  • 1. Data: 2015-05-13 13:00:11
    Temat: provident czy inna wonga
    Od: Icek <i...@d...pl>

    Czy tego typu biznes potrzebuje jakiegoś specjalnego zezwolenia ?

    zgłoszenia ? no bo bankiem chyba być nie musi. Jeżeli nie to z czego to
    wynika ? Czy ktoś wspomoże ?

    Icek

  • 2. Data: 2015-05-13 14:25:45
    Temat: Re: provident czy inna wonga
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 May 2015 13:00:11 +0200, Icek <i...@d...pl> wrote:
    > Czy tego typu biznes potrzebuje jakiegoś specjalnego zezwolenia ?
    > zgłoszenia ? no bo bankiem chyba być nie musi. Jeżeli nie to z
    czego to
    > wynika ? Czy ktoś wspomoże ?

    Nie musi, o ile tylko pożyczasz. Jeśli byś przy okazji próbował
    tworzyć jakieś lokaty dla innych klientów, to już podpadasz, bo nie
    wolno bez licencji bankowej pożyczać pomiędzy nie swoich (np. z tych
    lokat).

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-05-13 14:26:43
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 14:25, Marek pisze:
> [...]
    > jakieś lokaty dla innych klientów, to już podpadasz, bo nie wolno bez
    > licencji bankowej pożyczać pomiędzy nie swoich (np. z tych lokat).

    a dasz mi jakąś wskazówkę z czego to wynika ?

    Icek

  • 4. Data: 2015-05-13 14:44:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Icek" napisał w wiadomości

    >a dasz mi jakąś wskazówkę z czego to wynika ?

    Ogolnie ustawy Prawo Bankowe.
    Ale teraz to cos mi sie wydaje strasznie zawile sformulowane.

    Np kredytu moze udzielic wylacznie bank (a bank potrzebuje zezwolen).
    Wiec wonga udziela pozyczek :-)

    J.

  • 5. Data: 2015-05-19 11:36:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 May 2015, J.F. wrote:

    > Np kredytu moze udzielic wylacznie bank (a bank potrzebuje zezwolen).

    Kiedyś usiłowałem (m.in. na grupie) dojść do definicji "kredytu".
    Również tu na grupie.
    I nie znalazłem :>

    IMVHO, jedyną "prawną" wskazówką jest fakt, że jest to taka odmiana
    pożyczki, do której można umownie stosować procent składany :>
    (AFAIR jest zapis w KC, wyjątek do ogólnego zakazu)

    > Wiec wonga udziela pozyczek :-)

    No, to może jeszcze jest kwestia "celowości" kredytu.
    Pieniądze *pożyczone* z definicji przechodzą na własność pożyczkobiorcy,
    więc umiarkowanie da się ową "celowość" wymusić (da się, o ile
    nastąpi konwersja zabezpieczenia zakupu na pożyczkę *po* zakupie,
    ale tak ogólnie, "w pieniądzu", nie ma jak).

    pzdr, Gotfryd