eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawopotrącenie samochodem psa pozostającego bez należytego nadzoru › potrącenie samochodem psa pozostającego bez należytego nadzoru
    From: "Cezgoc" <c...@b...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: potrącenie samochodem psa pozostającego bez należytego nadzoru
    Date: Sat, 11 Dec 2004 21:36:02 GMT

    Witam,
    proszę grupowiczów o poradę w następującej sprawie:
    W Warszawie na terenie osiedla mieszkaniowego prowadząc samochód osobowy
    potrąciłem psa w wyniku czego pies ma złamaną miednicę i jest poddany
    hospitalizacji, której koszty wyniosą ok. 1500 zł. Właściciel psa domaga się
    zwrotu tych kosztów.

    Do zdarzenia doszło na drodze osiedlowej za znakiem D-40 "strefa
    zamieszkania". Nie była wzywana policja ani straż miejska. Nie ma innych
    świadków zdarzenia. Do zdarzenia doszło ok. godz. 18:00 (po zmierzchu) na
    drodze dobrze oświetlonej. Prędkość samochodu nieprzekraczała 20 km/h, choć
    właściciel psa to kwestionuje (to twierdzenie łatwo mogę obalić, ponieważ ze
    względu na szerokość i kształt drogi jest to technicznie niemożliwe). Pies
    jest rasy York (bardzo mały - zaliczany do tzw. psów "salonowych" - waga
    osobników dorosłych nieprzekracza 3 kg) i ma rok. Pies był pozostawiony bez
    smyczy na środku drogi dojazdowej do parkingu i nie poruszał się - wziąłem
    go za kamień - dlatego świadomie go przejechałem. Właściciel znajdował się w
    odległości kilku metrów. Po zdarzeniu zaoferowałem właścicielowi pomoc i
    jestem z nim w kontakcie. Nie podjąłem żadnych zobowiązań wobec
    włąściciela - poszkodowanego, nie podpisywałem żadnych oświadczeń.

    Pytania:
    1. Jaka jest kwalifikacja prawna tego zdarzenia?
    2. Czy można uznać, że właściciel psa jest całkowicie odpowiedzialny za
    zdarzenie w związku z nieprzestrzeganiem przez niego pkt. 1 i 2 § 23
    załącznika do uchwały Nr XXXIII/756/2004
    Rady m.st. Warszawy z dnia 8 lipca 2004 r.?:
    http://um.warszawa.pl/samorzad/rada/uchwaly_rady/htm
    l/756_2004.htm
    3. Jeśli nie - jaka grozi mi odpowiedzialność?
    4. Jeśli to ja jestem odpowiedzialny - czy można uznać, że szkoda do której
    doszło w wyniku tego zdarzenia, objęta jest ubezpieczeniem obowiązkowym
    odpowiedzialności cywilnej a roszczenia właściciela psa powinny zostać w
    całości zaspokojone z mojego ubezpieczenia OC?
    5. Jeśli tak - jak zachowa się mój ubezpieczyciel: czy będzie żądał
    prawomocnego wyroku sądu, czy po prostu wypłaci kwotę roszczenia
    poszkodowanemu?
    6. Czy mogę liczyć od ubezpieczyciela na potencjalne zastępstwo procesowe?
    5. Jakie kroki prawne powinieniem przedsięwziąć? Wiem, że:
    - nie powinienem niczego zgłaszać ubezpieczycielowi - jest to obowiązek
    poszkodowanego (jest to opisane w mojej polisie);
    - mam obowiązek przekazać poszkodowanemu moje dane i numer polisy
    (poszkodowany jeszcze o to nie wystąpił);
    - nie powinienem podejmować wobec poszkodowanego żadnych zobowiązań (jest to
    opisane w mojej polisie).
    6. Czego mogę spodziewać się ze strony właściciela psa?

    Cezgoc