  • 1. Data: 2005-07-24 20:29:59
    Temat: przepisanie domu - jaki czas i koszty
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Witam mam takie pytanie.
    Wraz z żoną mieszkam w domu moich rodziców.
    Ten dom chcemy rozbudować i chcemy wziąść kredyt (hipoteczny).
    Ale do tego celu musimy mieć akt notarialny że dom jest nasz.

    Jaki jest koszt takiego wpisu do ksiąg? Czy zależy on od wartości domu, czy
    opłata jest stała?
    Jak długo to trwa?
    Czy potem jako obdarowany płacę jakiś podatek do urzędu skarbowego a jak tak
    to ile?

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2005-07-24 20:37:26
    Temat: Re: przepisanie domu - jaki czas i koszty
    Od: Audyt IT <g...@w...pl>

    Akt notarialny kosztuje około 700 zł. Nie ma podatku od darowizny w linii
    prostej.

  • 3. Data: 2005-07-24 20:51:27
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Akt notarialny kosztuje około 700 zł. Nie ma podatku od darowizny w linii
    > prostej.
    Ok. dziekuję za odpowiedź.
    A jak długo to trwa? Chodzi mi o to, że idę do notariusza, biorę
    rodziców -właścieli - i na kiedy mam akt?
    Czy to jest załatwiane "od ręki" czy czeka się miesiącami?
    --
    Paweł

  • 4. Data: 2005-07-24 21:39:53
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    > Akt notarialny kosztuje około 700 zł. Nie ma podatku od darowizny w linii
    > prostej.

    tzn? poważnie?
    bo ja mam dom, który jest na ojca
    ale mógłby go przepisać na mnie..
    czyli tylko 700 PLN i nic więcej? niemożliwe! niech to ktoś jeszcze potwierdzi
    :)

  • 5. Data: 2005-07-25 06:49:20
    Od: "Mustad" <m...@w...pl>

    O ile ja wiem, a próbowałem i nadal chcę aby mama przepisała na mnie
    dom, -nieźle kosztuje w zalezności od wartości domu, urząd skarbowy nie
    przepuści takiej okazji od wzbogacenia?

    --
    Serdecznie pozdrawiam
    Tadeusz Musiał

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dc0tnv$fhk$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 6. Data: 2005-07-25 07:04:07
    Od: "basia" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    XHS <x...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > bo ja mam dom, który jest na ojca
    > ale mógłby go przepisać na mnie..
    > czyli tylko 700 PLN i nic więcej? niemożliwe! niech to ktoś jeszcze

    Nie wierzę. Sam akt notarialny będzie dużo droższy, no chyba że ten dom to
    rozwalająca się chałupa:) O ile pamiętam taksa notarialna wynosi w takim
    przypadku trochę ponad 1000 zł plus 0,5% wartości nieruchomości powyżej
    60.000 Obowiązują urzędowe wyceny wartości, często zawyżone.
    Oczywiście dochodzi jeszcze podatek, zwolniona jest tylko jakaś część
    wartości domu. Można pokombinować z współwłasnością i zniesieniem
    współwłasności, wychodzi taniej.

  • 7. Data: 2005-07-25 10:11:13
    Od: "XHS" <p...@k...pl>

> [...]
    > Oczywiście dochodzi jeszcze podatek, zwolniona jest tylko jakaś część
    > wartości domu. Można pokombinować z współwłasnością i zniesieniem

    dom jest kilkuletni, nowy
    wartość z działka to razem jakies 250.000 PLN (szacunkowo)
    jak to zrobić z głową?

    pół domu jest moje, pół ojca - ale w papierach jest na ojca.

    mielismy taki pomysl, zeby wziac kredyt hipoteczny (na pół domu sie da?)
    i przepisac go na mnie - wtedy wartosc powinna byc nizsza??

  • 8. Data: 2005-07-25 11:57:56
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    XHS <p...@k...pl> napisał(a):

    > dom jest kilkuletni, nowy
    > wartość z działka to razem jakies 250.000 PLN (szacunkowo)
    > jak to zrobić z głową?

    Normalnie - sporządzić akt darowizny. Jeśli ma mniej niźli 110 m.kw.
    skorzystasz z ulgi z art.16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, więc
    skarbowy obejdzie się smakiem. Jeśli dom ma więcej podatek zapłacisz od
    nadwyżki. Taksa jest negocjowalna, ale i tak może być bolesna (maksymalna +
    Vat to około 2700 pln :})
    Do tego wpis sądowy (2.820zł)
    I to jest najprostsze i najtańsze wyjście. Jeśli dom ma mniej niźli 110 m.
    kw., możesz pokusić się o zaniżenie wartości nieruchomości do opłat
    notarialnych i sądowych. Skarbowy nie będzie się czepiał bo podatek się nie
    będzie należał a ty oszczędzisz. Natomiast jeśli ma więcej nie radziłbym
    ryzykować.

    > pół domu jest moje, pół ojca - ale w papierach jest na ojca.
    Znaczy cały dom jest ojca.

    > mielismy taki pomysl, zeby wziac kredyt hipoteczny (na pół domu sie da?)
    > i przepisac go na mnie - wtedy wartosc powinna byc nizsza??

    Można spróbować, ale zapłacisz PCC przy przejmowaniu kredytu (jeśli
    przejmujesz)

    b.

  • 9. Data: 2005-07-25 22:02:12
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    :)
    dzięki za rady :)

  • 10. Data: 2007-08-08 10:42:12
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rosiczka74" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > teraz
    > tylko za, dajmy na to 5 lat ? Czy jest możliwe jakieś zabezpieczenie
    > (nadmieniam
    > że mąż ma jeszcze 2 siostry, a ojciec nie żyje) aby ten dom po naszym
    > planowanym
    > generalnym remoncie był Nasz. I czy po upoważnieniu notarialnym męża przez
    > teściową będę mogła, jako żona, otrzymać kredyt hipoteczny na rozbudowę
    > domu ?
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO

    witam!

    możliwe jest sporządzenie umowy przedwstępnej przeniesienie nieruchomości
    pod tytułem darmym, czyli darowizny i zaznaczenie, że nastąpi to np. za 5
    lat od dnia sporządzenia tej umowy; w celu zabezpieczenia, taką umowę
    sporządzasz w formie aktu notarialnego i notariusz w niej wpisuje ze
    strona - przyszły darczynca podda się egzekucyji komorniczej w trybie
    art.777kpc;
    jedna kwestia - jezeli tesciowe mieli wspolnosc majatkowa malzenska, to
    tylko polowa plus udzial w spadku po męzu tesciowa moze zobowiazac sie, że
    daruje w przyszlosci; jezeli nie zrobilisci stwierdzenia nabycia spadku po
    tesciu, to wpierw trzeba to zrobic skladajac stosowny wniosek w sądzie
    ostatniego miejsca zamieszkania tescia; to kosztuje 50zl;
    w postanowieniu sad stwierdzi kto ile dziedziczy po tesciu; skoro pozostawil
    on zone, twego meza i jego dwie siostry - to udzialy ostatecznie z
    uwzględnieniem niedzielonej 1/2 należącej do tesciowej wyniosą - tesciowa
    łącznie - 5/8, a mąż i jego dwie siostry po 1/8;
    zatem tesciowa by miała 5/8 udziałów w tej nieruchomości (i nie tylko,
    jeżeli poza tą nieruchomością coś jeszcze wchodzi w skład majątku po zmarłym
    tesciu), a pozostali po 1/8, czyli jeżeli ma byc to pani i męża to nie tylko
    tesciowa, ale i siostry winny darmo przekazać swe udzialy, oczywiscie takze
    w formie aktu notarialnego w umowie przedwstępnej;
    natomiast nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym upoważnieniem na męża od
    tesciowej by potem pani mogła remontowac dom? jak juz pisałem, to nie jest
    wyłącznie własność tesciowej, więc upoważnienie musi pochodzić od wszystkich
    udziałowców niestety

    pzdr