  • 1. Data: 2010-12-07 10:59:44
    Temat: prawo do korekty VAT w przypadku złych długów
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    Z informacji:
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/112982,jesli
    _dluznik_nie_placi_warto_skorzystac_z_ulgi_w_vat.htm
    wynika, że:
    "[...] wierzytelność zostanie uznana za nieściągalną już po 180 dniach od
    upływu terminu płatności faktury. Podatnik, który uprawdopodobni
    nieściągalność wierzytelności, będzie miał prawo do korekty podatku
    należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług"

    Co to znaczy, że podatnik ma uprawdopodobnić nieściągalność wierzytelności?
    Czy musi to być wyrok sądu, czy wystarczy coś innego?
    Czy ktoś się w ogóle "bawił" w takie korekty? Z jakim skutkiem? Ile to trwa?

  • 2. Data: 2010-12-07 11:11:24
    Temat: Re: prawo do korekty VAT w przypadku złych długów
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Mordzia wrote:

    > Co to znaczy, że podatnik ma uprawdopodobnić nieściągalność
    > wierzytelności?

    A nie lepiej przeczytać przepis zamiast gazetowych interpretacji?
    Jest odrębny rozdział w ustawie, jest dokładnie napisane

  • 3. Data: 2010-12-07 11:22:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-12-07 11:59, Mordzia pisze:

    > Co to znaczy, że podatnik ma uprawdopodobnić nieściągalność
    > wierzytelności? Czy musi to być wyrok sądu, czy wystarczy coś innego?

    Odpowiedź znajdziesz w linkowanym przez Ciebie artykule:

    "Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w
    przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od
    upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze."

    > Czy ktoś się w ogóle "bawił" w takie korekty?

    Ja. :)

    Z jakim skutkiem?

    Nie wiem, na razie pierwsza sprawa w toku, na 25.12 będzie roliczana. :)

    Ile to trwa?

    Do dwóch miesięcy . :)

    (Pismo do dłużnika, 14 dni na odpowiedź, 14 dni na zapłatę, jeszcze US
    czy jest czynnym płatnikiem po drodze a termin na rozliczenie to 25
    dzień miesiąca).

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-12-07 11:36:56
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > "Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku,
    > gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu
    > terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze."

    Tak wiem, łoś ze mnie, bo jak wysłałem post, to zobaczyłem, że jest jeszcze
    druga strona ;-)
    Czyli innymi słowy wystarczy sam powyższy fakt?
    Nie trzeba składać w US żadnych oświadczeń czy przedstawiać żadnych wyroków,
    decyzji sądów?

    > (Pismo do dłużnika, 14 dni na odpowiedź, 14 dni na zapłatę, jeszcze US czy
    > jest czynnym płatnikiem po drodze a termin na rozliczenie to 25 dzień
    > miesiąca).

    OK, wielkie dzięki - napawa mnie to nadzieją :)

  • 5. Data: 2010-12-07 11:38:24
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > A nie lepiej przeczytać przepis zamiast gazetowych interpretacji?

    Generalnie lepiej, ale zawsze skuteczniej wchodzi do głowy przekaz typu "jak
    chłop krowie" ;-)
    Jak mam czytać ustawy, zwłaszcza w kwestiach, w których do końca nie jestem
    obeznany, to wolę książkę telefoniczną ;-)

  • 6. Data: 2010-12-07 12:06:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Mordzia wrote:

    > Generalnie lepiej, ale zawsze skuteczniej wchodzi do głowy przekaz
    > typu "jak chłop krowie" ;-)

    Hmmm, no ja mam niestety tak, że przekaz "na rowie"
    dziwnie najczęściej nie pasuje mi do przepisów.
    Uprawdopodobnienie przenieśli sobie z przepisów dochodówki,
    ale jakoś interpretatorzy przenosili też wymogi doo VAT, a już na pewno
    słownictwo z tamtcyh interpretacji. Po jaką cholerę pisać, że trzeba coś tam
    uprawdopodobnić, skoro w ustawie pisze, że wystarczy, ze nie zapłaci i
    to własnie to oznacza?

  • 7. Data: 2010-12-07 12:28:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 07-12-2010 13:06, cef pisze:

> [...]
    > tam
    > uprawdopodobnić, skoro w ustawie pisze, że wystarczy, ze nie zapłaci i

    Bo byś miał za łatwo.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2010-12-08 10:15:38
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "Mordzia" <m...@n...pl> napisał

    > Czy ktoś się w ogóle "bawił" w takie korekty? Z jakim skutkiem? Ile to
    > trwa?

    Mam jeszcze jedno pytanie - czy jeśli dłużnik jest nam winien pieniądze, ale
    nie z tytułu wystawionej przez nas faktury sprzedaży, lecz z tytułu
    wystawionej przez niego faktury korygującej (czyli my zwróciliśmy mu towar
    niezgodny z zamówieniem, on wystawił fakturę korygującą, ale już nie zwrócił
    pieniędzy), to również można dokonać korekty VAT na identycznych zasadach?