  • 1. Data: 2003-02-21 21:40:08
    Temat: prawo spadkowe - podatek od mieszkania
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Szanowni Państwo,

    dostałam z Urzędu Skarbowego zestawienie - rozliczenie spadku z wypisanymi
    wartościami spadku, od których powinnam zapłacić podatek.
    Czy jako córka zmarłego ojca powinnam płacić podatek za:
    - mieszkanie o powierzchnii 20 m kw (kawalerkę)

    Spadkobierczynią jest również druga żona mojego zmałego ojca.
    Nie mam nikogo, kto świetnie poruszałby się i znał wszystkie kluczki prawne
    w prawie spadkowym, ale nie poprzestaję na biernym czekaniu i szukam
    samodzielnie informacji w książkach czy w Internecie.

    Znalazłam ostatnio informacje, które potwierdzają, że nie wlicza się do
    podstawy opodatkowania ich wartości kiedy: mieszkanie ma mniejszy metraż niż
    110 m kw (jest mniejsze), nie jest się właścicielem innego budynku
    mieszkalnego czy też innej nieruchomości (nie jestem), nie dysponuje się
    spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu (nie dysponuję)...itd. (patrz
    ponieżej)
    Dz. U. 1997 r. Nr 16 poz. 89, ze zm.):

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego włanościowego
    prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni
    mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym
    domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące
    przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą,
    na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    nie przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4 [tj. jeżeli nabywca jest
    obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu w Polsce],
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku
    lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji
    spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,

    Pozdrawiam seredcznie i czekam pilnie na odpwowiedź,
    Dorota

  • 2. Data: 2003-02-22 11:41:59
    Temat: Re: prawo spadkowe - podatek od mieszkania
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Piotr" <p...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > w prawie spadkowym, ale nie poprzestaję na biernym czekaniu i szukam
    > samodzielnie informacji w książkach czy w Internecie.

    Pani Doroto.
    wartosc mieszkania a podstawa opodatkowania to dwie rozne sprawy.
    wartosc mieszkania o ktorym pisalapani w usunietym przeze mine fragmencie
    nie zalicza sie do podstawy opodatkowania O ILE podatnik owo mieszkanie
    nabedzie W CELU zaspokojenia swych potrzeb mieszkaniowych.

    JESLI wiec paine dogadalyscie sie ktorej z was owonieszkanie przypadnie
    moze osiwadczyc w zeznaniu, ze to an cele mieszkaniowe - wtedy nie wejdzie
    do podstawy podatku.

    Boguslaw