  • 1. Data: 2003-09-04 21:50:01
    Temat: przed sprawa spadkowa
    Od: "rezon" <r...@h...com>

    1/ Malzenstwo posiadalo dom i dwoch synow - syna A i syna B. Syn A zmarl
    pozostawiajac po sobie dwoje dzieci.
    Po kilku latach umiera maz(z zasygnalizowanego malzenstwa) i w testamecie
    przekazuje jako spadek cala swoja polowe na zyjacego syna B.
    Zona (z zasygnalizowanego malzenstwa) tez pisze testament na zyjacego syna B
    i przekazuje mu swoja polowe.

    Jak wyglada teraz sprawa tego domu? O jaka jego czesc moga sie ubiegac
    dzieci niezyjacego syna A?
    Jak wielki jest zachowek i czy go w ogole dostana?
    Czy to prawda, ze jest jakas ustawa, ktora z zwiazku z faktem iz ich ojciec
    umarl przed swoim ojcem, pozwala im wspolnie otrzymac jedna trzecia domu?

  • 2. Data: 2003-09-05 00:34:17
    Temat: Re: przed sprawa spadkowa
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "rezon" <r...@h...com> naskrobał/a w

> [...]
    > zyjacego syna B i przekazuje mu swoja polowe.
    >
    > Jak wyglada teraz sprawa tego domu? O jaka jego czesc moga sie

    Tak.

    > Jak wielki jest zachowek i czy go w ogole dostana?

    Zachowek to 2/3 (gdy uprawniony do zachowsku jest małoletni, lub trwale
    niezdolny do pracy) lub 1/2 (w innych przypadkach) tego, co przypadłoby
    uprawninonemu z tytułu dziedziczenia ustawowego.
    Po ojcu do podziału już 1/2 domu, czyli na każdego syna i matkę przypada
    po 1/6 domu (masy spadkowej). Z tego zachowek to te 2/3 lub 1/2, czyli na
    dzieci A przypada 1/9 (1/6 * 2/3), albo 1/12 (1/6 * 1/2).
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Dzien bez wspomnienia o Babylon 5, to dzien stracony.

  • 3. Data: 2003-09-05 07:31:56
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości
    > Po ojcu do podziału już 1/2 domu, czyli na każdego syna i matkę przypada
    > po 1/6 domu (masy spadkowej). Z tego zachowek to te 2/3 lub 1/2, czyli na
    > dzieci A przypada 1/9 (1/6 * 2/3), albo 1/12 (1/6 * 1/2).

    ... a zachowek jest płatny w pieniądzu a nie w naturze /nie mają udziału we
    własności/.
    Tylko że po śmierci żony dzieciom syna A będzie się również należał zachowek
    od części tej 1/2+1/3 domu, której nie odziedziczyli po żonie.

    Wiewióra
    nie-adwokat

  • 4. Data: 2003-09-05 12:27:10
    Od: "rezon" <r...@h...com>

    "Wiewióra"
    > Tylko że po śmierci żony dzieciom syna A będzie się również należał
    zachowek
    > od części tej 1/2+1/3 domu, której nie odziedziczyli po żonie.

    Rozumiem, ze ten zachowek mozna wyplacic tym dzieciom dopiero gdy ten dom
    bedzie sie sprzedawalo? Czy moga sie domagac wczesniejszej jego zaplaty?

  • 5. Data: 2003-09-05 18:16:17
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rezon" <r...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > bedzie sie sprzedawalo? Czy moga sie domagac wczesniejszej jego zaplaty?

    Z tego co wiem to należy wypłacić zaraz po zamknięciu spadku - sprzedać dom
    można ale przecież nie trzeba. Należy wtedy wykombinować jakieś pieniądze i
    zapłacić. Jeśli nie to wystarczy prosta sprawa w sądzie i macie komornika na
    karku.

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 6. Data: 2003-09-05 21:28:40
    Od: "rezon" <r...@h...com>

    "Goomich"

    OK, czyli poza zachowkiem nie moga te dzieci syna A ubiegac sie o
    cokolwiek z tej masy spadkowej.

    Nie rozumiem jednak jeszcze jednego.
    Skoro ojciec przepisal swoja polowe tylko na syna B (nie przekazujac w
    testamencie nic matce - nie ma w testamencie o niej ani slowa) to dlaczego
    piszesz "...i matkę przypada po 1/6 domu
    (masy spadkowej)...".

    Czy ona powinna byc uwzgledniana w tych wyliczeniach skoro nie ma o niej
    slowa w testamencie? Dodam od razu, ze matka zadowala sie takim stanem
    rzeczy, ze nic nie dostaje z testamentu meza i wszystko przeszloby od razu
    na syna B.

  • 7. Data: 2003-09-05 22:11:25
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > testamencie nic matce - nie ma w testamencie o niej ani slowa) to dlaczego
    > piszesz "...i matkę przypada po 1/6 domu

    Jak matki nie ma w testamencie to też zachowek jej się należy. /sorry - za
    szybko przeczytne ze wskazaniem na syna/

> [...]
    > slowa w testamencie? Dodam od razu, ze matka zadowala sie takim stanem
    > rzeczy, ze nic nie dostaje z testamentu meza i wszystko przeszloby od razu

    Może ktoś dokładniej Ci wyjaśni ale wydaje mi się, że jak mama się nie
    upomni to nie trzeba jej płacić.

    Pozdrawiam

    Wiewióra