  • 1. Data: 2007-03-21 19:06:10
    Temat: pokrzywdzony udziałowiec spółki - osoba fizyczna ?
    Od: Art <a...@a...com>

    Wiosną 2006 złożono doniesienie podejrzenia popełnienia przestępstwa do
    prokuratury, sprawa dotyczyła nieprawidłowości w zarządzaniu mieniem
    spółki /45 % udziałów w spółce posiada Skarb Państwa/, czyli działaniem
    na jej szkodę art. 296 par. 1 KK.
    Doniesienie złożył poseł na sejm RP a następnie jeden z udziałowców
    spółki Wiadomo, że są to sprawy trudne od których prokuratorzy starają
    się uciekać. Prokuratura umorzyła sprawę we wrześniu 2006 r. W
    przepisowym czasie dwóch udziałowców spółki którzy byli przesłuchiwani w
    sprawie i zostali uznani za pokrzywdzonych napisało zażalenie na decyzję
    umarzającą sprawę do prokuratury. Jakieś dwa miesiące temu prokurator
    zażyczył sobie przedstawienia dokumentów które poświadczą, że obaj
    poszkodowani udziałowcy spółki mogą REPREZENTOWAĆ spółkę. W/g Kodeksu
    Spółek Handlowych reprezentować spółkę może tylko ZARZĄD spółki. Z KRS
    pobrałem wypis poświadczający, że jesteśmy udziałowcami spółki.
    Dostarczyłem prokuratorowi wypis z KRS który stwierdził że właśnie o to
    jemu chodziło. Dlaczego więc prosił w swoim piśmie o dokumenty których
    nie mogliśmy dostarczyć ? Kilka dni temu otrzymaliśmy pismo z
    prokuratury pod tytułem "Zarządzenie o odmowie przyjęcia zażalenia"
    działając na zasadzie art. 429 par 1 Kpk w związku z art. 465 Kpk
    prokurator zarządził odmówić przyjęcia zażalenia z uwagi na wniesienie
    go : PRZEZ OSOBĘ NIEUPRAWNIONĄ
    W uzasadnieniu prokurator napisał : "Prokurator omyłkowo uznał za
    pokrzywdzonych AAA oraz BBB ktorzy jak ustalono w toku postepowania
    BYLI* udziałowcami spółki XXX. Zgodnie z treścią art.51 par.1 kpk za
    pokrzywdzonego., który nie jest osobą fizyczną czynności procesowych
    dokonuje organ uprawniony do działania w jego imieniu. W związku z tym
    stwierdzić należy, że AAA oraz BBB nie są pokrzywdzonymi w powyższej
    sprawie i w związku z powyższym uznać je należy za osoby NIUEPRAWNIONE
    do złożenia zażalenia w tej sprawie dlatego należało zarządzić jak wyżej.

    * NADAL jesteśmy udziałowcami spółki

    Moje pytania :
    1. Czy w związku z tym należy rozumieć że pojedyńczy udziałowiec spółki
    nie może zostać uznany za pokrzywdzonego w takiej sprawie ???
    3. Dlaczego prokurator nie chce uznać mnie /indywidualnego udziałowca
    spółki/ za osobe fizyczną ?
    2. Na jakie artykuły kpk można powołać się pisząc zażalenie do
    prokuratury okręgowej na w/w decyzję prokuratora"Zarządzenie o odmowie
    przyjęcia zażalenia"