  • 1. Data: 2005-01-11 08:46:49
    Temat: prawo a zatrudnienie
    Od: "KACPER" <kacper@NO_SPAM.cashpoint.pl>

    Witam Was,
    Zwracam sie do Was o porade a raczej o potwierdzenie lub zaprzeczenie mojej
    teorii.
    Bede bardzo wdzieczny Wam za pomoc.
    Sytuacja ma sie tak:
    Zostalem zatrudniony na umowe o prace na czas okreslony do 31.12.2004 jako
    informatyk w firmie, ktora swiadczyla uslugi informatyczne dla innej firmy.
    Od 1 stycznia firma tak dogadala sie ze mna i w celu obnizenia swoich
    kosztow (a podwyzszenie moich zarobkow) podpisala umowe bezpsrednio ze mna.
    Wlasciciel firmy, w ktorej bylem zatrudniony do konca grudnia - nie wyplacil
    mi wynagrodzenia za grudzien (mial obowiazek zrobic to do 10.01 - prawda ?)
    twierdzac, ze CALE moje wynagrodzenie zabiera na poczet odszkodowania, za
    postepowanie na szkode firmy przeze mnie.

    Czy on ma prawo cos takiego zrobic ?
    Dodam, ze oprocz standardowej umowy o prace nie podpisywalem nic innego -
    zadnego zobowiazania o konkurencji czy tego typu dokumentow.
    Jezeli on nie ma prawa tego robic to gdzie mam sie z udac z tym problemem ?
    Czy moge roscic od niego jakies odszkodowania - np za odsetki, ktore musze
    zaplacic za nieterminowe splacanie kredytu (nie moglem go splacic bo nie
    dostalem ani grosza wyplaty) - jezeli tak to z jakiego Urzedu mam to zrobic
    ?

    Bardzo dziekuje za pomoc

    Pozdrawiam,
    KACPER

  • 2. Data: 2005-01-11 09:16:08
    Temat: Re: prawo a zatrudnienie
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    KACPER wrote:

    > Witam Was,
    [...]
> [...]
    > nie dostalem ani grosza wyplaty) - jezeli tak to z jakiego Urzedu mam to

    Art. 243. [Polubowne załatwianie sporów],

    Pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu ze
    stosunku pracy.

    a jak to nie pomoże to:

    Art. 242. [Droga sądowa]

    § 1. Pracownik może dochodzić swych roszczeń ze stosunku pracy na drodze
    sądowej.

    § 2. Przed skierowaniem sprawy na drogę sądową pracownik może żądać
    wszczęcia postępowania pojednawczego przed komisją pojednawczą.

    Rozdział III. Sądy pracy

    Art. 262. [Właściwość]

    § 1. Spory o roszczenia ze stosunku pracy rozstrzygają:

    1) sądy pracy - stanowiące odrębne jednostki organizacyjne sądów rejonowych
    oraz

    2) sądy pracy i ubezpieczeń społecznych - stanowiące odrębne jednostki
    organ.

    No i na oslode :

    Art. 263. [Zwolnienie od opłat]

    § 1. Postępowanie w sprawach o roszczenia pracownika ze stosunku pracy jest
    wolne od opłat sądowych.

    Pozdrowienia

    Boguslaw