody odmówić bez uzasadnionej przyczyny.

    W razie awarii wywołującej szkodę lub grożącej bezpośrednio powstaniem
    szkody, najemca jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia lokalu w
    celu jej usunięcia.

    Najemca powinien także udostępnić wynajmującemu lokal w celu dokonania:
    okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego,
    przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia zakresu
    niezbędnych prac i ich wykonania,
    zastępczego wykonania przez wynajmującego prac obciążających najemcę (np.
    Kowalski jako wynajmujący zleca wykonanie określonych napraw ślusarzowi).

    Umowę najmu dobrze jest zawrzeć na piśmie. Przemawiają za tym przede
    wszystkim względy dowodowe. Jeśli strony umowy chciałyby zawrzeć umowę najmu
    lokalu na czas oznaczony, dłuższy niż rok i nie zrobią tego w formie
    pisemnej, to poczytuje się umowę zawartą na czas nieoznaczony.
    W umowie powinno znaleźć się oświadczenie wynajmującego, że ma prawo do
    wynajmowania tego lokalu mieszkalnego, np. oświadczenie, że jest on
    właścicielem.
    Strony powinny dla własnego bezpieczeństwa określić w umowie stan techniczny
    wynajmowanego lokalu. Można w tym celu sporządzić także protokół, w którym
    wymienione zostaną przedmioty znajdujące się w lokalu i ich stan, spisać
    liczniki, itp..
    Strony mogą odmiennie niż jest to określone w ustawie uregulować wzajemne
    obowiązki dotyczące utrzymywania lokalu w dotychczasowym stanie technicznym
    oraz wykonywania określonych napraw.
    W umowie można także określić wzajemne rozliczenia z tytułu dokonanych przez
    najemcę zmian w lokalu (np. dokonane ulepszenia). Strony powinny w umowie
    określić wysokość należnego czynszu oraz terminy jego zapłaty. Można na
    przykład ustalić, że określona ilość pierwszych czynszów będzie płatna z
    góry.

    Dla zabezpieczenia czynszu i innych świadczeń dodatkowych, z którymi najemca
    zalega dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu z mocy ustawy zastaw na
    rzeczach wniesionych do wynajmowanego lokalu przez najemcę i członków
    rodziny najemcy razem z nim mieszkających,
    Dochód wynajmującego z najmu lokalu objęty jest podatkiem dochodowym.

    Kodeks Cywilny, art. 659-679, 680-692
    Ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych