  • 1. Data: 2002-01-13 21:39:26
    Temat: separacja, podział majątku, rozwód... smutne...
    Od: "Andrzej Marzec" <E...@p...onet.pl>

    Witam Grupę;
    Moja bliska przyjaciółka poprosiła mnie o pomoc w następującej kwestii: kilka lat
    temu wyszła za mąż, niestety życie we dwójkę im się nie ułożyło i w tej chwili są w
    separacji (choć nie jest to uregulowane sądowenie). Opiekę nad dwójką dzieci (była
    sprawa o alimenty i uregulowanie kontaktów z dziećmi) sąd przyznał matce. Mąż z
    całym majątkiem (małżonkowie nie mają rozdzielności majątkowej) pozostał w oddalonej
    o 18 km od obecnego miejsca zamieszkania matki miejscowości.
    a.. jak powinna załatwić sprawę podziału majątku;
    b.. na jakiej zasadzie odbywa się taka sprawa?
    c.. jakie są koszty założenia sprawy sądowej o podział majątku?
    d.. czy mąż może sprzedać nabyty w czasie trwania związku samochód; jeśli nie - co
    powinna zrobić, gdy jednak sprzeda?
    Koleżanka jest rencistką i chce założyć sprawę o rozwód nawet bez orzeczenia o winie.
    Jej dochód netto wraz z dodatkiem rodzinnym wynosi 530 pln
    a.. jaka jest wysokość kosztów sądowych i czy jest możliwość zwolnienia jej z
    kosztów?
    I kolejny, trzeci problem jest następujący: jej matka zakupiła sprzęt AGD, który
    użyczyła córce gdy ta mieszkała wraz z mężem do czasu, gdy sobie czegoś młodzi nie
    kupią. Koleżanka nie mieszka z mężem od 1/2 roku, a jej matka chce odzyskać swoją
    własność. Sprzęt pozostał w domu męża i on nie chce go zwrócić. Co dziewczyna
    powinna zrobić, żeby odzyskać i zwrócić własność rodzicom?

    Jak wcześniej wspomniałem, koleżanka nie jest zasobna finansowo i niestety na
    prawnika nie bardzo ją stać :-((

    Z góry dziękuję za pomoc

    --
    Z pozdrowieniami

    - Andrzej

    E...@p...onet.pl

    GG# 2050

    Chcesz mało, osiągniesz jeszcze mniej.
    Chcesz wiele, osiągniesz wiele.
    Nie stosuj podłogi jako sufitu...

  • 2. Data: 2002-01-14 08:55:45
    Temat: Re: separacja, podział majątku, rozwód... smutne...
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 13 Jan 2002, Andrzej Marzec wrote:

> [...]
    > kilka lat temu wyszła za mąż, niestety życie we dwójkę im się nie
    > ułożyło i w tej chwili są w separacji (choć nie jest to uregulowane

    A powinno. Pozew separacyjny można było złozyć razem z roszczeniem o
    alimenty.

    > a.. jak powinna załatwić sprawę podziału majątku;

    art. 52 KRO.

    > b.. na jakiej zasadzie odbywa się taka sprawa?

    W trybie procesowym.

    > c.. jakie są koszty założenia sprawy sądowej o podział majątku?

    Założyć można kalesony :/ (nie cierpię tego zwrotu)

    > d.. czy mąż może sprzedać nabyty w czasie trwania związku samochód;
    > jeśli nie - co powinna zrobić, gdy jednak sprzeda? Koleżanka jest

    Żądać unieważnienia czynności prawnej z powodu braku zgody współmałżonka.

    > a.. jaka jest wysokość kosztów sądowych i czy jest możliwość
    > zwolnienia jej z kosztów? I kolejny, trzeci problem jest następujący:

    Możliwość zwolnienia jest zawsze, trzeba ją tylko udokumentować.

    > Sprzęt pozostał w domu męża i on nie chce go zwrócić. Co dziewczyna
    > powinna zrobić, żeby odzyskać i zwrócić własność rodzicom?

    Matka powinna wystąpić z powództwem windykacyjnym.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-14 10:32:06
    Od: "Andrzej Marzec" <E...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0201140951460.1359-100000@loca
    lhost...

> [...]
    >
    > Możliwość zwolnienia jest zawsze, trzeba ją tylko udokumentować.

    > Matka powinna wystąpić z powództwem windykacyjnym.

    Dziękuję bardzo za pomoc. A tak odnośnie jeszcze samochodu: koleżance w
    sumie nie zależy na tym, żeby mieć auto i nie chce robić mężowi problemów ze
    sprzedażą tego auta, jeśli ma odnośnie niego takie plany. Zależy jej raczej
    na tym, żeby uzyskaną kwotę przekazał jej lub dzieciom, do czego on się
    niestety nie pali. Powstaje zatem pytanie jak odzyskać pieniądze? Czy
    również należy żądać unieważnienia czynności prawnej? Czy też, w związku z
    tym, że nie chodzi tutaj o chęć posiadania auta jako takiego, ale pieniędzy
    z dokonanej transakcji - wystąpić z powództwem windykacyjnym. Jeśli tak, to
    jak je napisać, a może są na to druki? Szkoda, że człowiek jest nieświadomy
    tak wielu rzeczy.... Właśnie przed momentem miałem telefon, że auto zostało
    sprzedane...
    Uśmiechnąłem się nieco z "założenia kaleson", ale na przyszłość postaram się
    nieco inaczej formułować myśli i spraw raczej nie "zakładać", choc mi z
    kolei to właśnie określenie bardzo pasuje, ale to pewnie kwestia mojego
    przyzwyczajenia.Dzięki za zwrócenie uwagi.

  • 4. Data: 2002-01-14 14:07:23
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 14 Jan 2002, Andrzej Marzec wrote:

> [...]
    > z dokonanej transakcji - wystąpić z powództwem windykacyjnym. Jeśli tak, to

    To samochód już został sprzedany? Małżonek może nieważną czynność prawną
    potwierdzić następczo, ale w takim przypadku suma sprzedaży wchodzi do
    majątku wspólnego, i w razie jego podziału zostanie rozdysponowana
    odpowiednio.

    > jak je napisać, a może są na to druki? Szkoda, że człowiek jest nieświadomy

    A, jeśli auto już sprzedano, to powództwo o wydanie rzeczy odpada, a
    zastępuje je powództwo z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia się męża. Ile
    właściwie mąż się wzbogacił, można poddać ocenie sądu (art. 322 KPC),
    jeśli jest to trudne do oszacowania. Pamiętaj że jeśli wartość przedmiotu
    sporu przekracza 30 tys. zł, właściwy w pierwszej instancji jest sąd
    okręgowy.