  • 1. Data: 2005-08-09 11:09:52
    Temat: rekojmia wiary publicznej ksiag wieczystych
    Od: "MEFINELLA" <m...@g...pl>

    Sytuacja wyglada troszkę skomplikowanie ale mam nadzieje ze ktos juz miał z
    czyms podobnym doczynienia.
    Wierzyciel dnia 15.01.2003 przyłączył sie do prowadzonej egzekucji z
    nieruchomosci i w dniu 22.01.2003 dłużnik ortzymał wezwanie do zapłaty co
    jest róznoznaczne z zajęciem tejże nieruchomości.
    W dniu 13.06.2003 ową nieruchomośc nabyła pewna kobieta która twierdzi ze
    nie wiedziała o drugim wierzycielu i nie zostało to ujawnione w księdze
    wieczystej. Wytoczyła powództwo o zwolnienie zajętej nieruchomości spod
    egzekucji powołując sie na "rękojmie wiary publicznej ksiąg wieczystych".
    W odpisie KW z dnia 24.11.2004 faktycznie drugi wierzyciel nie jest
    ujawniony ale przeciez zgodnie z art. 927 kpc po przyłączeniu sie do
    wczesniej wszczetej egzekucji drugi wierzyciel ma te same prawa co pierwszy
    i nie ma potrzeby robic nowego wpisu w KW.
    Czy nabywca nieruchomości ma rzeczywiscie spore szanse na wygranie sprawy?

    pozdrawiam,
    mefka

  • 2. Data: 2005-08-09 11:20:52
    Temat: Re: rekojmia wiary publicznej ksiag wieczystych
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com>

    Użytkownik "MEFINELLA" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pierwszy i nie ma potrzeby robic nowego wpisu w KW.
    > Czy nabywca nieruchomości ma rzeczywiscie spore szanse na wygranie sprawy?

    Tak, bo ujawnieniu podlega nie tylko egzekucja ale i osoba wierzyciela.
    Wobec nabywcy nieruchomości skuteczne roszczenia może miec tylko wierzyciel
    ujawniony w momencie nabycia własności. No, chyba że zachodzi okoliczność
    wyłączająca rękojmie, np. nabywca wiedział o egzekucji.

    JK

  • 3. Data: 2005-08-09 11:27:43
    Od: "MEFINELLA" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <n...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wierzyciel ujawniony w momencie nabycia własności. No, chyba że zachodzi
    > okoliczność wyłączająca rękojmie, np. nabywca wiedział o egzekucji.

    Napewno wiedział o niej dłużnik ....
    Czyli teraz jako wierzyciel moge mieć pretensje do komornika albo do
    wszystkich swietych?

    mefka

  • 4. Data: 2005-08-09 12:20:26
    Od: maHo <m...@p...net>

    MEFINELLA wrote:
    > Użytkownik "Jan Kowalski" <n...@m...com> napisał w wiadomości

    > Napewno wiedział o niej dłużnik ....
    > Czyli teraz jako wierzyciel moge mieć pretensje do komornika albo do
    > wszystkich swietych?

    IMHO możesz mieć zdecydowane pretensje do dłużnika. (tylko jaka z tego
    pociecha)

    pozdrav

    maHo

  • 5. Data: 2005-08-09 16:39:20
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com>

    > Napewno wiedział o niej dłużnik ....
    > Czyli teraz jako wierzyciel moge mieć pretensje do komornika albo do
    > wszystkich swietych?

    Raczej do osoby, która Cię reprezentuje w postępowaniu egzekucyjnym. No a
    jeśli nie ma takiej, to adresat jest jeden.

    JK

  • 6. Data: 2005-08-10 16:14:34
    Od: " roburkov" <r...@g...pl>

    MEFINELLA <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > i nie ma potrzeby robic nowego wpisu w KW.
    > Czy nabywca nieruchomości ma rzeczywiscie spore szanse na wygranie sprawy?

    Nieujawnienie drugiego wierzyciela nie ma znaczenia. Zreszta i tak w praktyce
    tego sie nie czyni, chyba ze on sam zlozy wniosek do sadu wieczystoksiegowego.
    Wazne jest, ze w ksiedze jest wzmianka o postepowaniu egzekucyjnym wszczetym z
    wniosku pierwszego wierzyciela, a do ktorego przylaczyl sie drugi wierzyciel.
    Oznacza to, ze sprzedaz nieruchomosci jest takze wzgledem drugiego wierzyciela
    bezskuteczna(na gruncie przepisow kpc obowiazujacych w 2003 r.).

    roburkov