  • 1. Data: 2011-05-18 13:38:44
    Temat: koszty zastępstwa
    Od: "Lastrys" <l...@i...pl>

    Wytoczyłem sprawę z powództwa cywilnego. Przegrałem. Jestem winny powodowi
    koszty zastępstwa. Niestety ... nie mam z czego zapłacić - jestem bez pracy,
    a żona jest na urlopie macierzyńskim. Czy jest szansa by wystąpić do sądu o
    jakieś rozłożenie kosztów na raty lub ich anulowanie? Czy zależy to
    wyłącznie od dobrej woli pozwanego?

  • 2. Data: 2011-05-18 13:45:49
    Temat: Re: koszty zastepstwa
    Od: Leszek <r...@p...nospam.pl>

    In article <ir0ilf$ltq$1@mx1.internetia.pl>, l...@i...pl says...>
    > Wytoczy?em spraw? z powództwa cywilnego. Przegra?em. Jestem winny powodowi
    > koszty zast?pstwa. Niestety ... nie mam z czego zap?aci? - jestem bez pracy,
    > a ?ona jest na urlopie macierzy?skim. Czy jest szansa by wyst?pi? do s?du o
    > jakie? roz?o?enie kosztów na raty lub ich anulowanie? Czy zale?y to
    > wy??cznie od dobrej woli pozwanego?

    Zalezy to wylacznie od dobrej woli pozwanego.

  • 3. Data: 2011-05-18 14:00:22
    Temat: Re: koszty zastępstwa
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-05-18 15:38, Lastrys pisze:

> [...]
    > by wystąpić do sądu o jakieś rozłożenie kosztów na raty lub ich
    > anulowanie? Czy zależy to wyłącznie od dobrej woli pozwanego?

    Pozwolę się przypiąć do tego tematu.

    W jaki sposób sąd określa się koszty zastępstwa procesowego?
    Powiedzmy, że ktoś mnie pozwie a ja będąc pewnym wygranej, np. mam
    niepodważalne dowody mojej niewinności, dogadam się ze swoim adwokatem
    żeby wystawił mi rachunek w kwocie dwukrotnie wyższej niż on chciał i tą
    nadwyżką kosztów zastępstwa procesowego podzielimy się.

    Czesławek

  • 4. Data: 2011-05-18 14:21:15
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 18-05-2011 16:00, Czesławek pisze:
> [...]
    > żeby wystawił mi rachunek w kwocie dwukrotnie wyższej niż on chciał i tą
    > nadwyżką kosztów zastępstwa procesowego podzielimy się.

    Są 2 rozporządzenia - dla adwokatów i radców prawnych - określające
    stawki maksymalne w zależności od rodzaju sprawy, wartości przedmiotu
    sporu i instancji. Do tego dochodzi ocenione przez sąd stopień trudności
    i wysiłków pełnomocnika w sprawie. Dlatego wynagrodzenie między klientem
    a pełnomocnikiem to jedno, a zasądzone koszty to drugie. Jedno drugiemu
    nie musi odpowiadać i raczej rzadko odpowiada.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2011-05-18 14:35:40
    Od: kauzyperda <n...@n...com>

    W dniu 2011-05-18 16:00, Czesławek pisze:

    > W jaki sposób sąd określa się koszty zastępstwa procesowego?

    Według przepisów, wrzuć w google odpowiednia fraze i bedziesz wszystko
    wiedzial.

    Powodzenia.

    --
    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2011-05-20 15:17:51
    Od: " ąćęłń" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Człowieku, Ty chyba na łepetynę upadłeś.
    W rozporządzeniu (akurat wczoraj leciał "Ojciec Chrzestny" tak a propos) są
    stawki MINIMALNE.
    Stawki maksymalne to mogą być dla drobnych szaraków jak my, taksówkarze itp.,
    a nie dla jaśniepaństwa.

    -----

  • 7. Data: 2011-05-20 15:30:06
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 20-05-2011 17:17, ąćęłń pisze:
> [...]
    > stawki MINIMALNE.
    > Stawki maksymalne to mogą być dla drobnych szaraków jak my, taksówkarze itp.,

    Zanim mnie obrazisz ponownie, przeczytaj par. 2 rozporządzenia z linku
    poniżej:

    http://www.krakow.wsa.gov.pl/cms/php/strona.php3?cms
    =cms_wsakr&lad=a&id_dzi=8&id_men=22

    --
    .B:artek.

  • 8. Data: 2011-05-21 08:19:00
    Od: " ąćęłń" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Stawki minimalne w sprawach cywilnych, ze stosunku pracy i ubezpieczeń
    społecznych

    § 6. Stawki minimalne wynoszą przy wartości przedmiotu sprawy:
    1) do 500 zł - 60 zł;
    2) powyżej 500 zł do 1.500 zł - 180 zł;
    3) powyżej 1.500 zł do 5.000 zł - 600 zł;
    4) powyżej 5.000 zł do 10.000 zł - 1.200 zł;
    5) powyżej 10.000 zł do 50.000 zł - 2.400 zł;
    6) powyżej 50.000 zł do 200.000 zł - 3.600 zł;
    7) powyżej 200.000 zł - 7.200 zł.

    § 6a.
    1. Stawki minimalne wynoszą w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i
    opiekuńczego o:
    1) rozwód i unieważnienie małżeństwa - 360 zł;
    2) stwierdzenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa - 240 zł;
    3) przysposobienie - 180 zł;
    4) pozbawienie, ograniczenie, zawieszenie lub przywrócenie władzy
    rodzicielskiej oraz odebranie dziecka -
    120 zł;
    5) ustalenie ojcostwa, zaprzeczenie ojcostwa, unieważnienie uznania dziecka
    oraz rozwiązanie przysposobienia - 240 zł;
    6) ubezwłasnowolnienie - 240 zł;
    7) uznanie za zmarłego lub stwierdzenie zgonu oraz rozstrzygnięcie co do
    aktów stanu cywilnego - 180 zł;
    8) rozstrzygnięcie w istotnych sprawach rodziny lub co do zarządu majątkiem
    wspólnym - 240 zł;
    9) zniesienie wspólności majątkowej między małżonkami - 360 zł;
    10) podział majątku wspólnego między małżonkami - stawkę obliczoną na
    podstawie § 6 od wartości udziału, a w wypadku zgodnego wniosku małżonków -
    50 % tej stawki;
    11) alimenty, nakazanie wypłacenia wynagrodzenia za pracę do rąk drugiego
    małżonka - 60 zł, z zastrzeżeniem ust. 4.
    2. Stawki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują również wynagrodzenie od
    roszczeń majątkowych dochodzonych łącznie, z wyjątkiem roszczeń
    przewidzianych w art. 58 § 2 i 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, od
    których pobiera się także wynagrodzenie określone w ust. 1.
    3. Stawki określone w ust. 1 pkt 5 obejmują w sprawach o ustalenie ojcostwa
    również roszczenia majątkowe strony powodowej.
    4. Opłaty, o których mowa w ust. 1 pkt 11, ustala się od wartości przedmiotu
    sprawy, jeżeli obowiązek zwrotu kosztów obciąża osobę zobowiązaną do
    alimentów lub małżonka, którego wynagrodzenie za pracę ma być wypłacone do
    rąk drugiego współmałżonka.

    § 7. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw z zakresu własności,
    innych praw rzeczowych i prawa o księgach wieczystych:
    1) o stwierdzenie zasiedzenia własności nieruchomości - 50% stawki obliczonej
    na podstawie § 6;
    2) o rozgraniczenie - 360 zł;
    3) dotyczących służebności - 240 zł;
    4) o naruszenie posiadania - 156 zł;
    5) o wpis w księdze wieczystej lub złożenie dokumentu do zbioru dokumentów -
    120 zł;
    6) o zniesienie współwłasności - stawkę obliczoną na podstawie § 6 od
    wartości udziału współwłaściciela zastępowanego przez radcę prawnego, a w
    wypadku zgodnego wniosku uczestników - 50% tej stawki;
    7) związanych z korzystaniem z rzeczy wspólnej lub z zarządem rzeczą wspólną -
    240 zł;
    8) o usunięcie niezgodności między treścią wpisu w księdze wieczystej a
    rzeczywistym stanem prawnym - 50% stawki obliczonej na podstawie § 6 od
    wartości prawa dotkniętego niezgodnością.

    § 8. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw z zakresu prawa spadkowego
    o:
    1) zabezpieczenie spadku, dokonanie spisu inwentarza, odrzucenie spadku,
    ogłoszenie testamentu i nakazanie jego złożenia, zarządu spadku nieobjętego i
    wyjawienie przedmiotów spadkowych - 60 zł;
    2) stwierdzenie nabycia spadku - 60 zł, a jeżeli przedmiotem postępowania
    jest również ważność testamentu - 360 zł;
    3) dział spadku - stawkę obliczoną na podstawie § 6 od wartości udziału
    spadkowego uczestnika zastępowanego przez radcę prawnego, a w razie działu na
    zgodny wniosek uczestników postępowania - 50% tej stawki.

    § 9. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw o:
    1) opróżnienie lokalu mieszkalnego - 120 zł;
    2) wydanie nieruchomości rolnej - 360 zł;
    3) wydanie innej nieruchomości i opróżnienie lokalu użytkowego - stawkę
    obliczoną na podstawie § 6 od wartości sześciomiesięcznego czynszu.

    § 10.
    1. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw:
    1) o uchylenie uchwały organu spółdzielni - 180 zł;
    2) o ochronę dóbr osobistych i ochronę praw autorskich - 360 zł;
    3) z zakresu postępowania nieprocesowego w sprawie niewymienionej odrębnie -
    120 zł;
    4) o uchylenie wyroku sądu polubownego - 1.200 zł;
    5) z zakresu postępowania układowego lub upadłościowego - 1.800 zł;
    6) o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego - 240 zł;
    7) egzekucyjnych przy egzekucji z nieruchomości - 50% stawki obliczonej na
    podstawie § 6, a przy egzekucji innego rodzaju - 25% tej stawki;
    8) ze skargi na czynności komornika - 60 zł;
    9) rejestracji spółki - 1.200 zł;
    10) rejestracji spółdzielni - 1.800 zł;
    11) innych rejestracji - 600 zł;
    12) zmian w rejestrze - 360 zł;
    13) o zaopatrzenie tytułu egzekucyjnego w klauzulę wykonalności - 60 zł;
    14) o zwolnienie spod zajęcia rzeczy i praw zabezpieczonych w postępowaniu
    karnym u osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa przeciwko mieniu - 60
    zł;
    15) o zwrot korzyści uzyskanych kosztem Skarbu Państwa - 60 zł;
    16) o ustalenie autorstwa projektu wynalazczego - 480 zł;
    17) o ustalenie prawa do patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji -
    600 zł;
    18) o naruszenie patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji - 840 zł;
    19) o stwierdzenie prawa korzystania z wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru
    przemysłowego albo prawa używania znaku towarowego lub oznaczenia
    geograficznego bądź utraty prawa używania oznaczenia geograficznego - 720 zł;
    20) o przeniesienie patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji - 840
    zł;
    21) o uchylenie uchwały wspólników bądź akcjonariuszy i o stwierdzenie
    nieważności uchwały wspólników bądź akcjonariuszy - 360 zł;
    22) o wyłączenie wspólnika - 360 zł;
    23) o rozwiązanie spółki kapitałowej - 360 zł;
    24) o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu prowadzonym w innym państwie
    członkowskim Unii Europejskiej - 150 zł.
    2. Stawki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 18, nie obejmują opłat od
    roszczeń majątkowych dochodzonych łącznie.

    § 11.
    1. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw z zakresu prawa pracy o:
    1) nawiązanie umowy o pracę, uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za
    bezskuteczne, przywrócenie do pracy lub ustalenie sposobu ustania stosunku
    pracy - 60 zł;
    2) wynagrodzenie za pracę lub odszkodowanie inne niż wymienione w pkt 4 - 75%
    stawki obliczonej na podstawie § 6 od wartości wynagrodzenia lub
    odszkodowania będącego przedmiotem sprawy;
    3) inne roszczenia niemajątkowe - 60 zł;
    4) ustalenie wypadku przy pracy, jeżeli nie jest połączone z dochodzeniem
    odszkodowania lub renty - 120 zł;
    5) świadczenie odszkodowawcze należne z tytułu wypadku przy pracy lub choroby
    zawodowej - 50% stawki obliczonej na podstawie § 6 od wartości odszkodowania
    będącego przedmiotem sprawy.
    2. Stawki minimalne wynoszą 60 zł, w sprawach o świadczenia pieniężne z
    ubezpieczenia społecznego i zaopatrzenia emerytalnego.

    § 12.
    1. Stawki minimalne za prowadzenie spraw w postępowaniu apelacyjnym wynoszą:
    1) przed sądem okręgowym - 50 % stawki minimalnej, a jeżeli w pierwszej
    instancji nie prowadził sprawy ten sam radca prawny - 75 % stawki minimalnej,
    w obu wypadkach nie mniej niż 60 zł;
    2) przed sądem apelacyjnym - 75 % stawki minimalnej, a jeżeli w pierwszej
    instancji nie prowadził sprawy ten sam radca prawny - 100 % stawki
    minimalnej, w obu wypadkach nie mniej niż 120 zł.
    2. Stawki minimalne za prowadzenie spraw w postępowaniu zażaleniowym wynoszą:
    1) przed sądem okręgowym - 25 % stawki minimalnej, a jeżeli w pierwszej
    instancji nie prowadził sprawy ten sam radca prawny - 50 % stawki minimalnej,
    w obu wypadkach nie mniej niż 60 zł;
    2) przed sądem apelacyjnym lub przed Sądem Najwyższym - 50 % stawki
    minimalnej, a jeżeli w poprzedniej instancji sprawy nie prowadził ten sam
    radca prawny - 75 % stawki minimalnej, w obu wypadkach nie mniej niż 120 zł.
    3. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw z zakresu prawa pracy przed
    sądem apelacyjnym 100 % odpowiednich stawek, o których mowa w § 11.
    4. Stawki minimalne w postępowaniu kasacyjnym wynoszą:
    1) za sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej oraz udział w rozprawie
    przed Sądem Najwyższym - 75 % stawki minimalnej, a jeżeli w drugiej instancji
    nie prowadził sprawy ten sam radca prawny - 100 % stawki minimalnej, w obu
    wypadkach nie mniej niż 120 zł;
    2) za sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej oraz za sporządzenie opinii
    o braku podstaw do wniesienia skargi kasacyjnej - 50 % stawki minimalnej, a
    jeżeli nie prowadził sprawy w drugiej instancji ten sam radca prawny - 75 %
    stawki minimalnej, w obu wypadkach nie mniej niż 120 zł;
    3) za udział w rozprawie przed Sądem Najwyższym - 50 % stawki minimalnej, a
    jeżeli nie prowadził sprawy w drugiej instancji ten sam radca prawny, nie
    sporządzał i nie wniósł skargi kasacyjnej - 75 % stawki minimalnej, w obu
    wypadkach nie mniej niż 120 zł.
    5. Stawki minimalne w postępowaniu w sprawie stwierdzenia niezgodności z
    prawem prawomocnego orzeczenia wynoszą:
    1) za sporządzenie i wniesienie skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem
    prawomocnego orzeczenia oraz udział w rozprawie przed Sądem Najwyższym - 75 %
    stawki minimalnej, a jeżeli ten sam radca prawny nie prowadził sprawy przed
    sądem, od którego prawomocnego orzeczenia wniesiono skargę o stwierdzenie
    niezgodności z prawem - 100 % stawki minimalnej, w obu wypadkach nie mniej
    niż 120 zł;
    2) za sporządzenie i wniesienie skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem
    prawomocnego orzeczenia oraz za sporządzenie opinii o braku podstaw do
    wniesienia skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego
    orzeczenia - 50 % stawki minimalnej, a jeżeli ten sam radca prawny nie
    prowadził sprawy przed sądem, od którego prawomocnego orzeczenia wniesiono
    skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem - 75 % stawki minimalnej, w obu
[...]
    prawem, nie sporządzał i nie wniósł skargi o stwierdzenie niezgodności z
    prawem prawomocnego orzeczenia - 75 % stawki minimalnej, w obu wypadkach nie
    mniej niż 120 zł.
    6. Stawki minimalne w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym wynoszą:
    1) za sporządzenie i wniesienie skargi konstytucyjnej oraz za stawiennictwo
    na rozprawie - 240 zł;
    2) za sporządzenie i wniesienie skargi konstytucyjnej oraz za sporządzenie
    opinii o braku podstaw do wniesienia tej skargi - 120 zł.

    Stawki minimalne w innych sprawach

    § 13.
    1. Stawka minimalna wynosi za prowadzenie sprawy o odszkodowanie za
    niesłuszne skazanie lub ukaranie, aresztowanie lub zatrzymanie - 120 zł.
    Przepisu § 6 nie stosuje się.
    2. W sprawach, w których rozprawa trwa dłużej niż jeden dzień, stawka
    minimalna ulega podwyższeniu za każdy następny dzień o 20%.
    3. Za reprezentowanie kilku osób pobiera się opłatę od każdej z tych osób.

    § 14.
    1. Stawki minimalne za czynności pełnomocnika powoda cywilnego i pełnomocnika
    oskarżyciela posiłkowego w postępowaniu karnym oraz obrońcy w innych
    sprawach - określają przepisy o opłatach za czynności adwokackie oraz
    ponoszeniu przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej
    udzielonej z urzędu.
    2. Stawki minimalne wynoszą w postępowaniu przed sądami administracyjnymi:
    1) w pierwszej instancji:
    a) w sprawie, której przedmiotem zaskarżenia jest należność pieniężna -
    stawkę obliczoną na podstawie § 6,
    b) za sporządzenie skargi i udział w rozprawie w sprawie skargi na decyzję
    lub postanowienie Urzędu Patentowego - 600 zł,
    c) w innej sprawie - 240 zł;
    2) w drugiej instancji:
    a) za sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej oraz udział w rozprawie
    przed Naczelnym Sądem Administracyjnym - 75 % stawki minimalnej określonej w
    pkt 1, a jeżeli w drugiej instancji nie prowadził sprawy ten sam radca
    prawny - 100 % tej stawki, w obu przypadkach nie mniej niż 120 zł,
    b) za sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej albo za sporządzenie opinii
    o braku podstaw do wniesienia skargi kasacyjnej - 50 % stawki minimalnej
    określonej w pkt 1, a jeżeli nie prowadził sprawy ten sam radca prawny w
    drugiej instancji - 75 % tej stawki, w obu przypadkach nie mniej niż
    120 zł,
    c) za udział w rozprawie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym - 50 % stawki
    minimalnej określonej w pkt 1, a jeżeli nie prowadził sprawy w drugiej
    instancji ten sam radca prawny, nie sporządził i nie wniósł kasacji - 75 %
    tej stawki, w obu przypadkach nie mniej niż 120 zł,
    d) w postępowaniu zażaleniowym - 120 zł.
    3. Stawki minimalne wynoszą w postępowaniu przed Sądem Okręgowym w Warszawie -
    sądem antymonopolowym w sprawach:
    1) z zakresu ochrony konkurencji - 360 zł;
    2) o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone - 360 zł;
    3) z zakresu regulacji energetyki, telekomunikacji lub transportu kolejowego -
    360 zł.

  • 9. Data: 2011-05-21 10:02:01
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > http://www.krakow.wsa.gov.pl/cms/php/strona.php3?cms
    =cms_wsakr&lad=a&id_dzi=8&id_men=22

    Czytam pod kotem 0 st, 45 stopni, 90 stopni. Przy matrycy rozjasnionej, przy
    przyciemnionej.
    Za kazdym razem w tekscie rozporzadzenia widze o stawkach MINIMALNYCH. Jak
    Ty to robisz, ze widzisz tam jednak MAKSYMALNE?
    Brales cos, a moze masz net od innego providera?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2011-05-22 09:52:04
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-05-2011 10:19, ąćęłń pisze:
    > Stawki minimalne w sprawach cywilnych, ze stosunku pracy i ubezpieczeń
    > społecznych
    >
    > § 6. Stawki minimalne wynoszą przy wartości przedmiotu sprawy:

    A po co cytujesz od par. 6, skoro wskazałem _tylko_ par. 2?

    --
    .B:artek.