  • 1. Data: 2003-09-19 08:44:39
    Temat: różnica pomiędzy zaliczką a przedpłatą.
    Od: "mplu" <m...@t...poczta.onet.pl>

    No właśnie jaka jest?
    Z archiwum przeczytałam że w przypadku zadatku jak kupujący rezygnuje to
    traci zadatek a jak sprzedający rezygnuje to wypłaca kupującemu podwójną
    różnicę zadatku. Jak to jest w przypadku zaliczki i przedpłaty bo w
    archiwach różnie piszą.
    Pozdrowienia
    Monika

  • 2. Data: 2003-09-19 10:10:35
    Temat: Re: różnica pomiędzy zaliczką a przedpłatą.
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "mplu" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > traci zadatek a jak sprzedający rezygnuje to wypłaca kupującemu podwójną
    > różnicę zadatku. Jak to jest w przypadku zaliczki i przedpłaty bo w
    W przypadku zaliczki oraz przedpłaty nie ma takich konsekwencji.
    W praktyce jest tak że strony kłócą się przed sądem: ta która odstąpiła
    twierdzi, że była dana zaliczka, druga strona, że zadatek. Dlatego w umowie
    należy wyraźnie zaznaczyć o co chodzi zaliczkę, czy też zadatek.

    burenezo

  • 3. Data: 2003-09-19 10:20:49
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    mplu <m...@t...poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > traci zadatek a jak sprzedający rezygnuje to wypłaca kupującemu podwójną
    > różnicę zadatku. Jak to jest w przypadku zaliczki i przedpłaty bo w

    nie ma swoistych uregulowac dotyczących tego zagadnienia. generalnie - jest
    tak, jak strony zechciały się umówić,. Może nawet pełnoć funkcję zadatku w
    postaci kodeksowej;

    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go
    dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

    § 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia
    strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega
    zwrotowi.

    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron
    nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie
    strony.

    Wola stron decyduje o tym, którą z możliwych klasycznych funkcji zadatku
    wiążą z jego wręczeniem:

    - znaku zawarcia umowy (np. w razie długo trwających negocjacji),

    - zaliczki na poczet przyszłego świadczenia (przede wszystkim pieniężnego),

    - szczególnej sankcji na wypadek niewykonania umowy przez którąkolwiek ze
    stron,

    - odstępnego (art. 396).

    jeśli strony nie ustaliły nic, to uważam, że zaliczka/przedpłata jest
    świadczeniem na konto przyszłej umowy (do roliczenia w cenie lub
    wynagrodzeniu za rzecz lub usługę),

    pzdr

    marek radwański

  • 4. Data: 2003-09-19 13:17:14
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bkek81$j94$1@nemesis.news.tpi.pl>, Tom wrote:

    > Użytkownik "mplu" <m...@t...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > W przypadku zaliczki oraz przedpłaty nie ma takich konsekwencji.

    Czyli, jak np. wpłacasz zaliczkę na meble i się rozmyślisz po
    tygodniu, to sklep ma oddać całą zaliczkę?

    Renata

  • 5. Data: 2003-09-19 17:36:38
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    > Czyli, jak np. wpłacasz zaliczkę na meble i się rozmyślisz po
    > tygodniu, to sklep ma oddać całą zaliczkę?
    Jeżeli to jest zaliczka to tak.
    Rozwiewając twoje wątpliwości wyjaśnię, że prawo do zwrotu zaliczki i prawo
    do odstąpienia umowy to dwie różne kwestie. Tak że nie będzie tak różowo z
    tymi meblami.

    burenezo

  • 6. Data: 2003-09-19 18:12:00
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bkfem4$7j2$1@news.onet.pl>, burenezo wrote:
    > Jeżeli to jest zaliczka to tak.
    > Rozwiewając twoje wątpliwości wyjaśnię, że prawo do zwrotu zaliczki i prawo
    > do odstąpienia umowy to dwie różne kwestie.

    Jasne.

    >Tak że nie będzie tak różowo z
    > tymi meblami.

    Mebli nie ma, tak tylko teoretyzowałam z ciekawości:)

    Renata