  • 1. Data: 2005-05-19 21:15:24
    Temat: prosba o interpretacje art 109. kodeksu pracy.
    Od: "Radek" <o...@p...onet.pl>

    Chodzi o nagane pisemna z wpisem do akt.
    Zdazenie ktorego dotyczy nagana mialo miejsce dnia 26.04. Pracodawca
    dowiedzial sie o tym zdazeniu przed 04.05 bo na ten dzien datowane jest
    pismo z nagana. Ja dostalem te pismo dzisiaj tzn. 19.05 W pismie jest
    napisane ze mam 7 dni na odwolanie od decyzji pracodawcy.

    Pracodawca dowiedzial sie o zdazeniu napewno pomiedzy 26.04 i 04.05 ( mozna
    zalozyc ze dowiedzial sie 26.04)

    I teraz moje pytanie:
    Do kiedy liczy sie ten dwutygodniowy okres na zastosowanie kary (art 109
    §1 ).
    Od momentu kiedy pracodawca sie dowiedzial i napisal te pismo,
    1. czyli od 26.04 do 04.05 - wtedy okres okres jest zachowany,
    2. czy od momentu kiedy pracodawca sie dowiedzial o zdazeniu (w najgorszym
    przypadku bylo to 04.05) do momentu wreczenie mi pisma ?? wtedy dwutygoniowy
    okres nie jest zachowany i pracodawca nie moze udzielic mi nagany ??

    Ktora interpretacja jest prawidlowa 1 czy 2, a moze zadna ?? ;)

    Z gory dziekuje na odpowiedz
    Radek

    Art. 109 [Przedawnienie]

    § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia
    wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od
    dopuszczenia się tego naruszenia.

    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.

    § 3. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być
    wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w § 1 nie rozpoczyna
    się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do
    pracy.

  • 2. Data: 2005-05-19 22:00:40
    Temat: Re: prosba o interpretacje art 109. kodeksu pracy.
    Od: l...@v...pl

    Termin 2 tyg. liczy się od dnia w którym pracodawca dowiedział się o
    zdarzeniu, nie może ukarać pracownika po upływie terminu 2 tyg od dnia
    dowiedzenia się ale nie może też ukarać po 3 msc od dnia dopuszczenia się
    naruszenia obowiązku.

    W Twoim przypadku nie wiem czy przeoczylem, ale nie może Cię ukarać bez
    wcześniejszego wysłuchania Twojej opinii, jeśli tak zrobił składaj sprzeciw
    podnosząc tę okolicznośc i sprawa jest oczywista.

  • 3. Data: 2005-05-19 22:26:04
    Od: "Radek" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzeciw
    > podnosząc tę okolicznośc i sprawa jest oczywista.

    Pismo brzmi dokladnie :
    " Na podstawie art 108 k.p. w zwiazku z nieprzestrzeganiem przez Pana
    podstawowych obowiazkow pracowniczych a w szczegolnosci : (ciach) nakladam
    na pana kare nagany z wpisem do akt osobowych. Jednoczesnie informuje ze w
    ciagu 7 dni od dnia otrzymania nagany przysluguje panu prawo wniesienia
    odwolania do pracodawcy"

    Te pismo jest rzadaniem wyjasnien czy nalozeniem kary juz. ?? Bo jezeli
    jest to pismo nakladajace kare i jezeli obowiazuje interpretacja wersja 2 to
    znaczy ze pracodawca spoznil sie o jeden dzien ??

    Pozdrawiam
    Radek G.

  • 4. Data: 2005-05-20 06:45:33
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > jest to pismo nakladajace kare i jezeli obowiazuje interpretacja wersja 2 to
    > znaczy ze pracodawca spoznil sie o jeden dzien ??

    Wg. mnie pismo jakie otrzymałeś zawiera element konieczny, aby uznać go za
    pismo zawiadamiające o ukaraniu karą w postępowaniu porządkowym tzn. zawiera
    stwierdzenie (...)Na podstawie art 108 k.p. w zwiazku z nieprzestrzeganiem
    przez Pana podstawowych obowiazkow pracowniczych a w szczegolnosci : (ciach)
    nakladam na pana kare nagany(...), de facto widzę też jego pewne braki, chyba
    że są one w (ciach) np. brak wskazania terminu, w jakim owo naruszenie
    obowiązków miało miejsce, ale to nie jest ażtak istotne.

    Reasumując, pytasz czy to pismo traktować można, jako chęć wysłuchania
    pracownika, chęc pozyskania przez pracodawcę większej ilości informacji nt
    zdarzenia, wg. mnie nie można tak dalece interpretować, co więcej gdyby
    pracodawca chciał zrealizować element konsultacyjny nie sformułował by tak jak
    to zrobił owego pisma, a więc wskazać należy, iż masz jak najbardziej podstawy
    dla żądania od pracodawcy w sprzeciwie uznania kary za niebyłą i usunięcia z
    akt osobowych odpisu zawiadomienia o ukaraniu karą nagany, w związku z faktem
    naruszenia przez pracodawcę przepisów prawa pracy :
    - nałożenie kary bez wcześniejszego wysłuchania pracownika, art 109 par 2
    - zastosowanie kary po terminie 2 tygodni od powzięcia wiadomości przez
    pracodawcę o naruszeniu obowiązków pracowniczych

    Pamiętaj masz 7 dni na złożenie takiegopisma pracodawcy (potwierdz sobie jgo
    przyjęcie)
    Czy reprezentują cię jakieś związki zawodowe ?

  • 5. Data: 2005-05-20 09:28:40
    Od: "Radek" <o...@p...onet.pl>

    <l...@v...pl> wrote in message

> [...]
    > jgo
    > przyjęcie)
    > Czy reprezentują cię jakieś związki zawodowe ?

    Dzieki
    Czyli tak dkla upewnienia moja interpretacja nr 2 jest prawidlowa
    2. czy od momentu kiedy pracodawca sie dowiedzial o zdazeniu (w najgorszym
    przypadku bylo to 04.05) do momentu wreczenie mi pisma 19.05?? wtedy