eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › otwarcie salonu fryzjerskiego - jak?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2004-07-20 10:28:03
    Temat: otwarcie salonu fryzjerskiego - jak?
    Od: "prezydent" <c...@p...pl>

    jakie warunki trzeba spelnic i jakie sprawy zalatwic, aby moc otworzyc salon
    fryzjerski?
    nie chodzi mi o kwestie zwiazane z dzialalnoscia gospodarcza, tylko o rzeczy
    specyficzne dla tego typu uslug. wiem, ze potrzebna jest ekspertyza
    sanepidu - skad dowiedziec sie, co podlega tej ekspertyzie, jakie sa wymogi
    itp.? czy jest wiecej tego typu ekspertyz/zezwolen, jakie trzeba uzyskac?



  • 2. Data: 2004-07-22 17:05:12
    Temat: Re: otwarcie salonu fryzjerskiego - jak?
    Od: el@<e...@i...pl>

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA ZDROWIA1)
    z dnia 17 lutego 2004 r.
    w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny
    odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy
    biologicznej


    Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
    chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. Nr 126, poz. 1384 oraz z
    2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 199, poz. 1938) zarządza się, co
    następuje:


    §1

    Przepisy rozporządzenia określają:
    1) szczegółowe wymagania sanitarne, jakim powinny odpowiadać
    zakłady:
    a) fryzjerskie,
    b) kosmetyczne,
    c) tatuażu,
    d) odnowy biologicznej;
    2) sposoby postępowania mające na celu zapobieganie chorobom
    zakaźnym i zakażeniom.

    § 2

    Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
    1) narzędziach - rozumie się przez to przedmioty używane w czasie
    świadczenia usług, naruszające lub mogące naruszać ciągłość tkanek
    oraz przedmioty nienaruszające ciągłości tkanek, mające kontakt ze
    skórą;
    2) preparatach kosmetycznych - rozumie się przez to każdą
    substancję przeznaczoną do zewnętrznego kontaktu z ciałem
    człowieka, stosowaną w celu poprawy wyglądu oraz regeneracji,
    pielęgnacji, upiększania ciała i włosów, w szczególności substancje, w
    tym barwniki, przy zastosowaniu których następuje naruszenie
    ciągłości tkanek, jeżeli stosowane są w tych samych celach;
    3) urządzeniach - rozumie się przez to urządzenia techniczne służące
    do świadczenia usług, w tym aparaturę do sterylizacji i dezynfekcji;
    4) zakładach fryzjerskich - rozumie się przez to zakłady świadczące
    usługi w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania włosów oraz
    wyrobu peruk;
    5) zakładach kosmetycznych - rozumie się przez to zakłady
    świadczące usługi w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania
    ciała;
    6) zakładach odnowy biologicznej - rozumie się przez to zakłady
    świadczące usługi w zakresie regeneracji ciała poprzez ćwiczenia
    fizyczne, naświetlanie, opalanie, masaż, oddziaływanie suchym lub
    wilgotnym, gorącym powietrzem oraz zabiegi relaksujące;
    7) zakładach tatuażu - rozumie się przez to zakłady świadczące usługi
    polegające na wprowadzaniu barwników do skóry lub śluzówek.


    § 3

    &#8195; 1. Zakład, o którym mowa w § 1 pkt 1, powinien być zlokalizowany w
    odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część
    budynku lub lokalu.
    &#8195; 2. Wejście do zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku
    lub lokalu:
    1) może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z
    dróg komunikacji ogólnej;
    2) nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są
    świadczone usługi.
    &#8195; 3. W zakładzie wydziela się:
    1) pomieszczenia, w których są świadczone usługi;
    2) szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług;
    3) pomieszczenia sanitarnohigieniczne dla osób korzystających z usług
    i zatrudnionych w zakładzie;
    4) pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do
    utrzymania czystości;
    5) pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów
    kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny;
    6) miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
    &#8195; 4. Pomieszczenia w zakładzie, w których są świadczone usługi,
    powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie,
    zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń
    i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.
    &#8195; 5. Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których
    są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m
    nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie
    wilgoci oraz środków, o których mowa w § 10 ust. 2.
    &#8195; 6. Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i
    kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody.
    &#8195; 7. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w
    nim urządzenia służące do podgrzewania wody.
    &#8195; 8. Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest
    doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.


    § 4

    W zakładzie dopuszcza się:
    1) sprzedaż, w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, artykułów
    fryzjerskich, kosmetyków oraz wyrobów perukarskich;
    2) podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu
    warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności
    i żywienia.


    § 5

    Państwowy powiatowy inspektor sanitarny może, w przypadku zakładu
    stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, wyrazić zgodę
    na korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub
    lokalu, w odległości nie większej niż 75 m od zakładu, jeżeli dojście do
    tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej.


    § 6

    &#8195; 1. Szatnie dla osób zatrudnionych w zakładzie wyposaża się w
    szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą
    lub ochronną.
    &#8195; 2. Czystą bieliznę, odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w
    przeznaczonych do tego celu szafkach, oddzielnych i odpowiednio
    oznakowanych.
    &#8195; 3. Brudną bieliznę oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje
    się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w przeznaczonych do
    tego celu, zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach.
    &#8195; 4. Pojemniki z brudną bielizną oraz odzieżą roboczą lub ochronną
    po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład.


    § 7

    &#8195; 1. Pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej powinno
    odbywać się poza zakładem.
    &#8195; 2. Dopuszcza się pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub
    ochronnej w zakładzie, jeżeli posiada o­n odrębne pomieszczenie na
    pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach
    technicznych budynków.


    § 8

    W zakładzie jednostanowiskowym miejsce do:
    1) spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w zakładzie;
    2) przechowywania odzieży
    - może znajdować się w wydzielonej części pomieszczenia, w którym są
    świadczone usługi.


    § 9

    Niedopuszczalne jest:
    1) palenie w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie
    wyodrębnionymi w tym celu;
    2) wprowadzanie zwierząt do zakładu.


    § 10

    &#8195; 1. Do wykonywania zabiegów używa się wyłącznie technicznie
    sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie
    ważności i zaleconym stężeniu.
    &#8195; 2. Do dezynfekcji używa się środków dopuszczonych do obrotu.


    § 11

    &#8195; 1. Narzędzia przechowuje się w warunkach zabezpieczających je
    przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem.
    &#8195; 2. Narzędzia lub ich części, których stosowanie:
    1) nie powoduje naruszenia ciągłości tkanek, po każdym użyciu
    dokładnie czyści się, myje i dezynfekuje;
    2) powoduje naruszenie ciągłości tkanek, po każdym użyciu poddaje
    się dezynfekcji, a następnie myje i sterylizuje.
    &#8195; 3. Narzędzia wykonane z materiałów, o których budowa uniemożliwia
    poddanie ich sterylizacji, dezynfekuje się przy użyciu środków, których
    mowa w § 10 ust. 2.
    &#8195; 4. Niedopuszczalne jest wielokrotne używanie narzędzi
    przeznaczonych do jednorazowego użytku.
    &#8195; 5. Narzędzia jednorazowego użytku używane przy świadczeniu usług,
    powodujące naruszenie ciągłości tkanek, bezpośrednio po użyciu
    odkłada się do zamykanych, szczelnych pojemników o nienasiąkliwych
    ścianach.


    §12

    Narzędzia wielorazowego użytku naruszające ciągłość tkanek poddaje
    się sterylizacji lub dezynfekuje przy użyciu środków, o których mowa w
    § 10 ust. 2.


    §13

    &#8195; 1. Preparaty kosmetyczne wykorzystywane przy świadczeniu usług
    przechowuje się, w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący je
    przed utratą ich właściwości.
    &#8195; 2. Jeżeli preparat kosmetyczny jest przechowywany w opakowaniu
    innym niż oryginalne, na opakowaniu tym umieszcza się etykietę
    zawierającą nazwę preparatu, jego wytwórcę oraz termin, do którego
    może być użyty.
    &#8195; 3. Na pojemnikach zawierających roztwór preparatów kosmetycznych
    i środków, o których mowa w § 10 ust. 2, umieszcza się etykietę
    zawierającą:
    1) nazwę preparatu lub środka;
    2) datę przygotowania roztworu;
    3) termin, do którego może być użyty;
    4) imię i nazwisko osoby przygotowującej roztwór.
    &#8195; 4. Niedopuszczalne jest stosowanie preparatów kosmetycznych
    niespełniających wymagań określonych w przepisach o kosmetykach
    oraz o substancjach i preparatach chemicznych.


    § 14

    Pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania
    czystości wyposaża się w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi
    zlew, z tym że w zakładach, w których znajdują się nie więcej niż 3
    stanowiska dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór
    ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem.


    § 15

    Przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu, w szczególności meble,
    powinny mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu i wody powierzchnię,
    odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków, o których
    mowa w § 10 ust. 2.


    § 16

    &#8195; 1. Tampony, płatki, gaziki z waty, lignina i ręczniki papierowe,
    zwane dalej &#8222;materiałami&#8221;, używa się jednorazowo.
    &#8195; 2. Materiały używane w czasie świadczenia usług mogących
    powodować naruszenie ciągłości tkanek, przechowuje się w
    opakowaniach, na których umieszcza się etykietę zawierającą datę ich
    sterylizacji.
    &#8195; 3. W czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie
    ciągłości tkanek używa się wyłącznie jałowych materiałów, które
    przechowuje się oddzielnie w opakowaniach sterylizacyjnych,
    zabezpieczających je przed wtórnym skażeniem.


    § 17

    &#8195; 1. W zakładzie ustala się instrukcję postępowania z odpadami.
    &#8195; 2. Odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych,
    zaopatrzonych w worki foliowe.
    &#8195; 3. Pojemniki, o których mowa w ust. 2, umieszcza się w każdym
    pomieszczeniu zakładu, w którym są świadczone usługi.
    &#8195; 4. Zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub
    wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych do tego
    celu pojemnikach lub w workach foliowych.


    § 18

    &#8195; 1. W zakładach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a - c, wyrób peruk,
    zabiegi kosmetyczne oraz tatuażu odbywają się w wydzielonych
    pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i
    zimną wodą.
    &#8195; 2. Przy świadczeniu usług używa się wyłącznie czystej bielizny.
    &#8195; 3. Pracownicy zatrudnieni w zakładzie noszą czystą odzież roboczą
    lub ochronną, wykonaną z materiałów umożliwiających jej dezynfekcję.


    § 19

    &#8195; 1. W zakładzie fryzjerskim wydziela się stanowisko do mycia i
    farbowania włosów wyposażone w umywalkę z doprowadzoną ciepłą i
    zimną wodą.
    &#8195; 2. Przed świadczeniem usług wyroby perukarskie lub włosy naturalne
    przeznaczone do tych wyrobów, myje się przy użyciu środków
    przeznaczonych do tego celu.


    § 20

    W zakładach kosmetycznych, w których stosuje się preparaty
    kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała, wydziela
    się łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę,
    dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone
    usługi.


    § 21

    &#8195; 1. W zakładzie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure,
    wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane
    od innych stanowisk.
    &#8195; 2. Stanowisko, o którym mowa w ust. 1, wyposaża się w:
    1) brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub
    2) przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje
    po każdym użyciu.


    § 22

    Do przekłuwania ciała stosuje się wyłącznie pistolety, w których
    elementy mające kontakt z ciałem są jałowe.


    § 23

    &#8195; 1. W zakładach odnowy biologicznej, w których znajdują się
    pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego lub sauny,
    wydziela się szatnie.
    &#8195; 2. W szatniach, o których mowa w ust. 1, oprócz pomieszczenia do
    przechowywania odzieży wydziela się pomieszczenie, wyposażone w co
    najmniej jeden natrysk, umywalkę i ustęp.
    &#8195; 3. Powierzchnię w pomieszczeniu do przechowywania odzieży
    dostosowuje się do maksymalnej liczby osób korzystających z usług
    świadczonych w zakładzie, przy czym powierzchnia ta powinna wynosić
    nie mniej niż 0,5 m2 wolnej powierzchni podłogi na osobę.
    &#8195; 4. Pomieszczenie, o którym mowa w ust. 3, wyposaża się w miejsca
    do siedzenia oraz w szafki lub wieszaki na odzież, oddzielne dla
    każdego korzystającego z usług świadczonych w zakładzie.
    &#8195; 5. Pomieszczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno być:
    1) dostępne bezpośrednio z pomieszczenia do przechowywania
    odzieży;
    2) wyposażone co najmniej w:
    &#8195; &#8195; a) 1 natrysk dla 10 osób,
    &#8195; &#8195; b) 1 umywalkę dla 10 osób,
    &#8195; &#8195; c) 1 ustęp.
    &#8195; 6. W przypadku zorganizowania w zakładzie, o którym mowa w ust.
    1, wspólnych ćwiczeń dla kobiet i mężczyzn, wydziela się osobne
    szatnie dla kobiet i mężczyzn.
    &#8195; 7. Dopuszcza się zorganizowanie wspólnego pomieszczenia do
    przechowywania odzieży, w przypadku wydzielenia co najmniej jednej
    kabiny do przebierania.
    &#8195; 8. Dopuszcza się korzystanie z ustępu w znajdującego się w
    pomieszczeniu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli ustęp ten jest dostępny
    także z dróg komunikacji ogólnej.


    § 24

    &#8195; 1. Pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych wyposaża się w klimatyzację
    lub wentylację mechaniczną, o wydajności zapewniającej przepływ
    powietrza zewnętrznego w ilości co najmniej 50 m3/godz. na jedną
    osobę, przy uwzględnieniu maksymalnej liczby osób korzystających z
    usług świadczonych w zakładzie.
    &#8195; 2. W siłowniach ilość powietrza, o której mowa w ust. 1, powinna
    wynosić co najmniej 100 m3/godz. na jedną osobę.
    &#8195; 3. W pomieszczeniu solarium, masaży mokrych oraz w
    pomieszczeniach, w których znajdują się natryski i łaźnie parowe
    instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną,
    podciśnieniową.
    &#8195; 4. Materace do ćwiczeń w zakładach odnowy biologicznej powinny być
    wykonane z materiału łatwo zmywalnego, odpornego na działanie
    środków, o których mowa w § 10 ust. 2.


    § 25

    &#8195; 1. Urządzenie do opalania oraz stanowisko do masażu suchego
    umieszcza się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, osłoniętym
    ściankami o wysokości co najmniej 2 m.
    &#8195; 2. Pomieszczenie lub miejsce, o których mowa w ust. 1, wyposaża
    się w:
    1) zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku;
    2) środki dezynfekcyjne;
    3) szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług.
    &#8195; 3. W solarium umieszcza się łóżka lub kabiny do opalania
    wyposażone w nawiew powietrza i regulację ich parametrów.
    &#8195; 4. Łóżko lub kabinę do opalania po każdym użyciu dezynfekuje się,
    a informację o wykonaniu tej czynności umieszcza się w widocznym
    miejscu.


    § 26

    &#8195; 1. Osoby korzystające z masażu wodnego, łaźni parowych i
    natrysków powinny posiadać ochraniacze na stopy.
    &#8195; 2. W pomieszczeniu masażu wodnego, łaźni parowej i w
    pomieszczeniu natrysków instaluje się wpusty podłogowe oraz zawory
    ze złączką do węża.
    &#8195; 3. Przepływ wody dla jednego sitka natryskowego powinien wynosić
    co najmniej 40 l na osobę.
    &#8195; 4. W pomieszczeniu masażu przy stanowisku do masażu instaluje
    się umywalkę, dozownik mydła w płynie oraz umieszcza się ręczniki
    jednorazowego użytku.
    &#8195; 5. W pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się
    podestów.


    § 27

    &#8195; 1. Osobom korzystającym z sauny zapewnia się oddzielne
    przebieralnie.
    &#8195; 2. W zakładzie, w którym znajdują się pomieszczenia sauny
    wydziela się pomieszczenie, składające się z co najmniej jednego
    natrysku, umywalki i ustępu.
    &#8195; 3. Dopuszcza się korzystanie przez osoby, o których mowa w ust. 1,
    z innych przebieralni i zespołów sanitarnych, jeżeli znajdują się w
    sąsiedztwie sauny.


    § 28

    &#8195; 1. W zakładzie odnowy biologicznej organizuje się pomieszczenie
    lub miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług tego
    zakładu.
    &#8195; 2. W pomieszczeniu do wypoczynku przy saunie zapewnia się co
    najmniej 2 wymiany powietrza na godzinę.


    § 29

    Warunki świadczenia usług w zakładach działających w dniu wejścia w
    życie rozporządzenia będą dostosowane, w terminie dwóch lat od tego
    dnia, do wymagań określonych w rozporządzeniu.


    § 30

    Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
    ogłoszenia2).


    MINISTER ZDROWIA


    ----------------------------------------------------
    ----------------------------
    1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej &#8211; zdrowie,
    na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2002 r. w
    sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U. Nr
    93, poz. 833 oraz w Dz. U. z 2003 r. Nr 199, poz. 1941).
    2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem
    Ministra Opieki Społecznej z dnia 18 września 1935 r. o przepisach
    sanitarnych dla zakładów fryzjerskich i golarskich (Dz. U. Nr 78, poz.
    483 oraz z 1958 r. Nr 56, poz. 275), które utraciło moc z dniem 1
    stycznia 2002 r. na podstawie art. 38 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
    o chorobach zakaźnych i zakażeniach.

    hmm... gdyby jeszcze coś (interpretacja) to nie ma problemu.
    Pozdrawiam.



    --
    Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
    -> http://usenet.pomocprawna.info

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1