  • 1. Data: 2002-01-10 08:50:23
    Temat: oskarżyciel posiłkowy
    Od: "ArekB" <b...@k...net.pl>

    witam
    Pewna osoba spowodowala kolizje drogową i nie przyznała się do winy. Ja
    jestem poszkodowanym w tej kolizji.
    Sprawę zgłosiłem na policję, policja skierowała sprawę do sądu. Oskarzonym
    jest w/w sprawca kolizji, ja jestem świadkiem w sprawie (zarazem i
    poszkodowany).
    W pismie które otrzymałem z komendy policji (o skierowaniu sprawy do sądu )
    napisano że moge wystapić również w roli oskararżyciela posiłkowego (tym
    głownym jest policja).

    Czym lepiej pozostać tylko świadkiem czy zgodzić sie również na wystąpienie
    w roli oskarżyciela posiłkowego?
    pozdrawiam
    Arek

  • 2. Data: 2002-01-10 10:35:34
    Temat: Re: oskarżyciel posiłkowy
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ArekB" <b...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > głownym jest policja).
    >
    > Czym lepiej pozostać tylko świadkiem czy zgodzić sie również na wystąpienie

    Jako oskarżyciel posiłkowy masz prawa strony postępowania o wiele większe niż
    świadek.Możesz np.być obecny podczas przesłuchiwania innych świadków.
    Kodeks postępowania karnego :

    Art. 53. W sprawach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego pokrzywdzony może
    działać jako strona w charakterze oskarżyciela posiłkowego obok oskarżyciela
    publicznego lub zamiast niego.

    Art. 54. § 1. Jeżeli akt oskarżenia wniósł oskarżyciel publiczny, pokrzywdzony może
    aż do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego na rozprawie głównej złożyć oświadczenie,
    że będzie działał w charakterze oskarżyciela posiłkowego.
    § 2. Odstąpienie oskarżyciela publicznego od oskarżenia nie pozbawia uprawnień
    oskarżyciela posiłkowego. itd....
    Wybór należy do ciebie.

  • 3. Data: 2002-01-10 14:35:06
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Jesli chodzi o kolizje czyli wypadek bez rannych to sprawia trafila do sadu
    ale grodzkiego(cus na ksztalt kolegium) wiec cytowanie prawa karnego jest
    nie na miejscu.Tam obowiazuje KPOW bo to wykroczenie.Tak wiec Arku nie
    przejmuj sie rola.

    Pozdrawiam
    Leszek

  • 4. Data: 2002-01-11 10:27:35
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale grodzkiego(cus na ksztalt kolegium) wiec cytowanie prawa karnego jest
    > nie na miejscu.Tam obowiazuje KPOW bo to wykroczenie.Tak wiec Arku nie

    Nie na miejscu jest pouczanie kogoś gdy samemu nie ma się wiedzy na dany temat.
    Przede wszystkim cytowalem kodeks postępowania karnego,który wbrew temu co piszesz
    stosuje się w pewnym zakresie w postępowanie w sprawach o wykroczenia .
    Wspomina o tym art 1§1ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r.Kodeks postępowania w sprawach
    o wykroczenia (Dziennik Ustaw z dnia 29 września 2001 r.) :
    Art.1 § 1. Postępowanie w sprawach o wykroczenia toczy się według przepisów
    niniejszego kodeksu.
    § 2. W postępowaniu, o którym mowa w § 1, przepisy Kodeksu postępowania karnego
    stosuje się jedynie, gdy niniejszy kodeks tak stanowi.

    Co do oskarżyciela posilkowego to z przepisów kodeksu postępowania w sprawach o
    wykroczenia wynika że:

    Art. 26. O przesłaniu wniosku o ukaranie do sądu oskarżyciel publiczny zawiadamia
    ujawnionego pokrzywdzonego, pouczając go o uprawnieniach, o których mowa w § 3.

    § 2. Sąd zawiadamia ujawnionego pokrzywdzonego o terminie rozprawy.§ 3. Pokrzywdzony
    może do rozpoczęcia przewodu sądowego albo bezpośrednio po rozpoczęciu posiedzenia,
    o którym mowa w art. 60 § 1 pkt 1-3 i 6, oświadczyć, że będzie działał obok
    oskarżyciela publicznego jako oskarżyciel posiłkowy.
    § 4. Pokrzywdzony, który nie uczestniczył w rozprawie z powodu braku prawidłowego
    powiadomienia o jej terminie, może złożyć oświadczenie, o którym mowa w § 3,
    najpóźniej bezpośrednio po wywołaniu sprawy na pierwszej rozprawie, o której został
    prawidłowo powiadomiony.

    § 5. Art. 54 § 2 i art. 56 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio.

    Także nawet w sprawach o wykroczenia jest na miejscu cytowanie przepisów postępowania
    karnego:)
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-01-11 11:08:47
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>