  • 1. Data: 2004-08-27 19:14:06
    Temat: prawo "rowerowe"
    Od: "szpak" <s...@g...pl>

    Mam kilka pytań tyczących sie prawa:
    1. Czy kierowca musi sie zatrzymac przed nieoznakowaneym przejściem
    .(chodnik przecina uliczkę wyjazdową ze stacji beznynowej dalej jest
    prostopadła groga)??
    2. Kto ponosi winę jeżeli kierowca ten potrąci pieszego/rowerzystę
    idącego/jadącego po tym nieoz. przejściu)??
    3. Czy rowerzysta (jadący po chodniku bez karty rowerowej) w razie
    potrącenia przez auto dostanie odszkodowanie (zwykłe szkolne
    ubezpieczenie)??

    dz i pozdrawiam
    szpak
    www.pchlapije.piwko.pl

  • 2. Data: 2004-08-27 20:11:27
    Temat: Re: prawo "rowerowe"
    Od: "Klemuś" <j...@w...pl>

    > 1. Czy kierowca musi sie zatrzymac przed nieoznakowaneym przejściem
    > .(chodnik przecina uliczkę wyjazdową ze stacji beznynowej dalej jest
    > prostopadła groga)??
    Wydaje mi się że kierowca wyjeżdzając ze stacji włącza sie do ruchu, dlatego
    tez powinien ustąpić pierszwństwa.

    > 2. Kto ponosi winę jeżeli kierowca ten potrąci pieszego/rowerzystę
    > idącego/jadącego po tym nieoz. przejściu)??
    Kierowca jesli dobrze rozumiem pkt. 1

    > 3. Czy rowerzysta (jadący po chodniku bez karty rowerowej) w razie
    > potrącenia przez auto dostanie odszkodowanie (zwykłe szkolne
    > ubezpieczenie)??
    Najprawdopodobniej tak, jednak tu wszystko zależy od warunków ubezpieczenia.

    Pozdrawiam
    Klemuś

  • 3. Data: 2004-08-27 21:09:52
    Od: "Kubaz" <k...@U...tlen.pl>

    Użytkownik "szpak" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Mam kilka pytań tyczących sie prawa:
    > 1. Czy kierowca musi sie zatrzymac przed nieoznakowaneym przejściem
    > .(chodnik przecina uliczkę wyjazdową ze stacji beznynowej dalej jest
    > prostopadła groga)??

    rowerzysta ma pierwszenstwo

    > 2. Kto ponosi winę jeżeli kierowca ten potrąci pieszego/rowerzystę
    > idącego/jadącego po tym nieoz. przejściu)??

    ponosi wine wyjezdzajacy ze stacji. No dobra ale jest tez tak: czy to jest
    chodnik czy droga rowerowa? Jezeli chodnik to rowerzysta nie powinien nim
    jechac!

    > 3. Czy rowerzysta (jadący po chodniku bez karty rowerowej) w razie
    > potrącenia przez auto dostanie odszkodowanie (zwykłe szkolne
    > ubezpieczenie)??

    Na takie ubezpieczenie to moze i tak tylko kto pokryje szkody samochodu?

    --
    kubaz

  • 4. Data: 2004-08-27 21:46:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > 1. Czy kierowca musi sie zatrzymac przed nieoznakowaneym przejściem
    > .(chodnik przecina uliczkę wyjazdową ze stacji beznynowej dalej jest

    Co do zasady nie, jeśli nie ma tam takiego znaku. Ale jeśli ktoś owym
    chodnikiem będzie szedł, to już raczej nie należy go rozjeżdża i w razie
    konieczności należało by się zatrzymać nawet. On wyjeżdża z podjazdu do
    posesji na drogę publiczną.

    > 2. Kto ponosi winę jeżeli kierowca ten potrąci pieszego/rowerzystę
    > idącego/jadącego po tym nieoz. przejściu)??

    Tego jednoznacznie się nie da powiedzieć. Co prawda kierujący ma obowiązek
    pieszego przepuścić, ale nie oznacza to, że pieszy może wbiegać pod ten
    samochód, czy zgoła w jego bok. Z rowerem jeszcze większy kłopot, bo
    przepisy określają kiedy można nim jeździć po chodniku. Inaczej rowerzysta
    popełnia wykroczenie. Dalej, kierujący przejeżdżając przez chodnik ma prawo
    spodziewać się pieszych. Ale rowerzysta jedzie kilka razy szybciej, niż
    nawet biegnący pieszy. W tej sytuacji może zostać uznany za współwinnego, a
    nawet winnego wypadkowi.

    > 3. Czy rowerzysta (jadący po chodniku bez karty rowerowej) w razie
    > potrącenia przez auto dostanie odszkodowanie (zwykłe szkolne
    > ubezpieczenie)??

    To jest odszkodowanie od nieszczęśliwych wypadków i nie ma znaczenia tutaj
    wina. Jeśli dobrze pamiętam, to ewentualnie celowe uszkodzenia ciała
    (samookaleczenia) nie wchodzą w zakres jedynie.

  • 5. Data: 2004-08-28 14:05:54
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    Użytkownik "Klemuś" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się że kierowca wyjeżdzając ze stacji włącza sie do ruchu,
    dlatego
    > tez powinien ustąpić pierszwństwa.

    Dwóch 'expertów' sie wypowiedzialo. W dodatku bez sensu.
    Podstawowa wine ponosi kierujacy rowerem, który nagle wtargnal bez
    uprzedzenia ja jezdnie. Rowerzysta nie ma prawa poruszac sie po chopdniku
    (poza scisle okreslonym w przepisach przypadkiem) i tym bardziej nie ma
    prawa PRZEJEZDZAC prze przejscia dla pieszych (oznakowane, badz
    nieoznakowane).

    Kierowca samochodu nie zastosowal sie do zasady ograniczonego zaufania, ale
    bynajmniej nie jest winny z definicji.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 6. Data: 2004-08-28 16:42:50
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    SQLwysyn wrote:
> [...]
    > (poza scisle okreslonym w przepisach przypadkiem) i tym bardziej nie ma
    > prawa PRZEJEZDZAC prze przejscia dla pieszych (oznakowane, badz

    Co nie oznacza że jest automatycznie winnym kolizji.

    > Kierowca samochodu nie zastosowal sie do zasady ograniczonego zaufania, ale
    > bynajmniej nie jest winny z definicji.

    Tak samo jak i rowerzysta.

    KG