  • 1. Data: 2015-07-07 12:24:53
    Temat: kupno auta w leasingu i brak papierów
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    Witam,

    Znowu po prośbie:

    Ktoś w rodzinie kupił u dealera znanej marki samochód używany (innej
    marki), który był w leasingu. Na fakturze wystawionej przez dealera jest
    napisane:
    "Faktura VAT Marża procedura marży - towary używane" i dalej " Dotyczy
    samochodu takiego a takiego nr rej.*** VIN***. Wpłacono kaucję w
    wysokości ***zł do daty odbioru karty pojazdu i przekazania praw
    własn." Ta kaucja to oczywiście pełna cena auta.

    Procedura trwa już dobrze ponad miesiąc, telefonu w salonie dealera od
    kuzyna nikt już nie odbiera, a jeśli odbierze, to trwa ciągła
    spychotechnika: to nie ja, to kolega, ale go właśnie nie ma, szef akurat
    pojechał to załatwić, no jutro te papiery to już na pewno będą itd. itp.
    I tak od przeszło miesiąca, jak już pisałem.

    Mam pytanie: czy jeśli kuzyn po prostu pojedzie i będzie chciał oddać
    auto, czyli zrezygnować z zakupu, to ma do tego podstawy? Czy może już
    wszelkie terminy minęły i pozostaje tylko czekać na łaskę sprzedawcy,
    żeby te papiery oddał?
    Ewentualnie czy pozostaje tylko droga sądowa (o ile w ogóle), aby
    anulować transakcję?

    Z tego co się dowiedziałem, podobno ten dealer sprzedał kuzynowi auto
    poniżej ceny jakiej zażądał leasingodawca od dotychczasowego właściciela
    auta i nie mogą oni dojść do porozumienia w sprawie zamknięcia leasingu.
    Tylko co to obchodzi nowego właściciela?

    Będę wdzięczny za każdą informację, bo człowiek mi żyć nie daje (nie
    wiem dlaczego robię w rodzinie za znawcę prawa he he he).

    Mrqs

    --
    "Lewicowość to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której świat faktów nie ma
    większego znaczenia". Orwell

  • 2. Data: 2015-07-07 14:32:04
    Temat: Re: kupno auta w leasingu i brak papierów
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Mrqs"

[...]
    ---
    Termin trzeba wyznaczyć i musi on być niekwestionowalny przez umowę

  • 3. Data: 2015-07-07 14:41:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2015, Mrqs wrote:

> [...]
    > ***zł do daty odbioru karty pojazdu i przekazania praw własn." Ta kaucja to

    [...]
> [...]
    > ceny jakiej zażądał leasingodawca od dotychczasowego właściciela auta i nie
    > mogą oni dojść do porozumienia w sprawie zamknięcia leasingu.

    Hm... tak na pierwszy rzut oka nasuwa się pytanie, czy "dealer" może
    sam CHCE/chciałby, żeby to auto oddać?
    Czy gość o to spytał?

    A tak gwoli ścisłości, czy dobrze rozumiem:
    - sprzedaje ten pojazd leasingodawca (były)
    - rzeczony "dealer" niniejszym przeprowadza komisową sprzedaż pojazdu
    (wszak sprzedaje nie swój towar), na potrzeby wątku jest więc
    zwyczajnym komisem (w odróżnieniu od niektórych firm "kupno-sprzedaż"
    z szyldem "komis").

    Pasuje?

    Usiłuję ustalić szczegóły, bo wszak samochód, a już w szczególności
    "konkretny samochód po komisie" w żadnym razie nie pasuje pod
    "towar oznaczony tylko co do gatunku" (w odróżnieniu od ustalenia,
    że ma być zielony Tico bez klimy za to z radiem).
    Ma to wpływ na ustalenie przeniesienia własności - wszak "nie tytuł
    przesądza o znaczeniu oświadczenia", a przy towarze oznaczonym co
    do tożsamości nawet nie musiałby być wydany w ręce kupującego,
    żeby nastąpiło przeniesienie własności.
    Takie hamletowskie "jest czy nie jest li on *już* własnością
    kuzyna" (wszak sam napisałeś: "sprzedał"), niezależnie od
    jakichś tam zapisków o karcie pojazdu.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2015-07-07 14:43:53
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 14:32, re pisze:
    > ---
    > Termin trzeba wyznaczyć i musi on być niekwestionowalny przez umowę

    Co to znaczy? Człowiek ma napisać do salonu, że wyznacza im termin?
    Umowy nie ma, bo jest tylko faktura.

    mrqs

  • 5. Data: 2015-07-07 14:55:56
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 14:41, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Hm... tak na pierwszy rzut oka nasuwa się pytanie, czy "dealer" może
    > sam CHCE/chciałby, żeby to auto oddać?
    > Czy gość o to spytał?

    Z tego co wiem, to nie. Piszę "dealer" , bo auto było kupione w salonie
    Volvo, ale z komisu.

> [...]
    > (wszak sprzedaje nie swój towar), na potrzeby wątku jest więc
    > zwyczajnym komisem (w odróżnieniu od niektórych firm "kupno-sprzedaż"

    Tak, tak to wygląda.

> [...]
    > Takie hamletowskie "jest czy nie jest li on *już* własnością
    > kuzyna" (wszak sam napisałeś: "sprzedał"), niezależnie od
    No ale właśnie chodzi o to, że "dealer" mimo obietnicy, nie wydaje
    karty pojazdu, faktura mówi o kaucji, więc nie można (chyba) auta
    przerejestrować.
    Kuzyn oczywiście jest w posiadaniu dowodu rej. auta, ale chyba to nie
    wystarczy? No i brak karty pojazdu na pewno będzie przeszkodą w łatwej
    ewentualnej sprzedaży za kilka lat.

    Prawdę mówiąc wygląda na to, że zanosi się na jedną z wielu
    nieprzyjemnych spraw, które mogą ciągnąć się długo, bo obawiam się, że
    dealer nie odda pieniędzy bez walki

    Mrqs

  • 6. Data: 2015-07-07 16:07:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2015, Mrqs wrote:

    > Co to znaczy? Człowiek ma napisać do salonu, że wyznacza im termin?

    Obstawiam że tak.
    Ma to ręce i nogi - *skoro* rzeczony kuzyn skłonny jest zarówno
    do wykonania umowy jak i odstąpienia od niej (lub cofnięcia
    jej skutków) po uważaniu sprzedawcy (komisanta).
    Niech się zdecydują, albo wydają potrzebne dokumenty, albo
    "strony zwracają sobie co wzięły".

    > Umowy nie ma, bo jest tylko faktura.

    Umowa jest. Zawsze.
    Wzięli pieniądze, dali auto, więc *na coś* się umówili.
    A faktura jest jednym z *pisemnych* dowodów jej zakresu.
    Część ustna jest oczywiscie trudniejsza do ustalenia :]

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2015-07-07 16:09:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2015, Mrqs wrote:

    > No ale właśnie chodzi o to, że "dealer" mimo obietnicy, nie wydaje karty
    > pojazdu, faktura mówi o kaucji,

    Fakt, tu jest problem... bo to sugeruje, że to "zastaw", niekoniecznie
    przedpłata.

> [...]
    > spraw, które mogą ciągnąć się długo, bo obawiam się, że dealer nie odda

    Dla ustalenia uwagi - kuzyn jednak nie sprzeciwia się rozwiązaniu
    w którym auto zostaje u niego?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-07-07 16:39:47
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 16:09, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Fakt, tu jest problem... bo to sugeruje, że to "zastaw", niekoniecznie
    > przedpłata.

    Ale skoro tak, tzn. , że po zwrocie przedmiotu zastaw wraca?

    > Dla ustalenia uwagi - kuzyn jednak nie sprzeciwia się rozwiązaniu
    > w którym auto zostaje u niego?

    Tak, jeśli sprzedawca:
    1/ nie będzie unikał kontaktu
    2/ sprzedawca zgodzi się na ustalenie nieprzekraczalnego terminu
    (krótkiego!) wydania dokumentu. Może wystarczy tylko stanowczy list od
    kupca wyznaczający taki termin?

    Tylko co robić, jeśli sprzedawca się wypnie i nie będzie chciał
    rozmawiać ani o zwrocie auta ani o terminie wydania dokumentu?

    Mrqs

  • 9. Data: 2015-07-08 01:06:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Mrqs wrote:
    > Tylko co robić, jeśli sprzedawca się wypnie i nie będzie chciał
    > rozmawiać ani o zwrocie auta ani o terminie wydania dokumentu?

    Zapytaj przy rejestracji pojazdu co zrobic jak ci sprzedawca nie chce
    wydac karty pojazdu i czy dowod rejestrcyjny i faktura wystarczy.
    Nie tobie pierwszemu sie zgubiła. Tylko ty akurat nie kłam, że sie zgubila.

    No a jak ustalimy czy tak naprawde ten samochod jest juz twoj i go
    naprawde kupiles bo zostal ci wydany czy jeszcze ciągle jest jego, a ty
    tylko wplaciles zaliczke i jezdzisz cudzym samochodem

    Art. 276. KK Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub
    usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Moim zdaniem wizyta zaprzyjaznionego policjanta powinna szybko rozwiazac
    problem.

    W kazdym raze bardzo szybko rozwiazywała problem pan w dziekanacie,
    ktore odmawiały wydania świadectw maturalnych.

  • 10. Data: 2015-07-08 19:52:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2015, Mrqs wrote:

    > Ale skoro tak, tzn. , że po zwrocie przedmiotu zastaw wraca?

    Oczywiście.

    Problem w tym, że trudno udowodnić, czy z umowy już wynika przekazanie
    własności, czy dopiero taki zamiar, skoro "papier" nie jest kompletnym
    zapisem (i dealer może potem trzymać się wersji przeciwnej).

    Bo JAKBY był dowód na to, że sprzedaż już została wykonana, to
    przychylałbym się do uwagi "witka" o policjancie z sugestią
    przywłaszczenia.
    Nie mam pojęcia czy np. dzielnicowy nie ma takiej prewencji
    w zakresie swoich czynności (chodzi o to, żeby jakoś śladowo
    był zainteresowany przejściem się do dealera).

    [...]
    > Tak, jeśli sprzedawca:
    > 1/ nie będzie unikał kontaktu

    Moment.
    Taki dealer chyba te auta gdzieś wystawia?
    No to jest tak "osoba czynna w lokalu", która tym samym jest właściwa
    dla przyjęcia kwitka z tekstem.

    > 2/ sprzedawca zgodzi się na ustalenie nieprzekraczalnego terminu (krótkiego!)
    > wydania dokumentu. Może wystarczy tylko stanowczy list od kupca wyznaczający
    > taki termin?

    "re" dobrze napisał - jak wyznaczysz "rozsądny" termin, to piłeczka
    będzie po stronie dealera.

    > Tylko co robić, jeśli sprzedawca się wypnie i nie będzie chciał rozmawiać ani
    > o zwrocie auta ani o terminie wydania dokumentu?

    Nie wiem czy da się jednocześnie wystąpić o ustalenie istnienia lub
    nieistnieja zobowiązania, ale trzeba szukać pod tym hasłem.
    Znaczy pozew sądowy z takim tematem (o stwierdzenie istnienia lub
    odpowiednio nieistnienia zobowiązania).
    To jest właśnie na wypadek kiedy druga strona "stosunku prawnego"
    udaje Greka. Albo podejrzewamy że za pięć lat zawnioskuje
    o przedawnione roszczenie.
    Ale z góry zapowiadam, że procedury nie znam.
    Może jednak samo poważnie wyglądające wezwanie przedsądowe (po
    wcześniejszym wyznaczeniu terminu) wystarczy - wszak sama nazwa
    (jak guglem sprawdzisz jeszcze numerki w KPC ;)) wykaże, że wiesz
    o co biega.

    pzdr, Gotfryd