  • 1. Data: 2004-02-04 06:21:36
    Temat: kupno mieszkania.
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    Witem serdecznie wszystki grupowiczow!!!!

    W sumie to nie mam pojecia czy dobrze trafilem ale mam nadzieje ze jakies
    informacje od Was uzyskam. Wlasnie nosze sie z zamiarem kupna mieszkania i
    chcialbym sie dowiedziec jak to dobrze zrobic. jak sprawdzic stan prawny
    mieszkania i wszystkie szczegoly z nim zwiazane. jakie warunki trzeba
    spelnic aby uzyskac premie gwarancyjna z ksiazeczek mieszkaniowych (dwoch -
    mojej i mojej dziewczyny). mieszknia bedzie napewno kupione od prywatnego
    wlasciciela, uzywane, kupuje je razem z moja dziewczyna (nie mamy jeszcze
    slubu). poprosze jesli to mozliwe o jakies WWW gdzie mozna cos o tym
    poczytac. z gory wielkie dzieki za info!!!

    --
    Tomek

    t...@w...pl
    GG: 986254

  • 2. Data: 2004-02-04 10:59:45
    Temat: Re: kupno mieszkania.
    Od: "PawełH" <p...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "Tomek" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > slubu). poprosze jesli to mozliwe o jakies WWW gdzie mozna cos o tym
    > poczytac. z gory wielkie dzieki za info!!!

    witam,
    ponieważ od 5 mcy kupuje mieszkanie i mam troche praktycznych przejsc, wiec
    podziele sie z toba kilkoma uwagami.
    1. jesli dopiero zaczynasz szukac, to proponuje BEZWARUNKOWO najpierw
    obejrzec dla zasady z dziesiec mieszkan, ktore chocby czesciowo spelniaja
    jakies wasze oczekiwania. W moim przypadku bylo tak,ze pierwsze mieszkanka
    byly rozczarowaniem (mialem przeciez swoje wizje tego co chce:-), dopiero
    potem zaczalem sobie uswiadamiac,ze nie dopasuje mieszkania do
    wyidealizowanych wizji, tylko odwrotnie: patrzac na ogladane M oceniam, czy
    mi odpowiada. A zeby moc okreslic precyzyjnie, czego sie chce, trzeba troche
    obejrzec.
    2. zakladajac, ze masz juz na oku mieszkanie, ktore jestes gotow kupic:
    jesli to M spoldzielcze-wlasnosciowe, prosisz wlasciela o zaswiadczenie do
    sprzedazy, ktore on bierze ze swojej spoldzielni. mozesz tez sie wybrac do
    spoldzielni na wlasna reke, mozna sie czasem dowiedziec co nieco.( np.
    sprawdzalem mieszkanie, ktore spoldzielnia wlasnie przeksztalcala na
    hipoteczne i to zablokowalo na dlugi czas jakiekolwiek transakcje w tym
    bloku - wlasciciele mieszkanie sprzedawali o tym nie wiedzac) To
    zaswiadczenie jest podstawa do transakcji notarialnej. Mieszkanie
    hipoteczne - tu dokladnie nie jestem pewien, ale wlasciciel ma akt wlasnosci
    nieruchomosci, ktory powinien okazac.
    3. co do ksiazeczki, wybierzcie sie do banku (PKOBP) i zlozcie wnioski o
    wyliczenie wkladu i premii. mozecie to zrobic w kazdej chwili, pierwszy
    wniosek jest bezplatny i da wam orientacje, ile dostaniecie. Nie bede w tej
    chwili pisal szczegołow co do realizacji (zapytajcie sie na miejscu), w
    kazdym razie dopiero po zakupie idziecie do banku z aktem kupna, skladacie
    wniosek o likwidacje i wyplate, i czekacie na pieniadze.
    tyle mi przychodzi do glowy tak na goraco
    W razie dalszych pytan sluze rada
    pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2004-02-04 11:20:58
    Od: t...@p...onet.pl

    jak sprawdzic stan prawny
    > mieszkania i wszystkie szczegoly z nim zwiazane.

    Przede wszystkim, jak juz bedziesz mial na oku jakies konkretne mieszkanie, to
    zanim podpiszesz jakakolwiek umowe - sprawdz informacje dotyczace tego
    mieszkania zawarte w ksiedze wieczystej. Jest to o tyle istotne, ze w
    dzisiejszych czasach o uczciwosc nie latwo i wlascieciel mieszkania, ktore
    zechcesz kupic, moze zataic przed Toba np. fakt, ze mieszkanie to jest
    obciazone hipoteka albo innym ograniczonym prawem rzeczowym. Księgi wieczyste
    są jawne, więc masz świete prawo do nich zajrzec.

    Akcentuje to tak mocno, bowiem spotkałam się z przypadkiem gdy podpisana
    zostala umowa kupna mieszkania wraz z ulamkową częścią gruntu, na którym stał
    budynek z czlowiekiem, ktory podawal sie za wlascieciela obu tych
    nieruchomosci, tymczasem okazalo sie, ze mial on jedynie uzytkowanie wieczyste
    tego gruntu, a zeby bylo weselej, na mieszkaniu ustanowiona byla hipoteka.
    Gdyby nabywcy sprawdzili przed podpisaniem umowy ksiege wieczysta - unikneli
    by wielu problemow.

    Oczywiscie z takiej sytuacji mozna wyjsc obronna reka, powolujac sie chociazby
    wzgledem zbywcy na rekojmie wad prawnych rzeczy nabytej, ale jest to
    skomplikowane i klopotliwe.

    Pozdrawiam i zycze powodzenia.

    MG

  • 4. Data: 2004-02-04 13:41:13
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    wszystko fajnie. mieszkania mam na oku i jest ono od w miare pewnego goscia
    (znajomego) ale oczywiscie wszystko sprawdze jak radzicie. klopot pojawia
    sie z ta premia gwarancyujna poniewaz jak juz pisalem nie mamy slubu z moja
    dziewczyna i jakos nie widze sposobu na odzyskanie premii z dwoch ksiazeczek
    poniewaz przy zakupi mieszkania w czesci (wspolwlasnosc) premia sie
    nienalezy. jedynym rozwiazaniem jest slub i przepis ksiazeczek na jedna
    osobe.

    sorki ze poszlo na priv. wypadek

    --
    Tomek (PUP Kwidzyn)

    t...@w...pl
    GG: 986254

  • 5. Data: 2004-02-04 15:32:33
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bvqsp4$gvr$1@news.onet.pl>, Tomek wrote:
> [...]
    > dziewczyna i jakos nie widze sposobu na odzyskanie premii z dwoch ksiazeczek
    > poniewaz przy zakupi mieszkania w czesci (wspolwlasnosc) premia sie

    Siedem lat temu się należała. Sprawdź to jeszcze raz, bo nie
    słyszałam, żeby akurat coś się w tej kwestii zmieniło.

    Renata

  • 6. Data: 2004-02-04 17:16:08
    Od: "Ania" <a...@s...net>

    "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...

    > Siedem lat temu się należała. Sprawdź to jeszcze raz, bo nie
    > słyszałam, żeby akurat coś się w tej kwestii zmieniło.

    Przy zakupie w czesciach ulamkowych na rynku wtornym sie nie nalezy, nalezy
    sie natomiast, gdy budujemy ze spoldzielnia nowe mieszkanie w czesciach
    ulamkowych

    Ponizej cutuje wypowiedz goscia z PKO:

    "Tadeusz Swat, dyrektor departamentu wierzytelności i
    depozytów mieszkaniowych PKO BP

    Przepisy ustawy z 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych
    kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych
    oraz zmianie niektórych ustaw (DzU z 1996 r. nr. 5, poz. 32 z późn. zm. ) w
    brzmieniu nadanym tym przepisom przez ustawę zmieniająca z 27 lipca 2002 r.
    (DzU nr 127, poz. 1090) przewidują możliwość uzyskania przez właściciela
    książeczki mieszkaniowej premii gwarancyjnej, gdy:

    - kupuje lub zamienia spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub domu
    jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, z wyjątkiem nabycia tego prawa
    w części ułamkowej;

    - kupuje lub zamienia własność lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość lub domu jednorodzinnego, z wyjątkiem nabycia tej własności na
    zasadach współwłasności w częściach ułamkowych;

    - buduje dom jednorodzinny (także na zasadach współwłasności);

    - przebudowuje, nadbudowuje lub rozbudowuje budynek mieszkalny w taki
    sposób, by powstała odrębna własność lokalu mieszkalnego (także na zasadach
    współwłasności);

    - buduje lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny z developerem;

    - buduje lokal ze spółdzielnią mieszkaniową."

    Pozdrawiam
    Ann

  • 7. Data: 2004-02-04 22:06:14
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bvr9da$rdd$1@atlantis.news.tpi.pl>, Ania wrote:

> [...]
    > sie natomiast, gdy budujemy ze spoldzielnia nowe mieszkanie w czesciach

    Jeśli tak, to się zmieniło. W '97 kupiłam mieszkanie wspólnie z moim
    przyszłym dopiero mężem korzystając z dwóch książeczek. Ale teraz,
    widzę, jest prorodzinnie:)

    Renata

  • 8. Data: 2004-02-05 13:30:01
    Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>

    Mieszkanie
    > hipoteczne - tu dokladnie nie jestem pewien, ale wlasciciel ma akt
    wlasnosci
    > nieruchomosci, ktory powinien okazac.

    Nie akt własności, tylko aktualny odpis z księgi wieczystej. Można także
    osobiście przejrzeć daną księgę wieczystą w sądzie (księgi sa jawne i
    ogólnie dostepne). Sam akt nic ci nie da, ja moge miec ich kilka, a to nie
    oznacza, że jestem właścicielem.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2004-02-05 16:26:46
    Od: Dominika Widawska <d...@m...szczecin.pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

    > Siedem lat temu się należała. Sprawdź to jeszcze raz, bo nie
    > słyszałam, żeby akurat coś się w tej kwestii zmieniło.

    Poltora roku temu przy zakupie na rynku _wtornym_ sie nie
    nalezala...

    Dominika