  • 1. Data: 2017-05-24 02:14:01
    Temat: problem - jak go rozwiązać
    Od: m...@g...com

    Witam,
    jak pozbyć się kogoś z domu, kto zajmuje strych, przerobiony bez pozwoleń/zgody
    współwłaścicieli ?

    Pan X , 18 lat temu postanowił zbudować na wspólnej działce osobny,własny dom obok
    już znajdującego się z 1972 r - do czasu przeprowadzki zajmował małe pomieszczenie na
    strychu tego domu, nie będące powierzchnią stricte mieszkalną /nieodpowiednie stropy
    nad parterem, wysokość poniżej 1,9 m, skosy etc/ Dom miał wybudować w 3-4 lata.
    Niestety - w międzyczasie wykombinował sobie "zasiedzenie" tego strychu jako lokalu
    mieszkalnego. Po cichu strych -przebudował- dodał łazienkę z wanną i pralką /nie wiem
    w jaki sposób bez wiedzy współwłaścicieli to zostało wykonane.../Nie autoryzowane
    podłączenie wody i kanalizacji skutkuje obecnie ściekaniem wody na parter /a dom jest
    drewniany/

    Nowy dom stał długo w stanie surowym, dwa lata temu "inwestor" został zmuszony do
    jego wykończenia i obecnie niedługo będzie odbiór, ale - nie chce się wyprowadzić ze
    strychu...Strych w dokumentacji z 1975 r jest niemieszkalny, na przebudowę pan X nie
    miał żadnej zgody współwłaścicieli, nie zostało to nigdzie zgłoszone...
    Jak wymóc doprowadzenie strychu do stanu zgodnego z prawem ? Pan X -chce SPŁATY za
    jego inwestycje w strych, a prawdą jest, ze w czasie jego użytkowania nielegalnego
    dom drewniany wymaga teraz remontu, bo popękały ściany i sufity od nadmiernego
    obciążenia... Pan X chce nadal mieć dostęp do tego strychu i powiedział, ze nawet jak
    odbierze nowy dom, to tam zostawi swoje rzeczy /a przez to musi mieć i klucze do
    mojego domu/ i będzie nadal z niego korzystał...

    Może PINB by tu coś pomógł ? mam dokumentację techniczną z 1975 r, oświadczenie
    starostwa że nie było zgłaszanych zmian co do strychu...
    Co radzicie ?

    pozdr

  • 2. Data: 2017-05-24 21:01:29
    Temat: Re: problem - jak go rozwiązać
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-05-17 o 02:14, m...@g...com pisze:

    > Może PINB by tu coś pomógł ? mam dokumentację techniczną z 1975 r,
    > oświadczenie starostwa że nie było zgłaszanych zmian co do
    > strychu... Co radzicie ?

    Jeśli samowolę wykonano przed 1994 roku, to będzie problem, bo wówczas
    wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
    samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za
    skody na niższych kondygnacjach.

  • 3. Data: 2017-05-24 21:31:00
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-05-24 o 02:14, m...@g...com pisze:

    Skoro działka stanowi współwłasność to i dom jest współwłasnością.
    Wiec czemu ma się wyprowadzać ze swojego domu tym bardziej, że zadowala
    się, jak rozumiem jego małą częścią.
    Z drugiej strony, skoro pobudował nowy dom na wspólnym gruncie to i nowy
    dom jest w domniemaniu wspólny - w myśl zasady Superficies solo cedit.
    A więc rysuje się wdzięczny temat do rozmowy o rozwiązaniu problemu.

  • 4. Data: 2017-05-27 17:48:31
    Od: m...@g...com

    W dniu środa, 24 maja 2017 21:02:03 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
    > samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za

    Samowola, w postaci łazienki powstała w 2004-2005 r /wynika to z faktur/, poza tym
    jest w sądzie "oświadczenie" pana X, że łazienkę sam wybudował /przebudował
    strych/... Chciałabym osiągnąć taki cel : wyprowadza się ze strychu /pozwolenie na
    dobudowę nowej części dostał w 1999 r, po to by ze strychu nie korzystał dalej /,
    budowę zaczął i zamiast ją kończyć, po cichu zainwestował w przebudowę strychu.
    Strych ma tylko legary drewniane nad parterem, więc każde obciążenie /pralka,
    lodówka, wanna, ciężkie meble/ powoduje szkody w konstrukcji całości /dom jest
    drewniany, z elementów prefabrykowanych/Ja tego strychu nie zamierzam w ten sposób
    uzytkować, a chcę by pan X zabrał swoje "inwestycje" i doprowadził strych do stanu
    zgodnego z dokumentacją.

  • 5. Data: 2017-05-27 17:51:56
    Od: m...@g...com

    W dniu środa, 24 maja 2017 21:30:46 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:
> [...]
    > dom jest w domniemaniu wspólny - w myśl zasady Superficies solo cedit.
    > A więc rysuje się wdzięczny temat do rozmowy o rozwiązaniu problemu.

    Dziękuję,
    jesli pan X nie wyniesie się ze strychu, zamierzam złożyć wniosek o nową część /wszak
    pan X robił tylko nakłady na współwłasność /, nie wiem tylko jak sąd do tego
    podejdzie , bo sprawa o podział na 2 części zabudowane już od dawna w S. Rejonowym...
    Tak, to jest "pasztet" :(

  • 6. Data: 2017-05-27 17:56:48
    Od: m...@g...com

> [...]
    > wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
    > samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za

    Zapomniałam dodać, ze łazienka na strychu zalewa mi parter... pan X podłaczył
    "samodzielnie" całą instalację, która w zeszłym roku miała gdzieś przeciek, na tyle
    duzy, że woda z prania, czy z wanny ściekała mi na parter /czuć było detergent/ i
    efektem jest futryna . która "odeszła na 1 cm od ściany"... stała zapewne w wodzie
    /legary nad parterem to DNS / , parter ma /poza łazienką/ podłogi drewniane,
    70-letnie...

    Proces cywilny to kolejne lata, z pseudo-biegłymi włącznie :(

  • 7. Data: 2017-05-27 21:19:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27-05-17 o 17:48, m...@g...com pisze:

> [...]
    > strychu nie zamierzam w ten sposób uzytkować, a chcę by pan X zabrał
    > swoje "inwestycje" i doprowadził strych do stanu zgodnego z

    Powiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o samowolnej
    zmianie sposobu użytkowania. Jeśli to rodzina, to ewentualnie uprzedził
    bym go,. że to przestępstwo i ewentualnie może w powiedzmy dwa tygodnie
    "pozamiatać", jak nie chce kłopotu.

  • 8. Data: 2017-05-28 21:55:22
    Od: m...@g...com

    W dniu sobota, 27 maja 2017 21:19:25 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > zmianie sposobu użytkowania. Jeśli to rodzina, to ewentualnie uprzedził
    > bym go,. że to przestępstwo i ewentualnie może w powiedzmy dwa tygodnie

    niestety -rodzina. Czy takie zgłoszenie do PINB nie może być przez pana X
    wykorzystane do próby legalizacji tego strychu, skoro oni podejmą kontrolę, a "strych
    już jest -zamieszkały-"choć prawnie go być nie powinno ? Czy na taka przebudowę na
    współwłasności /przebudowa strychu wewnątrz, na zewnątrz kształt dachu nie zmienił
    się/ pan X musi mieć zgodę pozostałych współwłaścicieli ? Teraz znów na strychu coś
    się dzieje, bo wierci w ...kominie...Lata temu chwalił się kuzynce,ze zrobi tam
    kuchnię kaflową...może jej akurat nie postawi, bo nad parterem narzucone są tylko
    odeskowane legary, ale może jakąś "kozę" ???nie ma tam CO, obawiam się że może
    skończyć się pożarem-nie mam tam jak wejść, bo pan X zamyka strych na klucz, a za
    wejście bez jego zgody grozi policją i procesem w sadzie...:(