  • 1. Data: 2009-11-12 22:56:01
    Temat: legalizacja samowolki budowlanej
    Od: Bartosz <e...@e...com>

    Witam

    Bardzo proszę o pomoc w nast. sprawie:

    Chodzi o dom 1-rodzinny, kupiony w roku 1988.
    Dom ma pozwolenie na budynek parterowy, jednak został zakupiony już ze
    zbudowanym piętrem (czyli poprzedni właściciel zbudował piętro, mimo
    że nie miał na to zezwolenia).

    Budynek ciągle nie jest dokończony - jest w stanie surowym
    zamkniętym.

    Pytanie jest takie: czy można to jakoś zalegalizować i jak to zrobić jak
    najmniejszym kosztem?

    Podobno swego czasu był przepis, że do końca 2009 można legalizowac za
    darmo, ale podobno przepis ten został gdzieś zaskarżony i już to nie
    obowiązuje.
    Tu artykuł:
    http://biznes.interia.pl/news/wiecej-samowoli-do-leg
    alizacji-za-darmo,934332,4206
    Czy to prawda że ten przepis nie obowiązuje i można zapomnieć o legalizacji
    za darmo?

    Znalazłem też inny (aktualny) artykuł:
    http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul
    /samowola;budowlana;-;jak;mozemy;ja;zalegalizowac,47
    ,0,555567.html
    W artykule piszą, że legalizacja domu 1-rodzinnego to koszt przynajmniej 50
    tys zł.
    Pytanie: czy to dotyczy też takich starych samowolek? Ta jest z lat
    80-90-tych. Może dotyczy to tylko samowolek z lat po 94r kiedy to była
    nowelizacja prawa budowalnego?

    Dodatkowe pytanie: czy żeby taki budynek zalegalizować musi on byc w
    zgodzie z obecnymi przepisami budowalnymi? W tej chwili jest to (tak jak
    pisałem) mniej więcej stan surowy zamknięty - czy takie coś można
    zalegalizować i w jakim zakresie?

    Bardzo proszę o wszelkie porady - co zrobić z takim fantem?

    Pozdrawiam
    Bartosz

  • 2. Data: 2009-11-12 23:30:39
    Temat: Re: legalizacja samowolki budowlanej
    Od: "Michał" <m...@t...pl>

> [...]
    > zbudowanym piętrem (czyli poprzedni właściciel zbudował piętro, mimo

    > Pytanie jest takie: czy można to jakoś zalegalizować i jak to zrobić jak

    Pewnie to nie najmniejszy koszt, ale moze najlpiej bedzie zrobic projekt
    tego pietra i udac ze dopiero sie zbudowalo:)??
    pozdrawiam
    michal

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4601
    (20091112) __________

  • 3. Data: 2009-11-13 06:48:43
    Od: Bartosz <e...@e...com>

    Dnia Fri, 13 Nov 2009 00:30:39 +0100, Michał napisał(a):

    > Pewnie to nie najmniejszy koszt, ale moze najlpiej bedzie zrobic projekt
    > tego pietra i udac ze dopiero sie zbudowalo:)??
    > pozdrawiam
    > michal

    No może i jest to dobry pomysł (nie wiem - nie znam się), ale czy żeby coś
    dobudować nie trzeba mieć najpierw skończonego i odebranego parteru?
    Bo problemem chyba może być to, że poza zazwoleniem na parterowy dom,
    budynek nie ma właściwie żadnej innej dokumentacji. Zdaje się powinno się
    dokumentować postęp prac, a na koniec budynek powinien mieć odbiór - nic z
    tego nie ma.

    Po prostu przez parę lat po zakupie było to trochę popchnięte do przodu
    (tynki, okna itp), ale potem roboty staneły i stoją do dziś (brak
    funduszy).

  • 4. Data: 2009-11-13 10:50:19
    Od: GK <g...@g...pl>

    Bartosz pisze:

> [...]
    >
    > Po prostu przez parę lat po zakupie było to trochę popchnięte do przodu
    > (tynki, okna itp), ale potem roboty staneły i stoją do dziś (brak

    To może zmienić tamten projekt uwzględniając piętro? Nie wiem jak dalej
    się robi, ale pewnie trzeba by zgłosić zmianę projektu.
    Może ktoś inny będzie więcej wiedział?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 5. Data: 2009-11-13 11:41:15
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    Spróbuj zadzwonić do lokalnego nadzoru budowlanego i zapytać co
    najlepiej w takiej sytuacji (oczywiście anonimowo). Oni mają
    doświadczenie i może coś zaproponują. Nie gryzą zazwyczaj.

    --
    Krzysztof

  • 6. Data: 2009-11-16 13:27:34
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > zalegalizować i w jakim zakresie?
    >
    > Bardzo proszę o wszelkie porady - co zrobić z takim fantem?

    Zacznę może od tego, że forum internetowe to nienajlepsze miejsce na szukanie
    kompletnej opinii w znacznej ilości spraw, a szczególnie budowlanej z możliwym
    skutkiem rozbiórki domu, i do tego bez wglądu we wszystkie możliwe dokumenty.

    Ale ile mogę napisać "abstrakcyjnie" tyle napiszę.

    Pierwsza podstawowa kwestia mająca znaczenie dla sprawy to data wykonania
    rozbudowy /bo rozumiem, że rozbudowano dom o jedną kondygnację? czy też
    zmieniono górną kondygnację z "poddasza" na normalną kondygnację bez skosów? - w
    sprawach budowlanych wszystko ma swoje znaczenie i konsekwencje/.

    Punktem wyjścia w sprawie jest kwestia planu zagospodarowania przestrzennego i
    decyzji o warunkach zabudowy. Bez wykazania zgodności z planem lub ostateczną
    decyzją o warunkach zabudowy nie ma szans na zamierzony pozytywny skutek. nie
    zalegalizują.

    Ale idąc głębiej, jest pytanie, czy to w ogóle podlega "legalizacji"? czy też
    tzw. "postępowaniu naprawczemu". przepisy prawa budowlanego w przypadku
    istotnego odstępstwa od projektu budowlanego - a tu rozumiem nastąpiło, należy
    sporządzić projekt budowlany zamienny, uwzględniający wszystkie dokonane zmiany.

    Inną kwestią jest też stosowanie Prawa budowlanego - pytanie, czy tzw. starego
    /z 1974 r./ czy nowego /z 1994 r./? wszystko zależy od daty dokonania tej
    rozbudowy. Przepisy przewidują różne sankcje.

    Przed zamieszkaniem należy zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zamiarze
    przystąpienia do jego użytkowania. Organ nie musi jechać na kontrolę obiektu - w
    przypadku domów jednorodzinnych, i z tego co wiem, robią to "wyjątkowo
    sporadycznie", - brak czasu i pracowników. organ ma 21 dni na zgłoszenie
    sprzeciwu, do zawiadomienia dołącza się m. in. dziennik budowy, który dokumenuje
    cały proces budowlany - prowadzi go kierownik budowy. Kara za nielegalne
    użytkowanie obiektu - 10000,- zł. Podatkowcy się mogą przy jakiejś kontroli
    przyczepić itd. Budowa nie moze być przerwana na dłużej niż 2 lata /obecnie 3/ -
    w tym przypadku pozwolenie traci ważność. Trzeba to wszystko ładnie w dzienniku
    powpisywać.

    Wracając do początku, podstawą jest ustalenie zgodności tego budunku, w
    kształcie obecnym, z obowiązującym planem, a jeżeli nie obowiązuje - z decyzja o
    warunkach zabudowy.

    Legalizacja raczej nie wchodzi w grę i te 50000,- zł, bo obiekt był wybudowany
    "legalnie" ale z odstępstwami od projektu - sporządzić zamienny organ zatwierdza
    itd.

    ale to wszystko jest jakimś ryzykiem, ze sie coś po drodze popsuje.

    Sprawa moim zdaniem nie na forum, trzeba rozpatrzyć wszystkie aspekty, od
    projektu, przez stan faktyczny, i prawny na przestrzeni od 88 do teraz.

    powodzenia życzę.