  • 1. Data: 2004-12-08 17:36:48
    Temat: kiedy zepsuje sie komorka - rekojmia
    Od: "daniel" <d...@p...onet.pl>

    witam,
    Jak wyglada sytuacja odnosnie rekojmi przyzawieraniu umowy o swiadczenie uslug
    telekomunikacyjnych, jezlei dobrze rozumuje (ale moze sie myle), usluga nie
    jest "rzecza" w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, umowa o swiadczenie uslug nie
    jest wiec umowa sprzedazy. Ale razem z umowa o swiadczenie uslug....., zawieram
    takze umowe kupna-sprzedazy telefonu komorkowego, ktory rzecza jak najbardziej
    jest i moge potem dochodzic swych praw z tytulu rekojmi, jezeli telefon sie
    zepsuje, np. wymienic go.
    Co lepsze, po pierwszej wymianie, gdy telefon nadal wykazuje wade, moge
    odstapic od umowy....wlasnie, jakiej? Kupna - sprzedazy telefonu? To dla mnie
    zaden interes, ja oddam telefon a oni oddadza mi 1zl, bo tyle zaplacilem za
    telefon, z drugiej jednak strony umowa sprzedazy telefonu jest integralnie
    zwiazana z umowa o swiadczenie uslug tel., wieclogiczne byloby, gdyby ta umowa
    rowniez moglaby byc wypowiedziana w ramach rekojmi. Z trzeciej jednak strony
    wg. KC art.565
    "Jeżeli spośród rzeczy sprzedanych tylko niektóre są wadliwe i dają się
    odłączyć od rzeczy wolnych od wad, bez szkody dla obu stron, uprawnienie
    kupującego do odstąpienia od umowy ogranicza się do rzeczy wadliwych."
    Tzn. jezeli nawet usluge potraktujemy jako "rzecz" w rozumieniu KC, to bdzie to
    rzecz, ktora mozna oddzielic od rzeczy wadliwej (telefonu, z karty sim mozna
    przeciez caly czas korzystac) i od sprzedazy tej rzeczy nie mozna odstapic.
    Jak to wyglada w swietle prawa, czy ktos bardziej obeznany ode mnie moze mi to
    wyjasnic?
    pozdr.
    daniel.

  • 2. Data: 2004-12-08 19:02:03
    Temat: Re: kiedy zepsuje sie komorka - rekojmia
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    daniel wrote:
    > Jak to wyglada w swietle prawa, czy ktos bardziej obeznany ode mnie moze mi to
    > wyjasnic?

    Dokładnie tak jak napisałeś - możesz odstąpic od umowy sprzedaży i
    dostać 1 zł. To już rozsądniejsze jest dochodzenie przed sądem wymiany...
    A poza tym rękojmia obowiązuje tylko jeśli jesteś przedsiębiorcą i jeśli
    nie została wyłączona w umowie. Wobec konsumenta sprzedawca odpowiada za
    niezgodność towaru z umową (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej).

    KG

  • 3. Data: 2004-12-08 20:21:48
    Od: "daniel" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie została wyłączona w umowie. Wobec konsumenta sprzedawca odpowiada za
    > niezgodność towaru z umową (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży

    Tak, tyle ze wtedy mamay maly paradoks, przeciez ten zapis umozliwiajacy
    odstapienie od umowy zostal wprowadzony na korzysc kupujacego (no bo jezeli cos
    jest ewidentnie wadliwe, nie ma sensu wymieniac tego drugi, trzeci raz.),
    natomiast w tym momencie korzystniej jest wymienic drugi, trzeci raz telefon,
    niz odstapic od umowy kupna tegoz. le to tylko dygresja.
    Dalej mam natomiast watpliwosci, po pierwsze chcialem sie upewnic, czy na pewno
    umowe o swiadczenie uslug elekomunikacyjnych nie mozna traktowac jako
    specyficzna umowe kupna-sprzedazy? (przeciez operator niejako _sprzedaje_ mi
    usluge dostepu do sieci w ratach - abonament).
    Po drugie, wazniejsze, dostaje co prawda osobna fakture za telefon, ale
    widnieje on takze na umowie telekomunikacyjnej! Jego model, marka, wszystko. I
    co bedzie, gdy odstapie od umowy sprzedazy telefonu? Bede mial inny dokument
    prawny, na ktorym widnieje nieprawdziwa informacja (ze zakupilem telefon, a ja
    go nie zakupilem, bo umowa sprzedazy zostala rozwiazana). Wg mnie konieczne
    jest przynajmniej jakies uaktualnienie umowy telekomunikacyjnej, jakis aneks do
    niej czy cos w tym rodzaju. I dalej nie jestem pewien, czy to ze telefon
    widnieje na umowie tel. nie jest dstawa do jej rozwiazania w przypadku gdy
    odstepuje od umowy sprzedazy aparatu?