  • 1. Data: 2018-03-02 02:22:13
    Temat: policja, przeszukanie, uzasadnione podejrzenie
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Cos takiego:
    http://natemat.pl/231487,policjanci-zatrzymali-rower
    zyste-bo-jechal-w-cza
    sie-mrozow
    Czy policjanci rzeczywiscie mieli prawo do przeszukania? I to w takiej
    formie?
    Rewizje osobista tez mogli przeprowadzic?

    --
    TA

  • 2. Data: 2018-03-02 09:12:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 Mar 2018 02:22:13 +0100,
    T...@s...in.the.world napisał(a):

> [...]
    > formie?
    > Rewizje osobista tez mogli przeprowadzic?

    To się nazywa "arogancja władzy". I czego się spodziewasz po
    krawężnikach, że to jakaś etyczna elita ludzkości? Tam trafiają raczej
    ci spod kreski :) Dobrze choć że chłopaka nie pobili a mogli :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-03-02 10:00:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.03.2018 o 02:22, T...@s...in.the.world pisze:
> [...]
    > formie?
    > Rewizje osobista tez mogli przeprowadzic?

    Nie mają prawa. Muszą podać powód, podali, a przecież tego roweru nie
    szukali w telefonie ani w plecaku, więc podali powód z dupy. Za
    spraszenie roweru nikt by im nie robił pod górkę.

    Ewidetnie mieli nadzieję, że jakieś zioło znajdą.

    Tak jak pisałem - kontakty z kulsonami należy ograniczać do minimum, a
    jak już nie da się uniknąć, to należy założyć że chcą ci zaszkodzić:(

    Shrek

  • 4. Data: 2018-03-02 16:37:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02-03-18 o 02:22, T...@s...in.the.world pisze:
    > Witam, Cos takiego:
    > Czy policjanci rzeczywiscie mieli prawo do przeszukania? I to w
    > takiej formie?

    Zagadnienie głównie normuje ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29
    września 2015 r. w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych
    uprawnień policjantów. Policjant przy przeprowadzaniu kontroli osobistej:
    1) popodaje swój stopień, imię i nazwisko w sposób umożliwiający
    odnotowanie tych danych, a także podstawę prawną i przyczynę podjęcia
    czynności służbowej (nieumundurowany legitymację pokazuje);
    2) sprawdza zawartość odzieży osoby kontrolowanej i przedmioty, które
    znajdują się na jej ciele, nie odsłaniając przykrytej odzieżą
    powierzchni ciała;
    3) sprawdza zawartość podręcznego bagażu oraz innych przedmiotów, które
    posiada przy sobie osoba kontrolowana;
    4) odbiera osobie kontrolowanej posiadaną broń lub inne niebezpieczne
    przedmioty mogące służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia
    albo przedmioty mogące stanowić dowody w postępowaniu lub podlegające
    przepadkowi;
    5) legitymuje osobę kontrolowaną.

    > Rewizje osobista tez mogli przeprowadzic?

    Zakładając, że piszesz o przeszukaniu osoby, to też mogli,ale to inny
    protokół i inne podstawy prawne.

  • 5. Data: 2018-03-03 01:00:24
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <5a996fbf$0$676$65785112@news.neostrada.pl>,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > odnotowanie tych danych, a także podstawę prawną i przyczynę podjęcia
    > czynności służbowej (nieumundurowany legitymację pokazuje);

    No wlasnie ta przyczyna była niejasna.
    Policjant podal ze szuka zlodzieja rowerow.
    To co on sie spodziewal znalezc?
    Miniaturowa pile do ciecia metalu ukryta pod postacia pilnika do
    paznokci?
    Mozesz jakos uzasadnic sensownosc tego przeszukania w tym przypadku?

> [...]
    > przepadkowi;
    > 5) legitymuje osobę kontrolowaną.

    > Zakładając, że piszesz o przeszukaniu osoby, to też mogli,ale to inny

    Jasne. Znaczy jak sie taki funkcjonariusz uprze to nawet na ulicy moze
    to przeprowadzic?

    A czy obywatel ma jakas szanse na przerwanie takiej zenujacej akcji?
    Natychmiastowy telefon do przelozonego takiego policjanta?

    --
    TA

  • 6. Data: 2018-03-03 07:00:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.03.2018 o 01:00, T...@s...in.the.world pisze:

    > Mozesz jakos uzasadnic sensownosc tego przeszukania w tym przypadku?

    Miał nadzieję, że skoro hipster, to znajdzie zioło.

    Shrek

  • 7. Data: 2018-03-03 07:56:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 2 marca 2018 16:37:37 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Zakładając, że piszesz o przeszukaniu osoby, to też mogli,ale to inny
    > protokół i inne podstawy prawne.

    Ok paragrafy zacytowałeś
    A wg Ciebie mieli podstawy żeby chłopakowi grzebać w plecaku?
    Nie uważasz że nadużyli uprawnień i że przełożeni powinni co najmniej zweryfikować
    taką interwencję?

  • 8. Data: 2018-03-03 14:51:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-03-18 o 01:00, T...@s...in.the.world pisze:

    > No wlasnie ta przyczyna była niejasna.

    Jakby wiedział, że to złodziej, to by go zatrzymywał procesowo, a ne
    bawił się.

> [...]
    > paznokci?
    > Mozesz jakos uzasadnic sensownosc tego przeszukania w tym przypadku?

    Trzeba by było policjanta zapytać. Zimą rowery raczej pod sklepami nie
    stoją. Wytrych, brzeszczot. Przede wszystkim poczytaj to rozporządzenie.
    Cel, celem, ale szuka się przedmiotów mogących stanowić dowód, których
    posiadanie jest zabronione albo niebezpiecznych. Zawsze wszystkiego.

    > Jasne. Znaczy jak sie taki funkcjonariusz uprze to nawet na ulicy moze
    > to przeprowadzic?

    To nie ma nic z uporem wspólnego. Podstawowego sprawdzenia musisz w
    miejscu interwencji dokonać, żeby Ci legitymowany w plecynie strzelił.
    Co do reszty, no to juz w zależności od sytuacji. Można wejść do bramy,
    pojechać do jednostki Policji, w radiowozie to zrobić. Czasem po prostu
    szkoda czasu - przede wszystkim rowerzysty.

    > A czy obywatel ma jakas szanse na przerwanie takiej zenujacej akcji?

    Może walczyć. Z tym, że przeważnie to dla niego kończy się smutno. Choć
    byli tacy, co przykładowo uciekali. :-) A poważnie? Jak nie masz nic
    niedozwolonego, to szkoda czasu. Gdy masz, to nic nie da pieniaczenie
    się. Reasumując,sensu większego to nie ma..

    > Natychmiastowy telefon do przelozonego takiego policjanta?

    Nie znam przełożonego, który nie będąc na miejscu by kazał tę czynności
    przerwać. Na jakiej podstawie? No i takie szczegóły, skąd weźmiesz
    telefon do tego przełożonego i kto Ci gdzieś pozwoli dzwonić? Telefony
    komórkowe właśnie są sprawdzane, czy nie kradzione :-)

  • 9. Data: 2018-03-03 15:42:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-03-18 o 07:56, Kris pisze:

    > Ok paragrafy zacytowałeś A wg Ciebie mieli podstawy żeby chłopakowi
    > grzebać w plecaku?

    Nie tyle podstawy, co obowiązek. Zrozum, że tę czynność robi się
    (przynajmniej powinno) zawsze tak samo. Jeśli już podejmujesz kontrolę
    osobistą, to ją w całości realizujesz. Po prostu tak jest skonstruowane
    rozporządzenie. Oczywiście jeszcze jest zdrowy rozsądek, ale w tym
    wypadku również w tym zakresie nie przegięto.

    Zdziwili się, że facet w zimie na rowerze jedzie i podjęli interwencję.
    U nas ze dwa tygodnie temu dwóch oszołomów na rowerach robiło o 4 nad
    ranem włamania do ŻABEK. Jak leci po kolei. Na rowerze mogli szybko się
    przemykać osiedlami, a na mieście wcale wiele wolniej od samochodu nie
    jeździ się rowerem. Znam wielu dilerów tytoniu i narkotyków z tych
    powodów preferujących rowery. Stąd nie dziw się policjantom.

    Inaczej jest przy procesowym przeszukaniu. Wzywasz Kowalskiego do
    wydania telefonu komórkowego nr IMEI takim i takim, i jeśli wyda, to nie
    szukasz drugiego - bo nie ma po co. Ale jeśli złapałeś kogoś z
    narkotykami i jedziesz do domu na przeszukanie, to szukasz "do spodu",
    bo nie wiadomo ile i czego on tam ma.

    > Nie uważasz że nadużyli uprawnień i że przełożeni powinni co najmniej
    > zweryfikować taką interwencję?

    Jak wpłynie skarga, to pewnie weryfikują. Osobiście nie opatruję się w
    sposobie jej przeprowadzeni nieprawidłowości, a jedynie braku znajomości
    prawa przez osoby "hajtujące" policjantów.

  • 10. Data: 2018-03-03 16:58:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak wpłynie skarga, to pewnie weryfikują. Osobiście nie opatruję się w
    > sposobie jej przeprowadzeni nieprawidłowości, a jedynie braku znajomości
    > prawa przez osoby "hajtujące" policjantów.

    To akurat niedobrze, że nie widzisz, gdyż przepis który zacytowałeś ma
    dalszy ciąg i nie jest jedynym.

    Dalszy ciąg rozporządzenia to:

    2. Kontrolę osobistą powinien przeprowadzać policjant:
    1) tej samej płci, co osoba kontrolowana;
    2) w miejscu niedostępnym w czasie wykonywania kontroli dla osób
    postronnych.

    Punkt pierwszy jest dyskusyjny, bo w sumie niewiadomo czy policjantka
    brała udział w kontroli, czy tylko przebywała w okolicy, co łamie
    zresztą punkt 2. Punkt 2 w sposób oczywisty nie został zachowany.

    W przepisie który zacytowałeś jest mowa o tym, że należy podać podstawę
    prawną - nie pamiętam, żeby taka podstawa została podana. Gdyby podał,
    to wypadałoby również pouczyć, że kontrolowany może dobrać osobę trzecią.

    Ponadto w celu przeprowadzenia kontroli niezbędne jest zaistnienie
    _uzasadnionego_ podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, o
    czym mówi ustawa o policji. Przy czym w oczywisty sposób "jechał na
    rowerze w mróz, więc napewno złodziej (i pijak)" nie jest _uzasadnionym_
    podejrzeniem.

    Jednym zdaniem przytoczony przez ciebie _fragment_ rozporządznie jst tak
    zwaną drugą prawdą (też prawda), natomiast napewno nie całą.

    Przy okazji odpowiedź na inne pytanie jak się zachować w takiej
    sytytuacji - nijak - postępować jak ci każą, bo jak słusznie zauważył
    Robert pewnie się niemiło rozczarujesz jak się będziesz stawiał,
    natomiast należy poprosić o protokół z czynności i następnie zastosować
    art. 15 ust. 7. Ustawy o Policji "Na sposób prowadzenia czynności, o
    których mowa w ust. 1, przysługuje zażalenie do miejscowo właściwego
    prokuratora."

    Shrek